באילו מקרים מטפל רופא שיניים מומחה לכירורגיית פה ולסת?

(1)
לדרג
תוכן מקודם

על היתרון שיש למומחה בכירורגיית פה ולסת בביצוע השתלות שיניים, על בעיות נוספות שמצריכות טיפול כירורגי מעמיק ועל השיטות שהוכחו מדעית כיעילות בתחום כירורגיית פה ולסת. ראיון עם המומחה ד"ר רונן גספר

רופא שיניים - כירורגיית פה ולסתות ,מומחה לכירורגיית פה ולסתות
053-7259907 (מספר מקשר)

כשהשיניים כואבות אנחנו פונים באופן טבעי למרפאות שיניים כלליות, אך לעתים ללא קשר לבעיה עצמה. במקרים רבים, בעיקר כשיש קושי לאבחן, רופאי השיניים הכלליים יפנו אותנו לרופאים מומחים לצורך אבחון מעמיק ולקבלת טיפול. ד"ר רונן גספר, רופא שיניים מומחה בכירורגיית פה ולסת, מרחיב על המקרים המצריכים ביקורת מקצועית ועל הכלים הטיפוליים העומדים לרשותו.

מומחה פה ולסת עוסק בהליכים הטיפוליים מהמצח ועד הסנטר, לרבות באזורי חלל הפה, עצמות הפנים, הלסת והשיניים. בין הטיפולים הרווחים ניתן למנות השתלות שיניים פשוטות ומורכבות כאחד, השתלות עצם, הרמות סינוס, טיפול בנעילת לסתות, עקירות מורכבות, עקירת שיני בינה, טיפול במומים מולדים וטיפול בבעיות מבניות במפרקי הלסת וכן בחבלות ובשברים בעצמות הפנים. כירורג פה ולסת מאבחן מחלות בחלל הפה והוא מומחה לביצוע השתלות שיניים.

מהו היתרון שיש למומחה פה ולסת בביצוע השתלות שיניים ביחס לרופא שיניים כללי?

"מומחה פה ולסת מתייחס נכון יותר לרקמה שמקבעת את השתל, כי שתל הוא לא רק הכנסת בורג, שכן יש צורך להתייחס לאנטומיה של הלסת ולמבנים נוספים שיכולים להיפגע בזמן ההשתלה. כמו כן, למומחה פה ולסת יש ניסיון רב יותר מאשר לרופא שיניים כללי שמבצע שתלים, שכן הוא מבצע מאות עד אלפי שתלים בשנה".

רופאי שיניים נעזרים כיום באמצעים דיגיטליים, לרבות שימוש בהשתלה ממוחשבת ובסד מנחה ומציינים שטכנולוגיות אלו מעלות את רמת הדיוק. האם לא די בכך כדי להבטיח השתלת שיניים מוצלחת?

"הסד המנחה מוזן מנתוני צילומי הסיטי, אך תמיד קיים פער בין זוויות הצילום לבין הממצאים בשטח. רופא מומחה בכירורגיית פה ולסת מגשר על הפער בין הצילומים לבין הממצאים הקליניים המתגלים בחלל הפה, כיוון שהוא מחליט על מיקום וזווית השתל לאחר הרמת מתלה רק לאחר שהוא בחן את החניכיים. בדרך זו ניתן למנוע סיבוכים רבים", מדגיש ד"ר גספר.

כירורגיית פה ולסת

"שתל הוא לא רק הכנסת בורג, שכן יש צורך להתייחס לאנטומיה של הלסת ולמבנים נוספים שיכולים להיפגע בזמן ההשתלה". אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מומחה פה ולסת מבצע גם את שיקום שיניים לאחר השתלה?

"לא, מומחה בכירורגיית פה ולסת לא מבצע את תהליך שיקום השיניים, אלא עובד בשיתוף פעולה עם רופא שיניים כללי המפנה את המטופל אליו. יש להדגיש שהמגמה כיום היא להפנות מטופלים למומחה פה ולסת לצורך ביצוע ההשתלה גם במקרים פשוטים יחסית ולא רק במקרים מורכבים מאוד, שכן לא פעם שיתוף הפעולה בין רופא השיניים הכללי לבין מומחה פה ולסת מניב תוצאות מוצלחות ועמידות יותר".

כיום יש שיטות השתלה חלופיות כמו השתלה בזאלית, השתלת שתלים מודפסים בתלת ממד והשתלת שתלים זיגומטיים למצבים עם חוסר עצם. מהי דעתך על פתרונות אלה עבור הסובלים ממחסור בשיניים?

"שיטות אלו חדשות יחסית בשוק, אין להן הוכחה קלינית לטווח הארוך ולאורך זמן מגלים שיש סיבוכים. לדוגמה, שיטת השתלים הזיגומטיים שחוצים את עצמות הלסת ויכולים להביא לפגיעה בעיניים ובכלי דם סמוכים".

ד"ר גספר מבקש לציין בהקשר זה כי "גם הפרסום הנוגע לשתלים ביום אחד הוא לא בהכרח נכון, שכן השיקום לא מבוצע ביום אחד, ועל השתלים מועמס שיקום זמני בתצורה של כתרים מפלסטיק".

ד"ר גספר מוסיף: "מי שמעוניין בפתרון שמוכח קלינית כבר עשרות שנים יבצע השתלות עצם והרמות סינוס. התהליך עשוי להימשך כחצי שנה עד שנה, כאשר משך הזמן משתנה בהתאם לצפיפות העצם במטופל. כיום ניתן להשתיל עצם מבנק עצם. כמו כן, ניתן להכין עצם מודפסת בהתאם לחוסר באמצעות צילום סיטי כשלב מקדים להשתלה. טיפול זה מגובה בהוכחות קליניות והוא מתאים לכל מקרה".

כיצד מחליטים על התכנית הטיפולית?

"אדם שסובל ממחסור בשיניים או משיניים המצריכות עקירה יוכל לגשת למרפאה בהפניית רופא השיניים המטפל כשבידו צילום סיטי של הלסת לצורך אבחון ראשוני. במהלך הפגישה אני בוחן אם הוא צריך הליך נוסף מעבר לשתל עצמו, האם לבצע עקירות או לחלק את הטיפול לשני שתלים.

"לאחר מכן המטופל יקבל תכנית טיפולית, הצעת מחיר והערכת זמנים. במועד העקירה, אם נדרש, אני אוסיף אבקת עצם כדי לשמור שהעצם לא תיספג פנימה. לאחר מכן אבצע את ההשתלה בפועל, ואבחר עבורו שתלים תואמים מהמגוון הרחב במרפאה".

מהי שחיקת שיניים וכיצד ניתן לטפל בה בגישה שמרנית?

"שחיקת שיניים נובעת עקב מתח, שמביא להידוק שיניים ולכאבים בשרירי הלעיסה ובמפרקי הלסת. לעתים יש לתופעה השלכות נוספות כמו כאבי ראש והרס מבנה השן. הטיפול בשחיקת שיניים נעשה באמצעות תרופות, סד לילה, בוטוקס או פיזיותרפיה. במרפאתי ישנה אשת צוות המומחית לנושא".

כירורג פה ולסת אחראי גם על עקירת שיני בינה. האם תוכל להרחיב בנושא?

"הוצאת שיני בינה כלואות היא תהליך מורכב, שתופעת הלוואי שלו עשויה להתבטא בשבועיים של כאבים. כיום, באופן גורף, רופאי השיניים מפנים מטופלים למומחה פה ולסת לצורך הוצאת שיני בינה. כמעט כל אדם יצטרך בשלב כלשהו בחייו לעבור עקירת שיני בינה, משום שבעידן המודרני שיני הבינה מיותרות ואף מפריעות כשאין צמיחה מלאה וכאשר נוצרת דלקת. כיום גם ניתן לבצע עקירת שיני בינה בשילוב גז צחוק".

מהו אבחון מוקדם למחלות בחלל הפה וכיצד ניתן להקדים טיפול לבעיות בחלל הפה?

"כידוע, התורים ברפואה הציבורית ארוכים מאוד, ולכן אנשים שלא רוצים להמתין זמן רב עם ממצא מדאיג יכולים לגשת למרפאת מומחה בכירורגיית פה ולסת לצורך הוצאת דגימת ביופסיה מהרירית, מהשפם ומהלשון ולצורך אבחון מחלות. הדבר נכון גם כאשר ישנו נגע שלא עובר בפרק זמן סביר של כשבועיים ויש לבצע בירור מעמיק לגביו".

ד"ר רונן גספר הוא רופא פרטי אשר מוכר לביטוחים הפרטיים ומשתף פעולה עם רופאי שיניים בטיפולי השתלות שיניים. הוא סיים את לימודי רפואת השיניים בהדסה עין כרם בירושלים בשנת 1992 והתמחות מקצועית בכירורגיית פה ולסת בבית החולים רמב"ם בחיפה בשנת 1998. כיום הוא עובד כרופא בכיר בבית חולים כרמל בחיפה. במרפאתו הוא מבצע ניתוחים קטנים, השתלות עצם, הרמות סינוס, שתלים דנטליים ועקירות שיניים.

  • צור קשר
ד"ר גספר רונן
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום