"לפעמים אישה נשלחת לטיפולי פוריות , כשבדיקה של 20 דקות היתה פותרת לה את הבעיה"

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הגניקולוג והמומחה להיסטרוסקופיה ד"ר ברונו רוזן, ממליץ לבדוק את "חדר הילדים" לפני שמנסים להכניס לתוכו עוברים, או לפני ששולחים נשים להתחיל סדרת טיפולי פוריות מפרכת. ממצאים בבדיקת היסטרוסקופיה אבחנתית יכולים להסביר בעיות כמו אי כניסה להריון, הפלות מוקדמות, דימומים ועוד, ואז לעבור מאבחון לטיפול ולפתרון הבעיה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306928 (מספר מקשר)

"היסטרוסקופיה היא טכניקה של הסתכלות בתוך חלל הרחם", מסביר הגניקולוג ומומחה להיסטרוסקופיה ד"ר ברונו רוזן. "זו פעולה מרפאתית, המבוצעת במרפאה ולא בבית חולים, ללא הרדמה כללית וללא הרדמה מקומית".

מהי מטרת הבדיקה?

"המטרה היא להסתכל בתעלת צוואר הרחם ובחלל הרחם עם ההיסטרוסקופ, מכשיר המכיל מצלמה המאפשר  לרופא לראות את חלל הרחם על מסך מחשב. הבדיקה היא מעט לא נעימה, אבל אינה כואבת ומטרתה להגיע לאבחנה - היסטרוסקופיה אבחנתית. בבדיקה מבחינים אם יש פתולוגיות בתעלת הצוואר או בחלל הרחם, מחיצות, פוליפים או כל בעיה אחרת שעלולה להיות הגורם לבעיה שהמטופלת סובלת ממנה".

אילו תלונות מביאות להפניה להיסטרוסקופיה אבחנתית?

"זה יכול להיות בגלל תלונות על דימומים חזקים בזמן הווסת, מחזור לא סדיר, דימומים בין וסתיים, הפלות חוזרות, דימומים אחרי לידה שמעלים את החשש להימצאות שאריות שליה, בעיות פוריות, אולטרסאונד לא תקין, כאבי בטן תחתונה, דימום לאחר גיל המעבר או חשד לגידול ברחם.

ברונו

ד"ר ברונו רוזן, גינקולוג ומומחה להיסטרוסקופיה. "הבאתי את הטכניקה ארצה לפני 35 שנה". צילום: DAMKA

"המטופלות", מסביר ד"ר רוזן, "נשלחות אלי על ידי רופאי הנשים שלהן לאחר שהתלוננו על אחת מהבעיות האלו והרופא חושד שהמקור הוא מחלל הרחם עצמו. הבדיקה לא מראה את השחלות והחצוצרות אלא רק את תעלת צוואר הרחם וחלל הרחם."

האם רופא נשים יכול לעשות את הבדיקה בעצמו?

"זו לא בדיקה שרופא נשים כללי מבצע, בדיוק כמו שלא כל רופא הוא מומחה באולטרסאונד. צריך להיות  מומחה בהיסטרוסקופיה, לדעת לעשות את הפעולה הזאת. היסטרוסקופיה היא מיומנות נפרדת".

ד"ר רוזם מספר כי זכה להביא את הטכניקה מצרפת לפני 35 שנה, לקליניקה הראשונה שנפתחה בארץ, בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים. "הבאתי איתי את המכשירים המיוחדים מצרפת, שם התמחיתי אצל ד"ר המו, שתרם  משמעותית לתחום בכך ששכלל את המכשירים הקיימים ופתח את הדלת לאפשרות לערוך אבחנות היסטרוסקופיות במרפאה ולא בחדר ניתוח. זה לא פחות ממהפכה. לפניו, היה צריך לעשות  אבחנות היסטרוסקופיות בהרדמה כללית וזה היה הרבה יותר מסובך".

מה היה השכלול?

"המכשול היה הקוטר של הסקופ, כי צוואר הרחם פתוח עד לשלושה/ ארבעה מילימטר, אבל המכשירים שהיו לנו אז היו בעלי קוטר של 10 או 12 מילימטר וחייבו הרחבת צוואר הרחם, פעולה מאוד כואבת הדורשת הרדמה כללית. החברה הגרמנית שעבדה עם ד"ר המו הצליחה להקטין לבקשתו את הקוטר למידה של 5 מילימטר. היום כבר יש מכשירים של 2.7 מילימטר. המכשירים האלה אפשרו להיכנס לתוך הרחם ללא כאבים וללא הרדמה. כאמור, למדתי אצל ד"ר המו והבאתי את הטכניקה לארץ".

בשנת 1988 פתח ד"ר רוזן את המרפאה הראשונה בהר הצופים ואחריה עוד קליניקות בקופות החולים בירושלים, ורק שם אפשר היה לעבור אבחנות היסטרוסקופיות. בהמשך השיטה התפשטה לכל הארץ, וכיום אין בית חולים או מרכז בריאות האישה שאין לו יחידת היסטרוסקופיה.

מדוע רופא נשים לא מחזיק במכשור הזה לצורך בדיקה שגרתית?

"רק כאשר עולה חשד שלמטופלת יש בעיה כלשהי שמצריכה בדיקה של תעלת צוואר הרחם או חלל  הרחם, רופא הנשים ישלח אותה למומחה היסטרוסקופיה כדי שיבדוק את תקינות חלל הרחם. מכשיר האולטרסאונד שברשותו לא יכול לתת אינפורמציה כמו מכשיר היסטרוסקופ. בנוסף, היסטרוסקופ מוחזק לרוב בקופות החולים במחלקת בריאות האישה או בבתי חולים במחלקות בריאות האישה, ולא אצל הגניקולוג, אלא אם מדובר במומחה היסטרוסקופיה".

כשאתה מגלה מה הבעיה, תוך כדי הבדיקה, אתה יכול גם לבצע טיפול?

"תלוי מה מוצאים. אם למשל אני מגלה תוך כדי בדיקה שלאישה יש מחיצה ברחם, שזו סיבה להפלות חוזרות, יש אפשרות לעבור בצורה מיידית ובמקום מהיסטרוסקופיה אבחנתית להיסטרוסקופיה טיפולית. זה מתאפשר בזכות השכלול של המכשירים החדשים, שכוללים תעלות בשרוול ש  ההיסטרוסקופ שדרכן ניתן להשחיל מספריים, תפסנים ומכשור לביצוע פעולות טיפוליות. לשיטה הזו קוראים treat and see - לראות ולטפל".

ד"ר וזן מדגיש כי האפשרות לאבחן ולטפל היא שיפור ניכר באיכות הטיפול. "לפני עשר שנים, אם ראינו במהלך היסטרוסקופיה אבחנתית ממצא  פתולוגי, הבדיקה הסתיימה והמטופלת הופנתה לבית חולים כדי לעבור היסטרוסקופיה ניתוחית בהרדמה כללית".

ספר על מקרה של treat and see 

"היתה לי מטופלת שהגיעה עם בעיה של הפלות חוזרות. באולטרסאונד אצל  הגניקולוג שלה עלה חשד לרחם מחיצתי. עשיתי לה היסטרוסקופיה, ובמהלכה השחלתי מספריים, פתחתי את המחיצה, ביקשתי ממנה להמתין חודשיים עד שתנסה להרות, ומאז כבר נולדו לה שלושה ילדים בריאים".

כמה זמן אורך ההליך?

"ההיסטרוסקופיה האבחנתית אורכת בערך עשר דקות והטיפול, במקרה של המטופלת הזאת, עוד עשר דקות".

אז בתוך 20 דקות פתרת לה את הבעיה?

"נכון. בהקשר זה, חשוב לי לציין עוד נקודה שלא שמו לב אליה הרבה שנים, לגבי כשלונות של IVF בטיפולי פוריות. ההיסטרוסקופיה יודעת לגלות שינויים קלים ברירית הרחם, וידוע שרירית רחם לא תקינה עלולה לגרום לקשיים בקליטת הריון".

לכן, ד"ר רוזן ממליץ לבצע היסטרוסקופיה לוודא תקינות החלל ותקינות רירית הרחם טרם טיפולי פוריות. "אם יש  סימנים המעידים, למשל, על דלקת כרונית ברירית, זה כמו זיהום כרוני לא חריף. מומלץ לטפל  בטיפול אנטיביוטי לפני כל החזרת עוברים. הפעולה ההיסטרוסקופית כל כך פשוטה שחבל לא לבצע  אותה מלכתחילה, לפני תחילת טיפלי פוריות, הוא אומר ומסכם: "ההיסטרוסקופיה חוסכת הרבה זמן, טיפולים וניתוחים מיותרים, הרדמות כלליות ודאגות ומאפשרת טיפול ממוקד ונכון הרבה יותר".

  • צור קשר
ד"ר רוזן ברונו
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום