אפזיה - גורמים וטיפול בהפרעת שפה

(0)
לדרג

על קצה הלשון: הכל על אפזיה, לקות בכישורי השפה הנגרמת כתוצאה מפגיעה מוחית – כיצד מאבחנים ואיך מטפלים?

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • אפזיה (Aphasia) היא לקות או פגיעה בכישורי השפה, הנגרמת כתוצאה מפגיעה נוירולוגית במוח.
  • אפזיה מתבטאת בלקות בכישורי השפה, למשל אובדן כושר דיבור, הבנה, קריאה או כתיבה, כאשר סוגי האפזיה השונים קשורים באובדן יכולות מסוימות על פי האזור הנפגע במוח
  • אפזיה היא סימפטום דינמי, יכולות השפה הולכות ומשתפרות עם הזמן באמצעות טיפול אצל קלינאי/ת תקשורת.
    ________________________________________________________

אפזיה - מה זה?

אפזיה (Aphasia) היא לקות או פגיעה בכישורי השפה, הנגרמת כתוצאה מפגיעה נוירולוגית במוח ומתבטאת בלקות בכישורי השפה, למשל אובדן כושר דיבור, הבנה, קריאה או כתיבה. אפזיה נגרמת כתוצאה מאירוע מוחי, גידולים מוחיים, חבלות ראש ומחלות נוירולוגיות. לרוב, הפגיעה היא ספציפית באזורי הדיבור שבמוח הנמצאים בפלג המוח השולט. אצל רוב בני האדם פלג המוח השולט הוא ההמיספרה השמאלית של המוח.

צריך לזכור כי אפזיה היא סימפטום דינמי, כך שעם הליך השיקום, יכולות השפה הולכות ומשתפרות עם הזמן באמצעות טיפול אצל קלינאי/ת תקשורת.

אפזיה- הפגיעות במחלה

המחלות או הפגיעות שגורמות לאפזיה הן מחלות שבהן מרכזי השפה במוח נפגעים. פגיעות באזורי שפה שונים יוצרות תסמינים שונים. הנזק לאזורים הללו יכול להתרחש כתוצאה משבץ מוחי, פגיעה גופנית פיזית במוח, פגיעת נפשית גופנית של הלם וטראומה, מחלות ניווניות של המוח כמו טרשת נפוצה, ואף במקרים של אפילפסיה ושל גידולים סרטניים במוח.

המחלה מתבטאת באופן שונה בהתאם לאזור שנפגע ועל פי חומרת הפגיעה. לכן, היא תתבטא באופן שונה אצל חולים שונים. חולה אפזיה אחד ידע לדבר אך לא לכתוב, והשני יצליח לכתוב אך לא לקרוא משפטים מורכבים שלא הוא יצר.

אפזיה - תסמינים

האפזיה מתבטאת בקושי שפתי, התסמינים משתנים מחולה לחולה ומפגיעה לפגיעה:

משפטים קצרים או חסרים – משפטים מקוטעים, קצרים ופשוטים, שנשמעים לא תקינים מבחינה דקדוקית.

מבע משובש וחסר היגיון – שימוש במילים וביטויים שאינם קשורים לשיחה, רצף דיבור שעל פניו נשמע כדיבור תקין אך הוא חסר משמעות, המצאת מילים, הלחם מילים שאינן שייכות יחד, תחביר משובש.

תנועות והבעות – מבעים מלווים בתנועות ידיים, הבעות פנים ופעולות גופניות המנותקות מהשיחה והמבע המופק.

קושי בהבנה – חוסר הבנה של מה שנאמר לחולה, תגובה שאינה הולמת את מה שנאמר לחולה ומעידה כי הבין את הנאמר באופן משובש.

סוגי אפזיה

ישנם סוגים שונים של אפזיה המבטאים את הפגיעות השונות ואת אופן הביטוי שלהם בלקות הספציפית:

אפזיה מוטורית או אפזיה אקספרסיבית (הבעתית) - מכונה גם אפזיית ברוקה על שם הפגיעה באזור ברוקה הנמצא באונה המצחית. סוג זה מתבטא בדיבור משובש כמו חזרה על מילים בודדות, קושי בהרכבת משפטים. הסובלים ממנה מבינים היטב את השפה המדוברת והכתובה, הם יודעים מה הם רוצים לומר, אך מתקשים להוציא זאת אל הפועל.

הדיבור של הלוקים באפזיית ברוקה הוא כבד, איטי ומקוצר, עם עצירות בניסיון לברור מילים ולהיזכר, עם שימוש במילים וביטויים מקורבים. הדיבור הזה נקרא ״טלגרפי״ על שם מברקי הטלגרף של פעם, שבו כל מילה עלתה כסף רב ולכן נכתב תוך מיעוט במילים.

אפאזיה

הסובלים מאפזיה מוטורית מבינים את השפה, יודעים מה הם רוצים לומר, אך מתקשים להוציא זאת לפועל. צילום: שאטרסטוק

לא רק זאת, החולים באפזיה מוטורית לא יטו את המילים, יחליפו את המילים שהם לא מצליחים למצוא במילים קרובות, במחוות או בקולות הקשורים אליהם. גם האינטונציה שלהם וההטעמה של המילים (מלרע או מלעיל) נפגעות, שטף הדיבור שלהם לקוי והם מתקשים בשימוש במילות קישור ובתחביר נכון. לרוב, אפשר להבין את הנאמר כי הוא בעל משמעות וקשור להקשר השיחה.

אפזיית ברוקה נחשבת לבעיית הבעה, ולעיתים מופיעה גם עם בעיה מוטורית מכנית של שליטה בתנועות בתיאום ובקצב תנועת השרירים הדרושים ליצירת ההבעה. חולים באפזיה מוטורית מסוגלים להבין את מה שנאמר להם על ידי אחרים מה שפעמים רבות מעורר תסכול, עקב ההבנה של מצבם.

אפזיה רצפטיבית או אפזיה סנסורית - אפזיה רצפטיבית (נקלטת) נקראת גם אפזיית ורניקה, על שם הפגיעה בצד האחורי של האונה הרקתית, שמעבדת קלט חושי ראייתי ושמיעתי בעיקר. הסובלים ממנה מדברים בצורה ברורה ושוטפת, הדיבור בכללו תקין – מקצב הדיבור ועד התחביר, אך התוכן חסר משמעות.

אפזיה רצפטיבית נקראת גם אפזיה סנסורית מאחר שהיא קשורה יותר לחיישנים – בעיה הקשורה בקלט הדיבור.  הדיבור של החולים בה מובן רק להם ולא למי ששומעים אותם, והם משוכנעים שהם מדברים בהיגיון ולעתים לא מודעים לכךדבר דומה יקרה בכתיבה של חולי האפזיה הרצפטיבית, הם יכתבו משפטים נכונים תחבירית אך חסרי היגיון ומשמעות. נוסף על כך, הם יתקשו להבין את הכתוב והנאמר להם.

אפזיה פרוגרסיבית - אפזיה פרוגרסיבית (PPA) היא ירידה ביכולות השפה שמתחילה בהדרגה ומידרדרת לאורך זמן. קיימת חפיפה בין חלק מהתסמינים של PPA לבין אלה של מחלת אלצהיימר. המאפיין העיקרי והבולט ביותר של אפזיה פרוגרסיבית הוא קושי בשליפת מילים, יחד עם מודעות החולה למצבו.

חולים באפזיה פרוגרסיבית מפגינים ליקוי שפתי נרחב, ולפעמים אפילו מאובחנים בטעות כחולי אלצהיימר. אולם, הליקוי המוחי והשפתי שלהם יותר ממוקד, ובדרך כלל התפקוד היומיומי, ההתמצאות, הזיכרון האפיזודי והזיכרון החזותי שלהם תקינים, לפחות בתחילת המחלה.

אפזיה קונדוקטיבית - הדיבור של הלוקים באפזיה קונדוקטיבית יהיה שוטף והם יצליחו להבין דיבור של אחרים, אך בזמן הדיבור שלהם הם יעשו החלפות צליליות – פונולוגיות, כך שבמקום להגיד ״חלון״ הם יגידו ״לחון״, בנוסף הם יתקשו ביכולת לחזור על מילים. הפגיעה קשורה באזור המוח המקשר בין אזורי השפה.

אפזיה אנומית - אפזיה אנומית מתבטאת בקושי לזהות מילים מסוג מסוים. למשל, קושי להבין ולהפיק פעלים, או קושי בזיהוי והפקת שמות עצם. ברוב המקרים, הלוקים מודעים לבעיה והם חווים קושי שכולנו חווים – מחפשים מילה שעומדת על קצה הלשון. באפזיה אנומית חמורה יותר יישלפו מילים לא מתאימות, למשל במקום ״חלון״ יגידו ״שולחן״.

אפזיה אגרמטית - אפזיה אגרמטית (א-גרמטית, ללא דקדוק) היא הפרעה תחבירית הנגרמת מפגיעה מוחית באונה הקדמית של ההמיספרה השמאלית והיא למעשה תת סוג של אפזיית ברוקה. השיבוש השפתי הנגרם מאפזיה אגרמטית הוא התחביר ובעיקר קושי בהטיית פעלים לנטיית הזמן הנכונה, קושי בשימוש נכון בכינויי גוף, קושי ביצירת משפטי מורכבים כמו משפטי זיקה ושיעבוד ואף קושי ביצירת שאלות הפותחות ב״מה״ ו״מי״.

אפזיה אצל ילדים

ילדים שחוו שבץ מוחי, פגיעת חבלה טראומתית למוח, או סובלים ממחלה נוירולוגית, עלולים להפגין סימפטומים של אפזיה. הגורם העיקרי לאפזיה אצל ילדים היא חבלה מוחית. אצל ילדים האפזיה מתבטאת באותם קשיים בדיבור, קריאה וכתיבה כמו אצל מבוגרים אך לרוב הדבר מתבטא בעיכוב בלמידת היכולות הללו. האפזיה נפוצה אצל בנים יותר מאשר אצל בנות.

אפזיה – מהו הטיפול?

טיפול בנפגעי אירוע מוחי כולל אבחון מקיף של יכולות השפה והדיבור של הנפגע. מתבצע אבחון ראשוני על ידי קלינאי/ת תקשורת במחלקת השיקום בבית החולים, לאחר הטיפול המיידי בפגיעה המוחית. בהתאם לתוצאות האבחון, מותאם הטיפול לנפגע על ידי הקשיים הספציפיים לו.

הטיפול באפזיה מתבטא במספר דרכים, בראש ובראשונה תרגול עם קלינאי תקשורת על מנת לתרגל ולאמן את היכולות השפתיות בהתאם לסימפטומים של החולה. נוסף על כך, יש חשיבות גדולה להתאמת הסביבה ליכולת ולצורכי החולה, ולהקפתו בקהילה, חברה ומשפחה תומכת ומעורבת.

לוח תקשורת באפזיה

אחד מהמרכיבים החשובים בדרך לשיקום מאפזיה הוא תקשורת עם הסביבה הקרובה, חברים ומשפחה. מעבר להסתגלות לשיחה עם חולה אפזיה, הכוללת תקשורת לא מילולית, משפטים ענייניים וקונקרטיים וסבלנות רבה, קיים גם הרעיון של לוח תקשורת.

ניתן להשאיל מכשירי ולוחות תקשורת מעמותת עזר מציון או להכין בעצמכם בבית. על דף או פנקס נצייר מספר תמונות, שיעזרו לחולה להסביר את עצמו. אפשר לעבור על התאים עם האצבע ולקרוא בקול רם את המסר הכתוב בהם על מנת לעזור לחולה להבין את האפשרויות.

אם החולה מסוגל להצביע עצמו, אפשרו לו לבחור מבין האפשרויות. אם הוא לא מסוגל להצביע בעצמו, אפשר לסרוק עבורו, תוך הצבעה וחזרה בקול על האפשרות המוצעת, למשל ״רוצה לשתות?״, ״רוצה ללכת לשירותים?״. יש לחכות בסבלנות לתשובה חיובית או שלילית, באמצעות סימן מוסכם לכן או לא, בין אם באמצעות מילים, באמצעים פיזיים או בהצבעה על הלוח. יש לחזור על המסר על מנת לוודא שהחולה אכן התכוון לו.

שאלות ותשובות

מה זה אפזיה? לקות או פגיעה בכישורי השפה, הנגרמת כתוצאה מפגיעה נוירולוגית במוח ומתבטאת בלקות בכישורי השפה, למשל אובדן כושר דיבור, הבנה, קריאה או כתיבה.

מה זה אפזיה מוטורית? אפזיה המתבטאת בדיבור משובש, איטי, מקוצר ומקוטע, הכולל חזרה על מילים בודדות, קושי בהרכבת משפטים. הסובלים ממנה מבינים היטב את השפה המדוברת והכתובה, הם יודעים מה הם רוצים לומר, אך מתקשים להוציא זאת אל הפועל.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום