סיכון בריאותי ממשי לחטופים בשבי החמאס בעזה: דו"ח מטה המשפחות

(0)
לדרג

דו"ח חדש של מערך הרפואה במטה משפחות החטופים והנעדרים מציג תמונה מדאיגה מאוד של מצבם הפיזי והנפשי, עד סכנת חיים ממשית. תמונת מצב אחרי יותר מ-90 יום בשבי החמאס

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

יותר מ–240 בני אדם נחטפו לעזה באלימות קשה מקיבוצי עוטף עזה וממסיבת נובה ליד רעים בשבת השחורה של השבעה באוקטובר. רבים מחבריהם ובני משפחותיהם נרצחו באכזריות מזעזעת על ידי פעילי ארגון חמאס באותו טבח מצמרר. מאז, חלק מהחטופים שוחררו, אך 136 נותרו בשבי החמאס בעזה בתנאי כליאה קשים במיוחד. בין הנותרים בשבי 15 נשים, תינוק ופעוט.

דו"ח חדש שפורסם השבוע על ידי מערך הרפואה והחוסן מטעם מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים מתאר את מצבם הרפואי החמור של החטופים, רבים מהם סובלים ממחלות כרוניות, פציעות ומגבלות שונות. הדו"ח קורא לשחרורם המיידי מטעמים הומניטריים ועל מנת לאפשר להם טיפול רפואי דחוף הנחוץ להצלת חיים.

המידע נאסף באמצעות ראיונות עם בני משפחה, עדויות של ניצולים וסקירת תיקים רפואיים. באישור המשפחות, פורסמו בדו"ח המדאיג 38 מקרים. פרסום המידע הרגיש נועד להעלות מודעות למצב החטופים ולקדם את הטיפול בהם.

סיכונים בריאותיים לחטופים

לפחות שליש מהחטופים סובלים ממחלות כרוניות קשות וביניהן: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, אסתמה, סרטן, מחלות מעי דלקתיות, אפילפסיה ועוד. מחלות אלו דורשות טיפול רפואי קבוע הכולל מתן תרופות ומעקב רפואי. בהיעדר טיפול, מצבם עלול להידרדר במהירות לסיבוכים מסכני חיים, לנכות ואף מוות.

כמה מהחטופים סובלים מבעיות ראייה, שמיעה וניידות. הם נלקחו ללא משקפיים, מכשירי שמיעה ואמצעי ניידות החיוניים להם. מצב זה פוגע קשות בתפקוד היומיומי שלהם ומוביל להידרדרות נפשית. ישנן עדויות על כך שמשקפיים נשברו בכוונה על ידי החוטפים כדי להשפיל ולפגוע בחטופים. כ-10% מהחטופים הם מעל גיל 65. רובם סובלים ממגוון מחלות כרוניות האופייניות לגילם. בהיעדר טיפול רפואי הם נמצאים בסיכון גבוה להידרדרות מהירה במצבם הבריאותי.

פציעות ירי, קטיעות ופצעים פתוחים

רבים מהחטופים נפצעו באורח קשה במהלך החטיפה האלימה. יש ביניהם פצועי ירי, קטועי איברים ובעלי פצעים פתוחים. פציעות אלו מצריכות טיפול רפואי מיידי למניעת זיהומים מסכני חיים. יש עדויות על הזנחה פושעת של פצועים רבים, מה שכבר הוביל למוות בשבי.

בנוסף, התזונה ותנאי ההיגיינה בשבי ירודים ביותר, מה שפוגע בכל החטופים ובמיוחד במי שסובל מבעיות עיכול ונזקק לצרכים תזונתיים מיוחדים. גם החשיפה לתנאי מזג אוויר קיצוניים בחורף בזמן המלחמה לא מיטיבה עם מצבם של החטופים בעזה במחשכי מנהרות החמאס בהיעדר ביגוד וצורכי חימום מתאימים.

חשש כבד להידרדרות במצב הנפשי

על פי הדו"ח, תנאי השבי, הבידוד, האלימות והטרור הנפשי שחווים החטופים פוגעים קשות בבריאותם הנפשית. יש חשש להידרדרות נפשית חריפה, כולל דיכאון, עד פגיעה עצמית ואובדנות.

חטופים בעזה

הדו"ח מפרט את מצבם הבריאותי של 38 חטופים וקורא לשחרורם המיידי של כלל החטופים משבי החמאס. צילום: שאטרסטוק

בחלק משמעותי מתוכו מדגיש הדו"ח את הסיכונים הייחודים ל–15 הנשים שעדיין מצויות בשבי החמאס אשר חשופות ונמצאות בסיכון גבוה לאלימות מינית על כל השלכותיה. אלימות מינית, כידוע, היא בעלת השלכות פיזיות ונפשיות קשות לטווח ארוך. אונס עלול לגרום לפציעות מסכנות חיים, מחלות מין ופגיעה בפוריות וכן לטראומה נפשית קשה.

הסיכון הבריאותי לחטופים לפי מצבם הרפואי

הדו"ח מפרט את הסיכון הבריאותי המאיים על 38 חטופים וחטופות. כך למשל יוסף אלזיאדנה בן ה-53 סובל מסוכרת ויתר לחץ דם. הוא בסכנת חיים ברורה בלי טיפול מתאים. עומר ונקרט בן ה-22 סובל מקוליטיס כיבית וזקוק נואשות לתרופותיו ומישל ניסנבאום בן ה-59 החולה במחלת קרוהן וזקוק לטיפול קבוע, לתזונה מותאמת ותרופות. הוא נמצא בסכנת מוות ללא טיפול זה.

אברהם מונדר בן ה-79 סובל מבעיות סוכרת ולחץ דם, מתמודד עם פרקינסון וסובל מקשיי ניידות ותלוי לחלוטין במשקפיו. הוא נחטף מביתו ללא המשקפיים ונפל מאופנוע במהלך החטיפה, מה שגרם לפציעות קשות שמן הסתם אינן מטופלות כראוי. גדי מוזס, בן 79, סובל ממחלות לב ומערכת העיכול. הוא בסכנת חיים מיידית ללא טיפול. גם עודד ליפשיץ בן 83  הסובל ממחלות נשימה ולב, נמצא בסכנה ברורה.

רומי גונן בת ה-23 נורתה במהלך החטיפה. יש עדויות שפציעתה מוזנחת לחלוטין, דבר המסכן אותה בנכות לצמיתות וזאת בנוסף על הסיכונים העומדים בפניה בשל היותה אישה צעירה. גם נעמה לוי בת ה–19 סובלת מפציעות רסיסים שעלולות לגרום לסיבוכים מסכני חיים, זיהומים, תסחיפים, נכות וכאבים.

התינוק כפיר ביבס ואחיו הפעוט אריאל ביבס עלולים למות או לסבול מנזק בלתי הפיך אם לא יקבלו את התזונה המותאמת לצרכיהם.

איתי סבירסקי, בן 39, סובל מחרדה ודיכאון וזקוק לטיפול נפשי ולתרופות. ברור כי התנאים בשבי מסכנים את חייו.

ליאור רודאיף, בן 61, עבר לפני שנתיים אירוע לב חמור ומאז תלוי בתרופות הכוללות מדללי דם למניעת אירוע מוחי. ידוע כי הוא נפצע במהלך החטיפה.

לואיס נורברטו הר, בן 70, זקוק למחולל חמצן ומכשיר שמיעה, לצד תרופות מצילות חיים לטיפול בסוכרת ולחץ דם. חיים פרי, בן 79, סובל ממחלת לב וסרטן. בפרסום שפרסמו המחבלים ניכר כי הוא איבד חלק ניכר ממשקלו. שלמה מנצור, בן 86, אחד מוותיקי קיבוץ כיסופים, סובל ממחלות רקע מורכבות והוא לאחר ניתוחים שעלולים להסתבך בשל תנאי השבי.

לכל חטוף מבין 38 החטופים המופיעים בדו"ח ישנן בעיות בריאותיות או רגשיות העלולות להסתבך במהירות לכדי סיכון חיים ממשי.

שחרור הומניטרי מיידי של כל החטופים

הדו"ח שנערך על ידי פרופ' חגי לוין, שחר ליבנה ושירה למפרט הנמנים על מערך הרפואה של מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים, קורא לשחרר בדחיפות ובאופן מיידי את כל החטופים על מנת להגן על זכויות הפרט שלהם ולהעניק להם את הטיפול הפיזי והרגשי הקריטי לו הם זקוקים.

(צילום ראשי: יהודה ברגשטיין/ שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום