פרופ' אלי מזרחי: "מרפאה גריאטרית יכולה לשפר את איכות החיים בגיל השלישי"

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רבים מאיתנו לא מודעים ליתרונות הטיפול במרפאה גריאטרית, המקום שבו מתבצעת אבחנה רפואית הוליסטית לאנשים בגיל השלישי. פרופ' אלי מזרחי מסביר מדוע הביקור במרפאה כזאת הוא חובה לכל בני 65 ומעלה

רופא גריאטרי ,מומחה לגריאטריה
077-2307842 (מספר מקשר)

צמד המילים "מרפאה גריאטרית" עלול להישמע מרתיע עבור רבים מאיתנו. אחרי הכל, המרפאה מיועדת לאנשים שעברו את גיל 65, שבמקרים רבים מרגישים צעירים מתמיד והמושג  "גריאטריה" מבעית אותם. אך אין סיבה להירתע, המרפאה מעניקה מענה מקצועי ומקיף לאנשים בגילים הללו, תוך הסתכלות רחבה ומעמיקה על בעיות רפואיות שנחשבות לשכיחות בעת הזו של החיים.

פרופ' אלי מזרחי, גריאטר ופסיכו-גריאטר, מסביר בשורות הבאות מדוע בני הגיל השלישי חייבים לבקר במרפאה הזו אחת לשנה, וגם איזה מענה תקבלו במרפאה כזו שלעולם לא תקבלו אצל רופא המשפחה שלכם.

מהי מרפאה גריאטרית?

"בראש המרפאה הגריאטרית עומד רופא המתמחה ברפואה לגיל השלישי. רופא זה מצויד בידע, ניסיון וכלים רבים שבאמצעותם הוא מסוגל לבצע הערכה רפואית הוליסטית למטופלים שמגיעים אליו. במילים אחרות, הרופא מבצע בדיקות גופניות, קוגניטיביות ונפשיות ובודק את התפקוד היומיומי של המטופל", מסביר פרופ' אלי מזרחי.

למה כדאי לבצע את הבדיקות דווקא במרפאה גריאטרית ולא אצל רופאים מומחים?

"אדם בגיל השלישי ששבר את ידו, למשל, ניגש לאורטופד, מקבל אבחון וטיפול, אך האורטופד לא בודק איתו כיצד הוא מתכוון לתפקד עם היד השבורה – האם יש מי שיסייע לו לאכול, להתקלח או להתלבש. אלו שאלות חשובות שאנחנו במרפאה הגריאטרית שואלים וגם נותנים להן מענה, לעומת רופא מקצועי שנותן אבחנה וטיפול ושם זה נגמר".

מהו המענה שאתם נותנים?

"אנחנו לא רק מאבחנים ונותנים טיפול. אם אני מזהה מטופל עם יד שבורה לצורך העניין, שלא יכול לדאוג לצרכים הבסיסיים שלו בעקבות זאת, אני מפנה אותו לעובדת סוציאלית, או יוצר קשר בעצמי עם נציג מהשירותים הסוציאליים בקהילה ומבקש מהם לבקר בביתו ולבדוק עימו לאיזה סוג של עזרה הוא זקוק, למשל ארוחות חמות, מקלחות, ניקיון וכיו"ב. בנוסף, אתאים לו תרופות במינונים המתאימים לו באופן אישי, תוך התחשבות במצבו הרפואי ובגיל שלו".

דיכאון

 שכיחות דיכאון בקרב הגיל השלישי גבוה יותר ביחס לאנשים צעירים. צילום: שאטרסטוק

פרופ' מזרחי מדגיש כי הצרכים הרפואיים של אדם בגיל השלישי שונים לחלוטין מאלה של אדם צעיר, וזה כאמור מתבטא גם בסוגי התרופות ומינוני תרופות. למשל, אדם בגיל השלישי הסובל מיתר לחץ דם יטופל באופן שונה מזה שבו יטופל אדם צעיר. "אנחנו נותנים מענה רפואי נכון יותר לבני הגיל השלישי, ואתן דוגמה: נהוג לחשוב כי הסימן השכיח ביותר להתקף לב הם כאבים בחזה, אבל כגריאטר אני מבין שזה לא נכון ביחס לאנשים מבוגרים, שאצלם התסמינים השכיחים ביותר הם קוצר נשימה ובלבול. לכן, יכול להיות שרופא משפחה היה מפספס את זה אבל רופא גריאטר, עם הידע והניסיון הרב שלו עם קהילת הגיל השלישי, מסתכל על הדברים בצורה נכונה ומתאימה ומעניק את הטיפול המדויק לאותו אדם, שבמקרה הזה יכול היה להציל את חייו".

מה הן הבעיות הרפואיות הכי נפוצות בגיל השלישי?

"ענקי הגריאטריה הם הסינדרומים השכיחים ביותר שמטרידים אנשים בגיל השלישי. מדובר בתופעות הבאות: אי שליטה על סוגרים, דמנציה, דיכאון, נפילות, תופעות לוואי של תרופות וטיפולים ואיכות חיים שנפגמת".

פרופ' מזרחי מוסיף כי גם דיכאון שכיח מאוד בגילים אלה, אך רק כ-30% מהטופלים מקבלים את הטיפול הנדרש לכך ובמינון המתאים ומהסיבה הפשוטה: "הם מתביישים לדבר על כך, אז אם רופא המשפחה לא ישאל מיוזמתו, הם כנראה לא יספרו מיוזמתם. לרוב, הדכאונות אצלם נובעים מירידה בתפקוד, ירידה קוגניטיבית, בדידות ועוד, לכן הם במצב רוח לא טוב. זה נקרא דיכאון תגובתי, אך הם יכולים לסבול גם מדיכאון מסיבה לא ברורה. שכיחות דיכאון בקרב הגיל השלישי גבוה יותר ביחס לאנשים צעירים".

תופעה שכיחה נוספת היא נפילות חוזרות ונשנות, מציים פרופ' מזרחי. "לצערי, האנשים שנופלים לרוב לא יספרו לרופא המשפחה שלהם על הנפילות האחרונות שלהם מתוך בושה, וזה חמור כי נפילות בגיל השלישי הן לרוב נפילות בלתי מבוקרות כשכל נפילה בלתי מבוקרת יכולה לגרום נזק רב.

נפילות

 נפילות בגיל השלישי הן לרוב נפילות בלתי מבוקרות. שכל נפילה בלתי מבוקרת יכולה לגרום נזק רב. צילום: שאטרסטוק

"לא פעם כאשר עבדתי במיון בבית חולים כללי גדול, והיה נכנס למיון באלונקה אדם מבוגר, היה אפשר לחשוב שמישהו היכה אותו לאור הפציעות הקשות שהגיע איתן, אבל הן בכלל נבעו בגלל נפילה שגרתית. חשוב לזכור שכאשר אדם צעיר נופל, יש לו רפלקסים מובנים שבולמים חלק מהנפילה והופכים אותה לפחות קשה, לעומת אנשים מבוגרים שכבר אין להם את המנגנון הזה ולכן הנפילות שלהם יכולות להיות מלוות בשברים בכל הגוף".

האם יש מספיק מודעות בציבור לקיומן של המרפאות הגריאטריות?

"לצערי, ממש מעט. המילה גריאטריה מרתיעה וחבל. יש תפיסה בציבור הרחב שגריאטריה  מיועדת לטפל אך ורק  בקשישים מאד מבוגרים ומאד מוגבלים ביכולת התפקוד שלהם אבל זה ממש לא כך. מטרתה של הרפואה הגריאטרית היא לעזור לאנשים בני 65 ומעלה לשמור על תפקוד שכלי וגופני תקין עד 120.

"לטעמי, דין גריאטריה כדין רפואת ילדים. כלומר, אף אחד מאיתנו לא ייקח ילד שלא מרגיש טוב לפסיכיאטר או לקרדיולוג, מן הסתם ניקח אותו לרופא ילדים. כך גם אנשים מעל גיל 65 צריכים לפנות למרפאה גריאטרית המתמחה בבעיות רפואיות בגיל השלישי. לטעמי, אנשים מעל גיל 65 צריכים לבקש הפניה למרפאה גריאטרית אחת לשנה, לבדוק שהכל בסדר. עם זאת ולצערי, אין מספיק גריאטריים בישראל, לכן רוב האוכלוסיה הזו לא תטופל על ידם באופן שוטף, ביומיום. כמו כן, חשוב לציין כי יש הבדל בין רופא משפחה, או כל רופא אחר שלא עבר הכשרה בתחום הרפואה הגריאטרית לבין רופא גריאטרי".

מהם הטיפולים שניתן לקבל דרך המרפאה?

"ניתן לקבל טיפולים לכל מחלות הגיל השלישי, כולל בעיות זיכרון ודמנציה, דיכאון, הפרעות מטבליות, סוכר גבוה מדי, דיכאון, נפילות חוזרות ונשנות ועוד".

לסיום, ספר לנו מה גרם לך ללכת להתמחות דווקא בתחום הזה?

"זה סיפור מצחיק", אומר בחיוך פרופ' מזרחי. "התקבלתי בכלל להתמחות ברפואת עיניים והייתי צריך להמתין שלושה חודשים עד שייפתח תקן ואז יד הגורל נכנסה לסיפור. באותה תקופה, ראיתי ידיעה קטנה בעיתון על כך שקופת חולים החלה להפנות משאבים לצורך פיתוח תחום הגריאטריה, אז באופן אינסטינקטיבי הלכתי לבקר בבית החולים הגריאטרי שהיה בעיר שלי ומשם הכל היסטוריה. והאמת, תמיד אהבתי לדבר עם סבא וסבתא וגם היתה לי נטייה טבעית לאנשים בגילים הללו.

"בנוסף, מבחינתי יש לזה ערך ציוני. אני מאמין שהמפעל הציוני עוד לא הסתיים, אני דור רביעי בישראל ואני רואה את עצמי כחלוץ בתחום. אסיים בכך שבעיני אומה נמדדת לפי היחס שלה לגיל השלישי ולא יכול להיות שהם לא יקבלו את המיטב מאיתנו. אנחנו לא באלסקה, שם שלחו את הזקנים למות בשלג. למבוגרים בארצנו מגיע את היחס הכי טוב שיש!".

פרופ' אלי מזרחי, גריאטר ופסיכו-גריאטר. המרפאה להערכה גריאטרית כוללת, הברזל 5, תל אביב. טל': 052-4738706. מייל: [email protected]

אתר: www.geriater.co.il

(צילומים: שאטרסטוק)

פרופ' מזרחי אלי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום