אבחון אוטיזם: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

אוטיזם בתפקוד גבוה: סימנים, מאפיינים ודרכי טיפול לשנת 2025

קשיים בהבנת מצבים חברתיים לצד יכולות אינטלקטואליות גבוהות, בררנות באכילה והתמקדות אובססיבית בנושאים ספציפיים – על הסימנים המעידים על אוטיזם בתפקוד גבוה וכיצד מתמודדים עם האתגרים בעוד שרבים מהמאובחנים עם אוטיזם בתפקוד גבוה מגלים יכולות שכליות מרשימות ומצליחים בלימודים ובקריירה, הם מתמודדים עם אתגרים משמעותיים בתחום החברתי והרגשי. האבחון מגיע לעתים בגיל מאוחר, אם בכלל, בשל תפקוד תקין לכאורה בחיי היומיום. כיום, עם העלייה במודעות, חשוב להכיר את המאפיינים המרכזיים ואת דרכי ההתמודדות המומלצות. מאפיינים עיקריים של אוטיזם בתפקוד גבוה בעוד שהיכולת האינטלקטואלית של אנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה היא ממוצעת או גבוהה מהממוצע, הם מתקשים בתקשורת חברתית ובהבנת מצבים חברתיים. רבים מהם מציגים תחומי עניין ספציפיים ומעמיקים, כמו אסטרונומיה או מתמטיקה, אך מתקשים בשיחות יומיומיות עם בני גילם. סימנים מוקדמים וזיהוי הסימן הבולט ביותר הוא הפער בין היכולות האינטלקטואליות לבין...
ללמוד עוד על אבחון אוטיזם
אוטיזם בתפקוד גבוה: סימנים, מאפיינים ודרכי טיפול לשנת 2025-תמונה

קשיים בהבנת מצבים חברתיים לצד יכולות אינטלקטואליות גבוהות,...

מאת: מערכת זאפ...
28/01/2025
הורים לילדים עם אוטיזם: כל מה שלא שמעתם על אפשרויות הטיפול, וחשוב שתדעו-תמונה

הבדיקות החשובות שעליכם לבצע לאחר האבחון, המרוץ להשלמת פערים...

מאת: הורות לילדים...
09/02/2021
על הספקטרום: אבחון אוטיזם והטיפול בילדים אוטיסטים - מה חדש?-תמונה

יום המודעות לאוטיזם: ראיון מרתק עם פרופ' גל מאירי, מנהל...

מאת: סתיו קורן -...
31/03/2022
אוטיזם ופיגור: רב השוני מהדמיון-תמונה

בעבר אובחנו אוטיסטים רבים כמפגרים, אך כיום מבינים שמדובר...

מאת: נגוהה...
03/04/2011

אבחון אוטיזם: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

היי יש לי שאלה בכללי(אינני מבינה בזה) אם הייתי בתהליך אבחון פסיכולוגי לבן שלי והחלטתי לעצור את התהליך ולא לקבל אבחנה, האם מותר לי בתור אמא לבקש לא לקבל אבחנה ולהפסיק את תהליך האבחון? או הפסיכולוגית יכולה לחייב אותי לקבל אבחנה ולסגור את האבחון שלו? פשוט אשמח למידע בהקשר זכויות המטופל במקרה כזה מכיוון שאתם מתעסקים בזה ויש לכם תשובה במקרים כאלה בכללי, אשמח לתשובה בכללי. תודה

שלום, יש סוגים שונים של אבחון פסיכולוגי: אבחון של הפרעה רגשית (כגון חרדה, דיכאון, הפרעה התנגדותית וכו'), אבחון אוטיזם (הפרעה בספקטרום האוטיסטי), אבחון פסיכודידקטי (ללקויות למידה וקשב ומצב רגשי), ועוד ועוד. אם הפסיכולוגית סיימה את האבחון, ולדעתה יש אבחנה מסוימת - מבחינה מקצועית היא צריכה לתת את האבחנה. העניין הוא, שלעיתים יש פסיכולוגים שכחלק מתהליך קבלת האבחנה ע"י ההורים, הם "זורמים" עם ההורים ונמנעים לתת אבחנה (למרות שהם משוכנעים שהיא נכונה) כדי למנוע התנגדויות ועזיבת תהליך האבחון או הטיפול. אם את מדברת על אבחנה של אוטיזם, אז כדי שהאבחנה תירשם בתיק הרפואי צריך שגם פסיכולוג וגם רופא יתנו את האבחנה של אוטיזם. לדעתי האישית אם איש מקצוע (פסיכולוג או רופא) בטוח שאבחנה מסוימת היא מובהקת - אסור לו להימנע מלתת אבחנה. בברכה

שלום מהו הגיל הממוצע לאבחון אוטיזם? בתי בת החמש מדברת באופן רגיל, משחקת משחקים דמיוניים , משחקת עם אחיותיה הגדולות ונמצאת בגני עירייה כבר שנה שלישית . עם זאת, היא נוהגת לפעמים להריח דברים, מעט אובססיבית בענייני לבוש , עקשנית ולדעתי ילדותית לגילה ( נוטה לבכות ולנדנד). לא פנו אלי מהגן לגבי צורך בבדיקה. ועוד פרט: הילדה חכמה מאד, יודעת עשרות מילים באנגלית ומרכיבה פאזלים של עשרות חלקים בדקות ספורות ולדעתי גם מבינה מצבים חברתיים , אוהבת להתגאות בעבודות שעשתה בגן ובאופן כללי ילדה מאד שמחה. האם יתכן שאוטיזם יאובחן גם בגילאי בית הספר כשהוא ברמה קלה?

הדר שלום, אוטיזם הוא "בספקטרום", כלומר, ההפרעה בתקשורת יכולה להיות החל מקלה ביותר ועד קשה ביותר. אוטיזם בדרגת חומרה קלה יכול להיות מאובחן רק בגיל בי"ס. בבקשה

שלום רב מהי הדרך המקצועית לאבחון אוטיזם אצל ילד בן 3? האם ישנם מבחנים אובייקטיבים?

מיקי שלום התשובה לשאלה זו היא בפורום של אוטיזם ילדים. פורום זה מתייחס למתבגרים ובוגרים. באופן כללי אני יכולה לומר כי תוכלי למצוא את התשובות במכונים להתפתחות הילד של קופות החולים או באלוט או בעמותת אפי . בהצלחה

שלום אני אם לילד בן חמש עים איחור התפתחותי וחשד גבוה לאוטיזם נמצא מועמד לאיבחון על מנת לאשר או להפריך את ההבחנה .שאלתי היא האים ישנם טעיות באיבחון ואים כן מתי מומלץ לחזור עליו שוב

מאיה שלום, על מנת שהאבחנה תהיה תקפה ומהימנה על הילד לעבור אבחון אצל צוות פארא-רפואי (לפחות פסיכולוג קליני ופסיכיאטר ילדים, ומומלץ שגם קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק יפגשו אותו ואת הוריו). כמו כן, על המאבחנים להיות בעלי ניסיון באבחון ובטיפול בספקטרום האוטיסטי בגיל הרך (ולא רק באופן כללי עם ילדים). ישנן אבחנות דומות במקצת לספקטרום האוטיסטי, לכן חשוב הניסיון של איש המקצוע בעבודה עם הספקטרום, כדי שיוכל לבצע אבחנה מבדלת, כלומר, לנמק מדוע הילד מתאים לתמונה קלינית X ולא אחרת. העובדה שהילד בן חמש מקטינה את הסיכוי לטעות באבחנה (לעומת ילד בן שנתיים שאצלו אפשר אולי עדיין לדבר במונחים של "עיכוב/איחור"). יחד עם זאת, כמו בכל אבחנה רפואית, תמיד יש מקום לחוות דעת שנייה, ובוודאי שהילד צריך להיות במעקב התפתחותי על מנת לבדוק האם וכיצד חל שיפור בתחומי הקושי והפערים שהתגלו. בברכה, ד"ר איריס שגב.