אריתריטול – האם הממתיק המלאכותי גורם לשבץ מוחי?

(6)
לדרג

מחקר חדש, שפורסם בכתב העת המדעי המוביל Nature, מצא קשר מדאיג בין הממתיק המלאכותי אריתריטול, אותו צורכים סוכרתיים רבים, לסיבוכים קרדיווסקולריים, ביניהם שבץ מוחי והתקף לב. האם יש סיבה לדאגה?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

מה היו ממצאי המחקר? המחקר מצא כי צריכה של הממתיק המלאכותי אריתריטול עלולה לגרום למחלות קרדיווסקולריות, כמו שבץ מוחי והתקף לב.

האם כדאי להפסיק להשתמש באריתריטול? לפי לירון מידן, נטורופתית, סוכרתית, העוסקת בסוכרת ותזונה, התשובה היא לא. "יחד עם זאת, חשוב לצרוך אותו בצורה מתונה, כמו שצורכים כל תוסף תזונה אחר".

האם יש מקום לחשש? לפי מידן, לפני שמגיעים למסקנות מוחלטות ונכנסים לבהלה, יש לערוך מחקרי המשך על השפעת השימוש באריתריטול.
_____________________________________

מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי המוביל Nature, מצא כי צריכה של הממתיק המלאכותי אריתריטול עלולה לגרום למחלות  קרדיווסקולריות כמו שבץ מוחי והתקף לב. במסגרת המחקר נדגמו מעל 3,000 איש בארה"ב ובאירופה.

לירון מידן, נטורופתית. צילום: ענבל מרמרי

לירון מידן, נטורופתית. צילום: ענבל מרמרי

מוצרים נטולי סוכר המכילים אריתריטול נצרכים לרוב על ידי אנשים הסובלים מהשמנת יתר, סוכרת או תסמונת מטבולית, שמנהלים שגרת תזונה דלת קלוריות. אותם אנשים נמצאים מראש בסיכון גבוה לחלות במחלות אלו, לכן לפי המחקר, הסיכון של אותם אנשים לפתח מחלות קרדיווסקולריות מזנק בעקבות צריכת אריתריטול. אך זה לא הכל, מחקרים נוספים מצאו כי הממתיק עלול לגרום לטסיות הדם להקריש בקלות יתרה - קרישים שכאמור עלולים לגרום למחלות קרדיווסקולריות.

הממתיק הטבעי נמצא גם במזונות רבים, בין היתר בענבים. צילום: שאטרסטוק

חשוב לציין כי הממתיק לא נמצא רק במזונות מלאכותיים. מדובר בממתיק טבעי שתוכלו למצוא במזונות כמו ענבים, פטריות, אגסים, אבטיח וכן בבירות, גבינות, רוטב סויה ויין. גם הגוף שלנו מייצר אריתריטול במינונים נמוכים.

שוחחנו עם לירון מידן, נטורופתית, סוכרתית בעצמה, מובילת קבוצות ברשתות החברתיות העוסקת בסוכרת ובתזונה, ושאלנו לדעתה על המחקר, וגם: האם, בעקבות מסקנות המחקר, סוכרתיים צריכים להפסיק לצרוך את הממתיק לחלוטין?

"חשוב לבצע מחקרים נוספים לפני שאומרים לאנשים להפסיק להשתמש בממתיק לצמיתות. גם גלולות למניעת הריון גורמות אצל חלק מהנשים לקרישיות בדם ואני לא רואה שכולן מפסיקות לצרוך אותן", אומרת מידן. "במחקר נכתב כי החוקרים לא הגיעו למסקנה סופית בנושא. אסייג ואומר שכן חשוב להתייחס לממצאים בתשומת לב, אך עד שלא יהיו מחקרים נוספים, אין סיבה להפסיק להשתמש בממתיק. יחד עם זאת, חשוב לצרוך אותו בצורה מתונה כמו שצורכים כל תוסף תזונה אחר".

מדוע לטעמך המחקר הזה לא מספיק כדי לבסס מסקנות נחרצות בנושא?

"מפני שלא ראיתי שבחנו השפעה ישירה של הממתיק, אלא מכנה משותף אצל אנשים עם מצב רפואי זהה. התוצאות המשמעותיות שנמצאו במחקר היו בקבוצה של האנשים שצרכו את המינון הגבוה ביותר של אריתריטול. במקרים אחרים שנבחנו, התוצאות לא חד משמעיות וגבוליות".

אילו סוגיות נוספות בנושא צריך לחקור לדעתך?

"הייתי רוצה לראות מחקר שנרשם בו שינוי. כלומר, ממצב שבו אדם לא סובל מבעיות של קרישיות בדם ושעם שימוש מוגבר באריתריטול הוא מתחיל לפתח אותה. בנוסף,  הייתי רוצה לראות מחקר שבוחן קבוצת אנשים שצרכה אריתריטול והפסיקה, ולבדוק את ההשפעה, וכן קבוצת פלצבו וקבוצת ביקורת.

ענבים

אריתריטול הוא גם ממתיק טבעי שנמצא במזונות כמו ענבים, פטריות, אגסים ואבטיח. צילום: שאטרסטוק

"חשוב בנוסף לבדוק האם אותם אנשים שנבדקו צרכו תרופות שמשפיעות על תוצאות המחקר - אין לכך התייחסות במחקר. דבר נוסף שהמחקר לא מתייחס אליו הוא הטיות מחקריות שיכולות להתרחש במחקרים מן הסוג הזה. לדעתי, יש לבצע מחקרים נוספים, ועדיף קליניים ולא אפידמיולוגיים, שמפרטים יותר על ההטיות".

לסיום, מידן מבקשת להתייחס לנושא לא פחות חשוב. "אני שמחה שעם ישראל עירני למחקרים חדשים ויש מודעות לכל מה שקשור בתחליפי סוכר", היא אומרת. "אבל אני מחכה שתהיה כזו מודעות גם לנזקי הסוכר והפחמימות באוכל שלנו. חזרתי מכנס סוכרת אירופאי בברלין, התחזיות בנושא סוכרת לא טובות בכל העולם, לא רק בישראל. מגפת ההשמנה בעיצומה ומגיעה גם לילדים שלנו".

בסיכום דבריה היא מבקשת להדגיש: "אני תמיד בעד לשים לב לכמויות שאוכלים מכל אוכל שהוא. אני קוראת לסוכרתיים לקבל החלטות מושכלות דרך ההיגיון, בקור רוח, ולא מתוך רגש סוער בגלל חששות או בגלל מחקר כזה או אחר שמקבל כותרות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום