השמנה אצל ילדים – הפתרון מתחיל בבית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מגמת העלייה בהשמנה בישראל היא בעיה הדורשת התייחסות וטיפול. הפתרון מתחיל במודעות ההורים לחינוך לתזונה נכונה, לפעילות גופנית ולאורח חיים בריא של הילדים מגיל צעיר

יועצת תזונה
053-9370043 (מספר מקשר)

מגמת העלייה בהשמנה בקרב ילדי ישראל היא בעיה לא פשוטה שמתגברת במהירות. חוסר פעילות גופנית ואורח חיים יושבני גורמים לילדים להיות הרבה פחות פעילים ויותר סטאטיים מאי פעם. גם מציאות הג'אנק פוד, על הזמינות שלו, המחיר האטרקטיבי ובעיקר הפרסום בכל מקום, נותנת אותותיה ומוסיפה לבעיית ההשמנה מגיל צעיר ממש.

ענת מטיאש, דיאטנית קלינית ילדים, נוער וספורט, מכירה את הבעיה מקרוב. "לפי הסטטיסטיקה בארץ אנחנו מתקרבים למימדי ההשמנה של ארה"ב. אחד מכל שלושה ילדים בעודף משקל", היא אומרת ומוסיפה: "חייבים להגביר את המודעות ולטפל בנושא כבר מגיל מוקדם. אנחנו יודעים שככל שמתחילים מוקדם, הסטטיסטיקה לטובתנו".

"לפתוח כל יום בארוחת בוקר בריאה – זו צריכה להיות המציאות והשגרה מדי יום". אילוסטרציה: שאטרסטוק

לדבריה, השמנת יתר אצל ילדים יכולה לגרום למספר סיכונים לבריאותם הפיזית והנפשית. הסיכונים העיקריים הם בעיות לב וסוכרת. השמנת יתר מגבילה את יכולת הגוף להתמודד עם הסוכר בדם ומגבילה את יכולתו לייצר אינסולין. בנוסף, קיימים סיכונים לבעיות נפשיות כמו דיכאון וחרדה, בעקבות התמודדות עם סטיגמה חברתית הקשורה להשמנה. בנוסף עלולות להיווצר בעיות עצמות ושרירים, כי הפיכת השומן לחלבון מקטין את כמות הקלציום בגוף, וזה יכול לגרום לפגיעה באורך העצמות ולסיבוכי שריר וכן לבעיות נשימה כמו אסתמה ואפילו אפילפסיה.

"השינוי", אומרת מטיאש, "חייב להיות גם מצד חברות המזון שמפרסמות ללא הפסקה ג'אנק פוד ומצד שני חינוך לתזונה נכונה בתכניות מוסדרות וקבועות בבתי ספר וכמובן הגברת פעילות גופנית. החינוך לבריאות כבר לא קיים - אם פעם היתה אחות יום יום בבית הספר ששמה לב בדיוק לדברים הללו – היום התפקיד הזה כבר לא קיים.

לדבריה, צריך לפתוח כל יום בארוחת בוקר בריאה – "לא מספיק שבוע בריאות בבית ספר, אלא שזו צריכה להיות המציאות והשגרה מדי יום".

כחלק מהמלחמה שלה בבעיית המשקל הלאומית, פיתחה מטיאש שיטה ייחודית המתבססת על חינוך כפתרון. "פיתחתי שיטה מיוחדת שנקראת  ספירת כוכבים = פחמימות. אנחנו לומדים מהו גודל מנה של פחמימה. הכוונה היא לא להתחיל לספור קלוריות אלא לתת לילדים מודעות לכמויות. השיטה מלמדת אותם להסתפק בגודל מנה נורמלית, ולוותר על  ההצעה 'להגדיל בשקל'".

הקשיבו לפודקאסט >>>> 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום