אחת ולתמיד: מה כדאי לעשות כשסובלים מכאב גב חריף?

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מה לעשות כשכאב הגב משתלט – לנוח במיטה או לצאת להליכה? איזו שיטה מקצרת את משך הטיפול בכאב, מה מתאים לטיפול בכאבים כרוניים וגם מה עושים כדי למנוע מכאב הגב לחזור? הפיזיותרפיסט הוותיק דניאל ווליך, מקליניקה Physio Logic, עונה על השאלות

פיזיותרפיסט
077-2303058 (מספר מקשר)

רבים מכירים את הסיטואציה הבאה: כאב גב מטריד משתלט לפתע ואתם לא מסוגלים לזוז. בעקבות הכאב, אתם מודיעים למקום העבודה שתיאלצו לקחת ימי מחלה ונשארים במיטה עד להודעה חדשה. אולם, כדאי לדעת שאחת הטעויות הגדולות שאנשים שסובלים מכאב גב חריף נוטים לעשות היא לשכב במיטה ולחכות שהכאב יחלוף. בפועל, בחירה כזאת רק צפויה להחמיר את הכאב.

מה מומלץ לעשות במצב של כאב גב?

"ראשית", אומר הפיזיותרפיסט דניאל ווליך מקליניקת Physio Logic, "יש לנסות לשלוט בכאב כמה שניתן. אפשר להשתמש במשככי כאבים אם צריך, אבל הדבר החשוב ביותר הוא להישאר בתנועה, כלומר - ללכת מעט, לבצע אימון בעומסים נמוכים. מי שנוהג כך בהחלט יכול לקצר את ההתקף בצורה משמעותית".

מהו טיפול בשיטת מקנזי?

"מדובר בשיטת טיפול הבודקת כיצד הרקמה מגיבה לעומס. המטרה היא לחפש תנועה ספציפית של עמוד השדרה שמשפרת את הכאב, את הכוח ואת התפקוד באופן מיידי ככל שניתן. כאשר נמצא המוקד אפשר להתחיל טיפול 3-8 פעמים ביום – תלוי במצב הגב והכאב. כך למעשה, במקרים רבים ניתן להשיג תוצאות מיידיות או בתוך מספר ימים במקום תוך כמה שבועות או אפילו כמה חודשים. חשוב לציין ששיתוף הפעולה של המטופל חיוני ביותר לצורך הצלחת הטיפול".

האם הטיפול מתאים לכאבים כרוניים?

"הטיפול בשיטה מתאים לכאבים אקוטיים וכרוניים, ולמעשה פעמים רבות הוא מסייע גם לאנשים הסובלים מכאבים לאורך 15-20 שנה".

האם השיטה יכולה לעזור לכאבים בגפיים?

"בהחלט. כאבים מהסוג הזה הם לעתים רבות תוצאה של כאב גב המקרין לכיוון הגפיים, בעיקר כאשר מדובר בכאב המופיע בשתי הגפיים יחד - למשל בשתי הכתפיים או בשתי הברכיים. לכן, במצב כזה חשוב תמיד לבדוק את עמוד השדרה גם כשאין עדות לכאבים בצוואר או בגב התחתון. בצורה כזאת, במקרים רבים ניתן לקצר את הטיפול למספר שבועות במקום מספר חודשים".

מה עושים כדי למנוע חזרה של כאב גב?

"כדי למנוע הישנות הכאב, יש להקפיד על שני כללים חשובים: הראשון, שינוי הרגלים מזיקים - ישיבה ממושכת, שהייה במנחים סטטיים ממושכים הכרוכים בכיפוף צווארי או כיפוף גב. הכלל השני הוא חיזוק והגמשת הגוף: חשוב להקפיד על שילוב קבוע של פעילות גופנית בחיי היומיום. פילאטיס, יוגה, חדר כושר או כל פעילות אירובית – העיקר שניתן יהיה לבצע אותה באופן עקבי ולאורך זמן. גוף חזק נוטה פחות להיכנס לכאב, ומעבר לכך פעילות גם מסייעת באלחוש הכאב. לסיום, כדאי לזכור כי יותר תנועה זה כמעט תמיד יותר טוב מפחות תנועה".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום