דום לב בגיל צעיר - האם יש קשר לחיסוני הקורונה? פרופ' איתן פרידמן עונה

(69)
לדרג

"העובדה שאנשים קיבלו בין ארבע לחמש מנות חיסון נגד קורונה מעלה את הסיכון לתופעות לוואי", אומר פרופ' איתן פרידמן, מומחה לגנטיקה, אך האם יש קשר בין דום לב בגיל צעיר ושבץ מוחי לבין החיסונים? תשובות של מומחה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • האם יש קשר בין דום לב בגיל צעיר לבין חיסוני הקורונה? פרופ' פרידמן טוען שאין הוכחה שממצאי ה-FDA בנוגע לעלייה בשיעור התקפי הלב באנשים צעירים קשורה לחיסוני הקורונה. אם יימצא קשר – הסיכוי לתופעות לוואי מכל סוג הוא מזערי.
  • מה הן הסיבות לדום לב בגיל צעיר? לפי פרופ' פרידמן, בסביבות גיל 20 רוב הסיבות קשורות למסתמים, להפרעה מבנית או להפרעה חשמלית בלב. בבני 35 עד 45 הסיבה לדום לב היא מחלת לב כלילית, שעלולה לגרום למוות פתאומי.
  • האם החיסונים עלולים לגרום לשבץ מוחי? לדברי פרידמן, אירוע שבץ מוחי קשור לאורח חיים לא בריא הכולל עישון, השמנה, אורח חיים יושבני, גנטיקה, סוכרת, יתר לחץ דם שלא מטופל, כולסטרול ועוד.
    _________________________________________

הרשתות החברתיות רועשות וגועשות בנושא חיסוני הקורונה – נראה שיש יותר ויותר אנשים שמאמינים כי החיסונים עלולים לגרום לתופעות לוואי קשות, ביניהן דום לב בגיל צעיר, שבץ מוחי ותופעות לוואי נוספות. הטענות הללו מבוססות, בין היתר, על ממצאים אחרונים של מינהל המזון והתרופות האמריקאי, שמצא כי נרשמה עלייה בשיעור התקפי הלב באנשים צעירים, וכן פרסם שמסתמן סיכוי לקשר בין חיסוני הקורונה של חברת פייזר לשבץ אצל מבוגרים.

"אין הוכחה לכך שהממצאים של ה-FDA בנוגע לעלייה בשיעור התקפי הלב באנשים צעירים קשורים לחיסוני הקורונה", אומר פרופ' איתן פרידמן, מומחה לרפואה גנטית. "החיסונים הצילו את חיינו מצד אחד, אך מצד שני העובדה שאנשים קיבלו ארבע או חמש מנות חיסון בישראל - המדינה היחידה שהאזרחים בה קיבלו כל כך הרבה מנות - מעלה את הסיכון לתופעות לוואי מהסוג הזה. לכן, הגישה המתבטאת בהחלטה של ה-FDA, להמליץ על קבלת חיסון פעם בשנה, היא החלטה מאוזנת ונכונה".

מה דעתך על ההיסטריה שמתרחשת ברשתות החברתיות בנושא?

"ברשתות החברתיות יש המון פייק ניוז, לכן צריך לקחת את הדברים שאנחנו קוראים שם בעירבון מוגבל", אומר פרופ' פרידמן. "יחד עם זאת, כמו שכבר ציינתי, הרבה ישראלים קיבלו לא פחות מחמש מנות חיסון והסיכון לתופעות לוואי קטן.

"מבחינת מצב הקורונה, אנחנו במקום חיובי: מאז נובמבר הוריאנט השכיח הוא אומיקרון, שתסמיניו קלים יותר והוא גם לא גורם להתפתחות מחלות נוספות חמורות יותר. מעל כל זה, חלק גדול מהעולם מחוסן, והחלק השני חלה בין אם הוא יודע או לא יודע את זה, כך שאין שום סיבה להיכנס להיסטריה לא מהקורונה עצמה ולא מתופעות הלוואי של החיסונים".

צילום: אסותא רמת החייל

פרופ' איתן פרידמן. צילום: אסותא רמת החייל

לפי דו"ח של מד"א חלה עלייה בשיעור של 25% בקריאות של דום לב בקרב אנשים צעירים (16-29), ועלייה של מעל 83% בהתקפי לב בנשים צעירות בגילאים 20-29. מה דעתך על זה?

"כאמור, לא נמצא קשר בין העלייה בקריאות של דום לב לחיסוני הקורונה. מדובר במחקר אסוציאטיבי בלבד – כלומר אין הוכחה לסיבה, וקשה להוכיח נסיבתיות בלי לבצע ניסויים רבי היקף".

נשים לרגע את החיסונים בצד. מה הם הגורמים לדום לב בגיל צעיר?

"בסביבות גיל 20, רוב הסיבות קשורות למסתמים בלב, או להפרעה מבנית או להפרעה חשמלית בלב. עלול להתרחש פרפור פרוזדורים, ואירוע כזה עלול להסתיים במוות. בבני 35 עד 45 הסיבה העיקרית לדום לב נובעת ממחלות לב כליליות, שגם הן יכולות לגרום למוות פתאומי".

לדברי פרופ' פרידמן, "הגיל הזה קריטי כי כאשר העורק הכלילי נסגר לאט ובהדרגה, לשריר הלב ולגוף יש זמן לבנות מעקפים טבעיים – זה מתחולל בגוף החל מגיל 55. אך אם החסימה מתרחשת באופן פתאומי, בגיל צעיר יותר, לגוף אין זמן לבנות את המעקפים, לכן מקרים כאלה, כאמור, עלולים לגרום למוות".

מה לגבי הסברה שהחיסונים גורמים לשבץ מוחי בקרב מבוגרים?

"סביר ששבץ מוחי נגרם עקב הפרעת קצב. בנוסף, צריך לזכור שחיסון ספציפי שכלל לא ניתן בארץ, של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, ידוע כגורם לשבץ מוחי בקרב נשים. יחד עם זאת, מקרים של שבץ מוחי ודום לב בעקבות החיסונים הם נדירים מאוד - אנחנו מדברים על סיכון של אחד למאה אלף עד מאתיים אלף - כלומר רוב הסיכויים שזה לא יקרה".

פרופ' פרידמן מציין כי "יכול להיות שיש עלייה במקרים של שבץ מוחי, אבל זה לא אומר שזה קשור לחיסונים. היארעות שבץ מוחי קשורה יותר לאורח חיים לא בריא הכולל עישון, השמנה, אורח חיים יושבני, גנטיקה לא טובה, סוכרת, יתר לחץ דם שלא מטופל, כולסטרול ועוד. זה מזכיר לי את הסיפור על 'מחקר' שמצא שאנשים שהולכים עם קופסת גפרורים בכיסים עלולים לפתח סרטן ריאות. ברור שהסיבה היא לא בגלל הגפרורים אלא בגלל הסיגריות שהם מעשנים, וזה מאוד דומה למקרה דנן".

בשורה התחתונה, מסכם פרידמן: "יש עוד דרך ארוכה לעשות כדי להוכיח שיש קשר בין חיסוני הקורונה לבין העלייה בשיעור האנשים שלוקים בדום לב או בשבץ. אך גם אם יש קשר, הסיכון האישי שלנו לקבל שבץ מוחי בעקבות החיסון, בעיקר עבור מי שקיבל שלושה חיסונים בלבד, הוא קטן מאוד".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום