שעון קיץ 2024: השפעות בריאותיות והתאמות לחיי היומיום

(0)
לדרג

ביום שישי הקרוב, 29 במרץ, נעבור לשעון קיץ בישראל. האם שעון קיץ בריא עבורנו? מהי המשמעות של שעון קיץ ולמה בכלל מזיזים את השעה קדימה?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

נראה  ששעון קיץ הוא האח הפחות פופולרי של שעון החורף, ובצדק: אם בשעון חורף אנו מזיזים את השעון שעה אחת אחורה וכך מתאפשר לנו לישון עוד שעה אחת בבוקר, שעון הקיץ המרושע מקיץ אותנו שעה אחת קודם, ואנו מתנהלים כמו זומבים במשך היום - לפחות בימים הראשונים, עד שאנחנו מתרגלים לשעון החדש.

למה בכלל מזיזים את השעון?

הזזת השעונים בקיץ ובחורף שעה אחת קדימה ואחורה, בהתאמה, נהוגה במדינות רבות בעולם וגם בישראל מאז קום המדינה במטרה להתאים את שעת זריחת השמש לשעת היקיצה וכדי לנצל יותר זמן תאורה טבעית ובכך לחסוך בחשמל.

מהי השפעתו של שעון קיץ על הבריאות?

האם שעון קיץ בריא? תתפלאו, אבל השפעת שעון הקיץ על הבריאות גבוהה יותר מכפי שאתם חושבים. מחקרים מצאו קשר בין המעבר לשעון קיץ לבין הסיכון בטווח קצר להתקפי לב, שבץ מוחי, תאונות דרכים, ביקורים בחדר מיון ושינויי מצב רוח - מה שנקרא, דיכאון טרום קיץ. תוסיפו לזה חוסר שינה כתוצאה מכך שמעירים אתכם שעה אחת מוקדם יותר (לגוף לוקח כמה ימים ולפעמים אפילו כמה שבועות להתרגל לשעון החדש), ותבינו למה שעון קיץ משפיע על החשיבה, על קבלת ההחלטות והפרודוקטיביות, ובאופן כללי על מצב הרוח והבריאות. שינה טובה, כידוע, משמעותית לאיכות חיים טובה, ולאופן בו אנו מתפקדים במהלך היום, בנהיגה, בעבודה, בחשיבה, בקבלת החלטות.

קושי להתעורר

שעון קיץ משבש גם את שעות הערות של ילדים וגורם לעתים לעצבנות ולעייפות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אז שעון הקיץ מסוכן לבריאות? בימים הראשונים, אחרי הזזת השעון שעה אחת קדימה, עליכם לשים לב שאתם לא נרדמים חלילה בנהיגה, שאתם לא מקבלים החלטות מוטעות מתוך עייפות ושאתם לא מפתחים דכדוך אביבי. עוד כמה ימים הגוף שלכם יתרגל והכל יסתדר.

השפעת שעון הקיץ על ילדים ותינוקות

שעון הקיץ משפיע ביתר שאת על תינוקות וילדים שלא מבינים למה מעירים אותם כל כך מוקדם, ומגיבים לכך בעצבנות ובעייפות. לעתים, מרוב עייפות, הם נרדמים בשעות אחר הצהריים המאוחרות או לפנות ערב, ואז מתקשים להירדם בלילה ושוב עייפים בבוקר.

מתי שעון קיץ?

שעון קיץ נהוג להזיז בסוף חודש מרץ, לפני יום ראשון האחרון בחודש, ותמיד במהלך הסופ"ש, כדי לתת לכם זמן להתרגל להפרש השעות. שעון קיץ 2024 יחול בישראל ב-29 במרץ, יום שישי.

התאמות לשעון קיץ   

אמנם מדובר בהבדל של שעה אחת בלבד, אבל זו שעה שמשפיעה עלינו לא מעט, עד שאנחנו מתרגלים. אפשר להקל על המעבר מראש על ידי התאמות שונות שתוכלו לבצע בשבוע שלפני המעבר לשעון קיץ: למשל, היכנסו למיטה חצי שעה מוקדם יותר מכפי שאתם רגילים, ובכך הרגילו את עצמכם להירדם מוקדם יותר (ולהתעורר מוקדם יותר למחרת בבוקר).

אם אתם נוהגים לצפות בתכנית טלוויזיה מסוימת המסתיימת בשעה מאוחרת, הקליטו אותה או צפו בה למחרת דרך אפליקציה. תוכלו לצפות בה למחרת בשעה מוקדמת יותר בערב ובכך "לעבוד" על המוח שלכם כשהתוכנית מסתיימת, שהשעה מאוחרת והגיע הזמן לישון.

אם אתם מתקשים לישון, כי בכל זאת זה מוקדם עבורכם, נסו טכניקות הרפיה והתרגעות. הימנעו מקריאת פוסטים ברשתות החברתיות לפני השינה, מסרטים מפחידים ומכל דבר שעלול להטריד אתכם ולמנוע מכם להירדם.

אם אתם רגילים ללגום קפה בשעה קבועה אחרי הצהריים, הקדימו את שעת שתיית הקפה, כדי שהקפאין לא יפריע לכם להירדם, או שתחליפו את הקפה של אחרי הצהריים בקפה נטול קפאין, תה צמחים וכדומה. נסו לא לאכול ארוחה כבדה בשעות הערב כדי שלא תכביד עליכם בלילה ותפריע לכם להירדם.

גם את תזמון פעילויות יומיומיות אחרות, כמו ארוחות, מפגשים עם חברים, יציאה עם הכלב לטיול או פעילות גופנית, אפשר להתאים לשעות מוקדמות יותר, ובכך, על ידי ביצוע השינויים האלה בהדרגה במהלך השבוע שלפני שינוי השעה, תוכלו להתחיל את שבוע שעון הקיץ בצורה קלה יותר.

בימים שלאחר שעון הקיץ אולי תחושו עייפים, ומטבע הדברים, העייפות גוררת תסכול. נסו לחשוב על זה שבקרוב מאוד תתרגלו לשעה החדשה וזה מצב זמני. נסו לשהות בשמש (כמובן, עם קרם נגד שמש ואמצעי הגנה אחרים) כדי להסדיר את השעון הביולוגי שלכם וכדי למנוע מכם לגלוש לדיכאון. ידוע ששמש, במיוחד בחודשי האביב כשעדיין קריר, יכולה לעשות פלאים למצב הרוח.

תשומת לב לאנשים הסובלים מאלצהיימר ומדמנציה

שעון קיץ יכול להחמיר סימפטומים של בלבול וחוסר הבנה של אנשים הסובלים מדמנציה או מאלצהיימר. השינויים הקטנים בלוח הזמנים עלולים לגרום להם להרגיש רע. למשל, אם הם רגילים שהמטפל שלהם או אתם מגיעים לבקר אותם בשעה מסוימת, הם עלולים לא להבין ואפילו להיבהל כשאותם אנשים "יאחרו". כדי להימנע ממצבים כאלה, מוטב שהאנשים שהמטפלים יגיעו בשבועיים שלפני המעבר לשעון קיץ כמה דקות מאוחר יותר, עד שיבססו הגעה בשעה מותאמת לשעון הקיץ.

ודבר אחרון לבעלי הכלבים: זיכרו שגם הם מורגלים לצאת בשעות קבועות ועלולים לגלות חוסר סבלנות בערבים כאשר לא יבינו מדוע לא מוציאים אותם לטיול בין ערביים. לכן, הרגילו גם את הכלבים בהדרגה לשעה החדשה.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום