חשד לייבוא ביציות מופרות עם מחלה קשה לטיפולי הפריה - החקירה בעיצומה

(0)
לדרג

משרד הבריאות והמשטרה חוקרים חשד חמור ומטריד לייבוא ולשתילת ביציות מופרות במטופלות ישראליות, שהגיעו מגאורגיה ונגועות בהמופיליה B - מחלה גנטית קשה | שני חשודים נעצרו והובאו לחקירה

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

חשד חמור להפרת כללי הבריאות והבטיחות בתחום ההפריה החוץ-גופית: משרד הבריאות והמשטרה פתחו בחקירה נרחבת בעקבות חשד כי צוות רפואי ביצע יבוא של ביציות מופרות מגאורגיה נשאיות מחלה גנטית קשה המופיליה B. החקירה נפתחה בעקבות בעקבות תלונות שהתקבלו מארבע נשים, אחת מהן ילדה בת שאובחנה כנשאית המופליה. החשש הוא כי הביציות הפגומות הושתלו בנשים ישראליות נוספות במסגרת טיפולי הפריה.

המופיליה B היא מחלה גנטית נדירה המונעת קרישת דם תקינה וגורמת לסיכונים בריאותיים חמורים לחולים בה. על פי החשדות, הטיפול הרפואי והשימוש בביציות אלו בוצע בניגוד להנחיות משרד הבריאות. 

מהי המופיליה B?

ההמופיליה B היא מחלה גנטית נדירה יחסית שבה חסר בדם חלבון המסייע בקרישתו. חולי המחלה סובלים מדימומים ממושכים, גם ממגע קל, וזקוקים לעיתים לטיפול תכוף וממושך. המחלה עלולה אף לגרום לדימומים פנימיים חמורים. היא מועברת באופן תורשתי, כך שנשים הן בעיקר נשאיות שלה ומעבירות אותה לצאצאיהן הזכרים.

הרקע לחשדות

החקירה שנמשכת מזה חודשים מנוהלת על ידי חטיבת המודיעין של המשטרה בסיוע הפרקליטות ומשרד הבריאות. החקירה החלה לאחר שמשרד הבריאות קיבל דיווחים על יבוא ביציות מופרות ממרפאה בגיאורגיה (BIRTH) נגועות במחלת ההמופיליה B - מחלה גנטית נדירה למדי הפוגעת ביכולת קרישת הדם.

מדוברת משרד הבריאות נמסר כי "במשרד הבריאות התקבלו דיווחים על ייבוא ביציות מופרות ממרפאה בחו"ל (BIRTH, גיאורגיה) מתורמת נשאית של מחלה גנטית (המופיליה B). על פי החשד, על אף שהמידע על הנשאות הגנטית למחלה היה מצוי לכאורה בידי הצוותים במרפאה בחו"ל ובישראל, העוברים הועברו ארצה ואף בוצעה החזרה של הביציות המופרות למספר מטופלות ישראליות".

לאחר קבלת התלונות, יחידת ההונאה במשטרת מחוז תל אביב פתחה בחקירה סמויה. במהלך החקירה הצטברו ראיות לכאורה נגד שני אנשי צוות רפואי בכירים העוסקים בתחום ההפריה החוץ-גופית, החשודים בביצוע עבירות מרמה ומעשים העלולים להפיץ מחלה, בכמה מועדים במהלך החודשים האחרונים.

החשדות והראיות שהתגבשו 

על פי החשד, החשודים החדירו את הביציות המופרות הנגועות לרחמן של מספר מטופלות בארץ במסגרת טיפולי הפריה חוץ-גופית, ככל הנראה מבלי ליידע אותן על הסיכונים הכרוכים בכך. בחקירה עלה כי הביציות נשאבו מתורמת בודדת שהיתה נשאית המופיליה B בגאורגיה. הצוות החוקר גבה עדויות ממספר מטופלות שעברו את הטיפול וההחזרה של העוברים ונפגעו כתוצאה מכך. במקרה אחד אף נולדה תינוקת נשאית המחלה, מה שהוביל את אמה להגיש תלונה במשטרה.

בהודעה משותפת של מפלג ההונאה במשטרת מחוז ת"א ומשרד הבריאות נמסר כאמור כי בעקבות דיווח של משרד הבריאות, המשטרה פתחה בחקירה סמויה ומורכבת הנוגעת לחשד לביצוע עבירות מרמה בנסיבות מחמירות, מעשה העלול להפיץ מחלה ועבירות נוספות, בעקבות יבוא ביציות מופרות מגאורגיה עם מחלה גנטית לשם טיפול IVF בהפריה חוץ גופית לנשים בארץ.

במקביל לחקירה נקט משרד הבריאות בצעדים מיידיים. הוחלט לא לאפשר המשך יבוא ביציות וביציות מופרות מהמרפאה האמורה בגאורגיה. כמו כן, הורה המשרד למנהלי יחידות ההפריה לאתר את כל הנשים שיובאו עבורן ביציות מאותה מרפאה, ליידען לגבי הסיכון ולאפשר להן לקבל החלטה מושכלת בנוגע להמשך הטיפול בביציות אלו. כמו כן נציב קבילות הציבור הורה על הקמת ועדת בדיקה לבירור הפרשה.

החשודים בפרשה

בהמשך החקירה עלה חשד כי שני החשודים הבכירים - מנהל מעבדה להפריה חוץ-גופית מאזור השפלה ופרופסור נוסף, בעלים של מרפאה לטיפולי פוריות - ידעו לכאורה שביציות אלו נשאבו מתורמת נשאית המופיליה B, אך בחרו להעביר את הביציות המופרות לישראל ולהשתילן במטופלות חרף הסיכונים הבריאותיים החמורים.

בעקבות החשדות החמורים, שני החשודים נעצרו לחקירה. בימים הקרובים הם צפויים להיות מובאים בפני בית המשפט השלום בתל אביב לדיון בבקשה להארכת מעצרם, בהתאם להתקדמות החקירה.

(בתמונה הראשית: בחירת ביציות בטיפול פוריות. צילום: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום