צנתור לב הסתיים בטרגדיה ב"בילינסון"

(28)
לדרג

מטופל נפטר במהלך צנתור במרכז הרפואי בילינסון בעקבות תקלה במערכת הרנטגן | מה צריך לדעת על צנתור לב, צנתור אבחוני, צנתור ימני ומה הם הסיכונים הכרוכים בהליך?

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • מטופל בן 78 נפטר השבוע במהלך צנתור לב עקב תקלה במערכת הרנטגן בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.
  • בישראל מתבצעים כ-50 אלף צנתורי לב מדי שנה, מרביתם עוברים ללא סיבוכים מיוחדים, במיוחד צנתור אבחוני הנחשב להליך קצר ופשוט שמטרתו לאבחן את מצב העורקים הכליליים.
  • הסיכונים של הליך הצנתור כרוכים בהיותו הליך פולשני וכוללים מספר תגובות לא צפויות לחומר היוד המוזרק לשם צילום הרנטגן, דימום תת עורי, זיהום, התקף לב פתאומי, שבץ או זיהום.
    ________________________________________ 

במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה נפטר השבוע מטופל בן 78 במהלך צנתור לב, עקב תקלה במערכת הרנטגן. מבית החולים נמסר: "הצוות הרפואי נסער והמום מהאירוע הקשה והנדיר ומנסה לעכל ולהתאושש ממנו. במהלך פעולת צנתור לב מורכבת, מערכת הרנטגן המאפשרת את שיקוף כלי הדם למצנתרים פסקה לעבוד ושיבשה את מהלך הצנתור״.

לפי אתר ynet נודע כי רק השבוע אותו מכשיר רנטגן עבר הליך בקרה ואושר לשימוש בהליכים עתידיים, אך לא ידוע מה היתה התקלה שהובילה להפסקת פעילות מכשיר. עוד נמסר מבית החולים כי לאחר שמערכת הרנגן פסקה מלעבוד, "הרופאים החלו מיד בביצוע החייאה בחולה, מאמצים אשר עלו בתוהו ולמרבה הצער, החולה נפטר. הצוות הרפואי מלווה את המשפחה, עדכן אותה בשקיפות מלאה ומחבק אותם על האובדן הפתאומי".

בישראל מתבצעים כ-50 אלף צנתורי לב מדי שנה, מדובר באחת הפרוצדורות השכיחות ביותר בבתי החולים וברוב המכריע של המקרים היא עוברת ללא סיבוכים. מערכת רנטגן שלא עובדת עלולה לסכן את החולה, מאחר שהרופא לא מודע למיקום של הצנתר, ולכן מצופה ממנו להפסיק את הצנתור ולא לבצע אותו בצורה עיוורת. בבית החולים בילינסון לא סיפקו מידע על ההליך ועל אופי התקלה, אך קיימת סברה שהגורם לה היה קצר חשמלי.

צנתור לב אבחוני

צנתור לב אבחוני הוא בדיקה שנועדה לאבחן טרשת חסימתית בעורקי הלב, שנקראים גם העורקים הכליליים. הבדיקה משמשת להדמיית מסתמי הלב, שריר החדר השמאלי ולמעקב אחרי ליקויי לב מולדים. הבדיקה מתבצעת בחדר צנתורים ובהרדמה מקומית ואורכת 10-30 דקות. במהלכה מוכנסת שרוולית על ידי המצנתר לעורק הרדיאלי בשורש כף יד או בעורק הפמורלי במפשעה. דרך השרוולית, מוכנס הצנתר שאמור להגיע אל עורקי הלב. במהלך הפעולה מוזרק חומר ניגוד ומתבצע צילום רנטגן שעוזר למצנתר לגלות אזורים חסומים או טרשתיים.

צנתור לב

במהלך הצנתור מוכנסת שרוולית על ידי המצנתר לעורק הרדיאלי בשורש כף יד או בעורק הפמורלי במפשעה. צילום: שאטרסטוק

צנתור לב וירטואלי

צנתור לב וירטואלי, הנקרא גםCT  לב, נעשה באמצעות מכשיר CT - Computerized Tomography - טומוגרפיה ממוחשבת, שמאפשר לאבחן מחלה של עורקי הלב בשלבים ההתחלתיים שלה, עוד לפני שהיא באה לידי ביטוי בבדיקות כמו אק״ג, בדיקת דם ואקו לב. להבדיל מצנתור, זו אינה בדיקה פולשנית מאחר שהיא אינה כרוכה בהחדרת צנתר לעורק והיא אף מהירה ומדויקת.

צנתור לב - הסיכונים

צנתור הוא פעולה חודרנית ולכן הוא כרוך בסיכונים, ביניהם:

  • דימום תת עורי או בעיה בסגירה המלאה של העורק במקום שבו הוחדר הצנתר.
  • חומר הניגוד המוזרק לעורקי הלב מופרש מהגוף דרך הכליות ועלול לגרום להפרעה בתפקודן.
  • תגובה אלרגית לחומר הניגוד בשל תכולת היוד הגבוהה שבו. אפשר להתגבר על האלרגיה כל עוד זו ידועה מראש באמצעות תרופות נוגדות דלקת לפני הזרקת החומר.
  • הפרעות בקצב הלב ואף התקף לב.
  • מוות בעת צנתור - אירוע נדיר שנובע בדרך כלל מהחמרה פתאומית במחלת הלב, או בתגובה בלתי צפויה.
  • שבץ מוחי - עלול להיגרם כתוצאה מדילול הדם במהלך הצנתור או בגלל תסחיף של קריש דם שהשתחרר מהצנתר והגיע לעורקי המוח.
  • זיהום חריף.

צנתור לב דרך היד

צנתור לב דרך היד מכונה גם ״הגישה הרדיאלית״ והיא נוחה לחולה בהרבה מאשר צנתור דרך המפשעה, במיוחד בשל הסיכונים הכרוכים בפרוצדורה שהם קטנים בהרבה בצנתור דרך היד מאשר דרך המפשעה. צנתור דרך היד אינו כרוך בשטפי דם ובפגיעות בכלי דם במפשעה.

לאחר הוצאת שרוולית הצנתור, יש להקפיד על לחץ מקומי באזור שבו נדקר העורק, מה שבצנתור דרך היד נפתר באמצעות צמיד לחץ. מבחינה טכנית, בצנתור דרך המפשעה הגישה לעורקים היא נוחה יותר, לעומת צנתור דרך היד, שבו יש צורך במיומנות ייחודית והכשרה כמו גם למידה והסתגלות לטכניקה באמצעות מאות טיפולים.

צנתור לב שמאלי

צנתור לב שמאלי הוא צנתור טיפולי או אבחנתי שבו מחדירים את הצנתר דרך עורק הירך או העורק הרדיאלי (שורש כף היד) ומקדמים אותו דרך אב העורקים עד ללב עצמו. לעומת זאת, בצנתור לב ימין מחדירים את הצנתר דרך וריד גדול אל עורק הריאה.

צנתור לב ימני

יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה התאפיינת בלחץ מוגבר בעורק הריאה, המשפיע על תפקוד הלב. צנתור לב ימני מבוצע כשיש חשד ליתר לחץ דם ריאתי, וזאת על מנת להעריך את חומרת המחלה, לקבוע את מידת הזרימה של הדם מהלב ולמדוד את הלחצים בלב ובריאות.

במהלך הצנתור המטופל מחובר למוניטור אק״ג שרושם את פעילות הלב במשך הבדיקה. ניתנת הרדמה מקומית באזור הכניסה של הצנתר, הרופא מוביל צנתר מיוחד דרך וריד אל עורק הריאה, ובמהלך הדרך מודד לחצים בצד הימני של הלב, בעלייה הימנית, בחדר הימני ובעורק הריאה. לאחר מדידת הלחצים מבוצעת מדידה של תפוקת הלב. לעתים נבדקת פעילות ויעילות של תרופות מסוימות להרחבת העורקים הריאתיים, על ידי אינהלציה של חמצן וגז NO.

צנתור אחרי התקף לב

במקרה של התקף לב, צנתור חירום דחוף יכול לשפר באופן משמעותי את אחוז ההישרדות של המטופל ולצמצם את אחוזי הסיבוכים והתמותה. במהלך ההתקף מאבחן הרופא המצנתר אם יש קריש דם חוסם בעורק. אם זה המצב, הוא יכול לשאוב את קריש הדם באמצעות צנתר מיוחד ולחדש כך את זרימת הדם בעורק.

החלמה לאחר צנתור לב

בסום הצנתור, לרוב יועבר המטופל להשגחה עד למחרת בבוקר במחלקת אשפוז צנתורים או במחלקה הקרדיולוגית. מטופלים שעברו צנתור דרך המפשעה יצטרכו לשכב בתנועה מינימלית למשך שש שעות ובימים הראשונים לאחר הצנתור תיתכן רגישות במפשעה. מרבית המטופלים ישוחררו לבתיהם בבוקר שלמחרת הצנתור.

יש להקפיד על נטילת הטיפול התרופתי שניתן לאחר הצנתור. ביומיים לאחר הצנתור יש להימנע ממאמץ גופני ורצוי להישאר בבית. לאחר שבועיים יזומן המטופל לביקורת אצל הקרדיולוג במחלקה.

מתי לפנות למחלקה או לחדר מיון? בכל מקרה של עליית חום מעל 38 מעלות, לחץ בחזה, או קשיי נשימה, ניתן להתקשר למחלקה ולהתייעץ עם הרופא התורן. במידת הצורך, יש לפנות לחדר המיון לצורך המשך בירור.

מה ההבדל בין צנתור וירטואלי למיפוי לב

מיפוי לב הוא בדיקת הדמיה המאפשרת להעריך את זרימת הדם לשריר הלב ותפקוד הלב בשני מצבים, מנוחה ומאמץ. הבדיקה מתבצעת תוך שימוש בחומר סימון רדיואקטיבי הנקלט על ידי שריש הלב ומצולם במצלמה מיוחדת. ירידה בקליטת הסמן הרדיואקטיבי באזור מסוים בשריר הלב יכולה להעיד על אוטם בשריר הלב או על הפרעה באספקת דם לשריר חיוני בשל היצרות או חסימה בעורק כלילי.

צנתור וירטואלי היא בדיקה המבוצעת במכשיר CT תוך הזרקת יוד לווריד ונותנת מידע לגבי מצבם של העורקים הכליליים. ציתור וירטואלי נחשב לבדיקה יותר רגישה ממיפוי לב אבל היא כרוכה במעורבות של חומר ניגוד וקרינה.

שאלות ותשובות:

מה זה צנתור לב? צנתור לב הוא בדיקה אשר מתבצעת בהרדמה מקומית במטרה לבדוק את מצב העורכים הכליליים, שריר הלב ומצב המסתמים ולהגיע לאבחון מדויק של מחלות העורקים. לעתים במהלך הצנתור נעשה טיפול באמצעות בלון או תומכן.

איך עושים צנתור לב? הפעולה יכולה להתבצע דרך היד (צנתור רדיאלי) או דרך עורק המפשעה (צנתור פמורלי). הרופא חודר לעורק באזור המפשעה או היד באמצעות מחט ומחדיר צינוריות דקות וגמישות - צנתרים - לאזורים שונים בלב. דרך הצנתרים מוזרק חומר ניגוד המכיל יוד שמאפשר צילום רנטגן של העורקים הכליליים, שריר הלב והמסתמים.

כמה זמן לוקח צנתור לב? זמן הצנתור משתנה מאדם לאדם. זמן הצנתור האבחנתי יכול להמשך עשר דקות עד חצי שעה או עד מספר שעות בצנתור טיפולי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום