חומצה פולית? מה החשיבות שלה

(39)
לדרג

כל מה שרציתן לדעת על חומצה פולית בהריון ובכלל, מהמינון המומלץ ועד המחלות שהיא מונעת, וגם: אילו מזונות מכילים אותה באופן טבעי

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • חומצה פולית היא ויטמין מסיס במים מקבוצה B, המכונה ויטמין B9 שמסייע לייצור תאי הדם האדומים
  • חומצה פולית מסייעת במניעת מחלות לב וכלי דם, מחלות שיטיון כמו אלצהיימר ומשפרת את תפקוד מערכת העצבים.
  • לחומצה פולית תפקיד משמעותי בהתפתחות העובר בשבועות הראשונים, בפרט התפתחות המוח ועמוד השדרה שלו, ולכן יש חשיבות לנטילתה בתקופת ההריון.
    ___________________________________________________

מהי חומצה פולית ומה החשיבות שלה?

חומצה פולית היא ויטמין מסיס במים מקבוצה B, המכונה ויטמין B9 שמסייע לייצור תאי הדם האדומים. חומצה פולית ניתן לצרוך באמצעות אכילת מזונות מסוימים, בעיקר עלים ירוקים, קטניות והדרים או כתוסף מזון. השם של החומצה בא מהמילה הלטינית folium שמשמעותה עלה, כיוון שהחומצה בודדה לראשונה מעלי חסה. החומצה הפולית נמצאת במזון בצורה בלתי פעילה ורק לאחר האכילה היא עוברת פירוק בעזרת אנזימים במערכת העיכול ונספגת בצורתה הפעילה למחזור הדם.

החשיבות של חומצה פולית נובעת מכך שהיא מסייעת לייצור תקין של תאי דם אדומים, הנושאים חמצן מהריאות לכל תאי הגוף. מחסור בחומצה פולית עלול לגרום לאנמיה. נוסף על כך, חומצה פולית מסייעת להפחתת הרמה של הומוציסטאין, חומר בדם שעודף ממנו נקשר למחלות לב וכלי דם, במיוחד אצל גברים, וכן גם לאלצהיימר, בעיות קוגניטיביות ומחלות שיטיון בגיל מבוגר. לכן, צריכה של חומצה פולית עשויה להקטין את הסיכון למחלות לב וכלי דם ומחלות שיטיון קוגניטיביות.

מחסור בחומצה פולית מקושר גם בתפקוד לקוי של מערכת העצבים, כולל חולשה שכלית, שיטיון, דיכאון, אי מנוחה, שיכחה, בלבול ונדודי שינה. חומצה פולית שומרת על האיזון בין כמויות המולקולות שמעבירות מסרים עצביים במוח.

חומצה פולית לפני ההריון ובהריון

כפי שיצוין בהמשך, חומצה פולית היא משמעותית בעיקר בזמן ההריון וקריטית בשבועות הראשונים של ההריון.

חומצה פולית מסייעת בבניית תאים ויש לה תפקיד חשוב בהתפתחות התינוק. בשבועות הראשונים של ההריון, מתפתחים איברי הגוף של העובר וביניהם המוח. פגם בהתפתחות תאים אחדים בשלב מוקדם של ההריון עלול לגרום למומים. התעלה העצבית של העובר, שממנה מתפתחים המוח ועמוד השדרה שלו, נסגרת כבר בשבוע השלישי או הרביעי לאחר ההפריה, ומום בה או במוחו של העובר עלול להביא לנכות קשה, למחלות ואפילו למוות. חומצה פולית מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון למומים בתעלה העצבית. לכן, חיוני שאישה תיטול חומצה פולית עוד לפני הכניסה להריון ובשלושת החודשים הראשונים של ההריון.

חומצה פולית

חומצה פולית חשובה להתפתחות העובר. איור: שאטרסטוק

עבור מי שמתכננת הריון, חשוב מאוד ליטול חומצה פולית מדי יום, עוד לפני הכניסה להריון ולאחר מכן בשלושת החודשים הראשונים להריון. יתרה מכך, מומלץ אף להמשיך ליטול חומצה פולית גם בהמשך ההריון לצורך התפתחות העובר. כמו כן, חומצה פולית תסייע במניעת אנמיה אצל אישה הרה. לאור העובדה שבמקרים רבים ההיריון אינו מתוכנן, קיימת המלצה ליטול חומצה פולית בכל יום לאורך כל גיל הפוריות.

בדיקה שנעשתה בישראל בשנת 1999 התברר כי אחד מכל 750 הריונות שארכו 16 שבועות לפחות היה של עובר עם מום פתוח בתעלה העצבית (בשיעור של 1.46:1000 לידות). עקב כך, בשנת 2000 המליץ משרד הבריאות על נטילת חומצה פולית במינון של 400 מיקרוגרם ליום לאורך כל גיל הפוריות של האישה, בדגש על שלושת החודשים שלפני הכניסה להריון, ושלושת החודשים הראשונים להריון עצמו. בשנת 2003, כשלוש שנים לאחר מכן, ירד שיעור המומים הארצי ל-1.15:1000 לידות (כולל לידות חי, עובר מת והפלות יזומות).

משרד הבריאות בישראל ממליץ לכל הנשים המנסות להרות ליטול 0.4 מיליגרם (400 מיקרוגרם) חומצה פולית ביום כתוסף תזונה וכך אף במהלך 12 השבועות הראשונים להריון, כיוון שבתקופה זו מתפתח עמוד השדרה של העובר.

נשים בסיכון גבוה ללדת תינוק עם מום מולד בתעלה העצבית צריכות ליטול 5 מיליגרם של חומצה פולית פעם ביום. יש להתחיל את הטיפול לפחות שלושה חודשים לפני ההיריון ולהמשיך אותו במהלך שלושת החודשים הראשונים להיריון.

מי בסיכון?

נשים בסיכון גבוה ללדת תינוק עם מום מולד בתעלה העצבית:

  • מי שילדו בעבר תינוק שסבל ממום פתוח בתעלה העצבית.
  • מטופלות בתרופות אנטי־אפילפטיות.
  • מטופלות בליתיום או במתוטרקסט.
  • סובלות מהשמנה (BMI של 30 ויותר).
  • נשים עם היסטוריה של שימוש מופרז באלכוהול.
  • מי שסובלות ממחלות שפוגעות בספיגה במעיים (מה שעלול לפגוע בספיגת החומצה הפולית) כמו קרוהן וצליאק.

חומצה פולית אחרי לידה

גם בזמן ההנקה, חומצה פולית משמעותית להתפתחות מוחו של התינוק. רופאים ממליצים על 500 מיקרוגרם ליום.

חומצה פולית במזון

חומצה פולית מצויה בסוגי מזון שונים ובעיקר בעלים ירוקים (כמו חסה, תרד וברוקולי), בקטניות, בדגנים מלאים, בפירות הדר וכן במזונות שהועשרו בחומצה פולית. מומלץ להקפיד על תזונה שעשירה במזונות האלה: עדשים, אספרגוס, תרד, ברוקולי, סלק, חסה, באק-צ׳וי, כרובית, פטרוזיליה, כבד עגל. מזונות נוספים הם קישוא, שעועית, כרוב, תותים, פלפל, כרוב ניצנים, כרישה, שומר, עגבניות, אפונת גינה.

מזונות עשירים בחומצה פולית

מזונות עשירים בויטמין B9. צילום: שאטרסטוק

חשוב לדעת כי כמות החומצה הפולית שהגוף סופג מהמזון לרוב אינה מספיקה, במיוחד לנשים בהריון, לכן, כדי למנוע חוסרים תזונתיים ומומים מולדים בעובר, על נשים שמתכננות הריון או נמצאות בתחילת ההריון ליטול חומצה פולית בטבליות.

חומצה פולית לנשים בגיל המעבר

גם לגברים ונשים בגיל המעבר מומלץ לקחת חומצה פולית, שידועה במניעתה מחלות לב, מחלות שיטיון וסוגי סרטן מסוימים, כמו סרטן ריאות, רחם, מעי הגס והשד. המינון המומלץ הוא 400 מיקרוגרם ליום.

חומצה פולית - תופעות לוואי

חומצה פולית מגיעה גם בטבליות כתוסף. לפני שמתחילים להשתמש בחומצה פולית יש לדווח לרופא המטפל על היסטוריה הרפואית, כולל מצבים רפואיים ומחלות. כמו כן יש לדווח על כל תרופה נוספת שנוטלים, כולל תוספי תזונה וצמחי מרפא. תופעות הלוואי בעקבות נטילת חומצה פולית לרוב לא שכיחות ואף נדירות, אך עלולות להיות מסוכנות: תופעות לוואי של רגישות־יתר כמו פריחה, נפיחות, אדמומיות, גרד, הופעת שלפוחיות על העור, עור מתקלף, קוצר נשימה, צפצופים וקשיי נשימה, לחץ בחזה או בגרון, התנפחות של אחד או יותר מהאיברים הבאים: הפה, הפנים, השפתיים, הלשון, העפעפיים. לתסמינים האלה עלול להתלוות חום גבוה.

תופעות לוואי נדירות עקב נטילת חומצה פולית יהיו חוסר תיאבון, נפיחות, בחילה, תחושות לא נעימות בבטן, גזים, רגישות־יתר, מחסור בוויטמין B12.

חומצה פולית - ערך תקין

  • בנסיוב - 3.0-17.0 ננוגרם למיליליטר.
  • בכדוריות דם אדומות - 150-800 ננוגרם למיליליטר של כדוריות דם דחוסות

חומצה פולית - רמה נמוכה

במעקב שהתבצע לאורך 12 שנים בארה״ב נמצא כי אנשים עם רמה נמוכה של חומצה פולית בדם נמצאים בסיכון כפול למוות ממחלות לב, ביחס למי שנמצאו עם רמה גבוהה של חומצה פולית. רמת חומצה פולית תקינה שומרת על רמת הומוציסטאין נמוכה בדם, שרמות גבוהות שלו עלולות לגרום למחלות לב וכלי דם. בנוסף, במעקב ממושך שנעשה בקנדה בקרב מבוגרים מעל גיל 65 נמצא כי רמות נמוכות של חומצה פולית מגבירות את הסיכון לשבץ מוחי, דיכאון ושטיון ואת הסיכון לצורך באשפוז מוסדי.

מה גורם למחסור בחומצה פולית בדם?

  • תזונה לקויה ודלה בחומצה פולית.
  • מחסור בוויטמינים, במיוחד מקבוצת B B1, B2 ,B3.
  • מחסור בחלבון – חלבונים דרושים לבניית מולקולות הקושרות חומצה פולית במערכת העיכול וכך מאפשרות את ספיגתה.
  • צריכת אלכוהול כבדה, עישון כבד וצריכת קפה כבדה.

מה הם הסימנים לחוסר בחומצה פולית?

  • אי שקט, עצבנות
  • חולשה שכלית, שכחה, בלבול
  • דיכאון
  • נדודי שינה
  • חולשת שרירים
  • דלקות חניכיים
  • שלשולים

עודף חומצה פולית

המינון המומלץ הוא 400 מיקרוגרם חומצה פולית ליום, כאשר הגבול העליון של מינון החומצה הפולית המומלץ לכל האוכלוסיה הוא 1 מ"ג ביום. עודף של חומצה פולית עלול לגרום לבעיות כמו פגיעה ביעילות של ויטמין B12סימפטומים נוספים של עודף בחומצה פולית הם נדודי שינה, אי שקט ובעיות בפעילות מערכת העיכול. במרבית המקרים עודף ניכר יתהווה רק כתוצאה מצריכה של תוספי תזונה במינונים גבוהים מאוד ולא ממזונות עשירים בחומצה פולית.

חומצה פולית - מינון מומלץ

האקדמיה הלאומית האמריקאית ממליצה כך:

כל אישה מעל גיל 14 –  0.4 מיליגרם (400 מיקרוגרם) ביום כתוסף תזונה.

אישה הרה – 0.6 מיליגרם (500 מיקרוגרם) ביום.

אישה מניקה – 0.5 מיליגרם (500 מיקרוגרם) ביום.

האקדמיה האמריקאית גם קבעה שנטילה של עד 1 מיליגרם חומצה פולית ביום כתוסף תזונה היא בטוחה.

משרד הבריאות בישראל ממליץ לכל הנשים המנסות להרות ליטול 0.4 מיליגרם (400 מיקרוגרם) חומצה פולית ביום כתוסף תזונה, וכן גם לאורך 12 השבועות הראשונים להריון, כיוון שבתקופה זו מתפתח עמוד השדרה של העובר.

חומצה פולית - עצירות

עצירות אינה כלולה במניין תופעות הלוואי של עודף חומצה פולית. במקרים נדירים יורגשו בחילות, נפיחות, גזים וחוסר תיאבון. חומצה פולית במינון הנכון מסייעת למערכת העיכול.

האם חומצה פולית כשרה לפסח?

בפסח 2023 נמצאה כשרה:

  • חוּמְצָה פוֹלִית (רקח ) טַבְלִיוֹת | FOLIC ACID ( רקח TABS
  • חוּמְצָה פוֹלִית (סם און) (כל המינונים) טַבְלִיוֹת | FOLIC ACID (סם און) (כל המינונים) TABS

חומצה פולית לגבר ולמבוגרים

גם לגברים בכל הגילאים ולנשים בגיל המעבר מומלץ לקחת חומצה פולית, שידועה במניעת מחלות לב, מחלות שיטיון וסוגי סרטן כמו סרטן ריאות, רחם, מעי הגס והשד.

שאלות ותשובות

מה זה חומצה פולית? חומצה פולית היא ויטמין מסיס במים מקבוצה B, המכונה ויטמין B9 שמסייע לייצור תאי הדם האדומים. היא מסייעת במניעת מחלות לב וכלי דם, מחלות שיטיון כמו אלצהיימר ומשפרת את תפקוד מערכת העצבים. לחומצה פולית תפקיד משמעותי בהתפתחות העובר בשבועות הראשונים להריון – בפרט התפתחות המוח ועמוד השדרה שלו, לכן יש חשיבות לנטילתה בתקופת הפוריות.

מתי לקחת חומצה פולית, בבוקר או בערב? ניתן ליטול את התרופה בכל שעות היום, אך מומלץ להקפיד על שעה קבועה. ניתן ליטול את התרופה עם אוכל אך גם כשהקיבה ריקה.

האם חומצה פולית משמינה? חומצה פולית אינה משמינה.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום