מה זה בכלל אאורה? סוגי כאב ראש לפי מיקום

(91)
לדרג

סובלים מכאב ראש במצח או בעין? המדריך המלא לכאבי ראש, לפי מיקום הכאב, יעזור לכם להבדיל בין כאב ראש שנגרם מלחץ לזה שהוא מיגרנה של ממש

מאת: רני זהר

נהוג להבדיל בין שני סוגים של כאבי ראש. הסוג הראשון הוא כאב ראש ראשוני שאינו נגרם ממצב פתולוגי בגוף, אלא מקורו בראש. כאב ראש אלה מהווים כ-90% מכאבי הראש ומקושרים בבעיות כמו כאב ראש מתחי, מיגרנה וכאב ראש מקבצי.

הסוג השני הוא כאב ראש שניוני שמקורו במחלות ומצבים פתולוגיים כמו דלקת קרום המוח, מחלות המערבות כלי דם, גידול, מחלות זיהומיות כרוניות, מחלות של פרקי לסת, חבלת ראש, דיכאון וכו׳.

ישנם גורמים שונים העלולים לגרום להתפתחות כאב ראש ראשוני או להחמרתו, כמו מחלה ויראלית כללית, מתח, מצב רגשי, רעב, עייפות, מחזור, אורות חזקים, מאכלים מסוימים, תרופות, טיפולי שיניים, עיניים או סינוסיטיס. בנוסף, כאב ראש יכול להיגרם ממתח או מפגיעה בשרירי ומפרקי הצוואר והשכמות. הכאב מוקרן כלפי מעלה אל הראש ויכול להגיע עד למצח או לפנים.

מיגרנות היא אחת מהצורות השכיחות של כאב ראש ולה אופי פועם המופיע בצד אחד או בכל הראש, לעתים מלווה בבחילה והקאה, עם רגישות לגירויים מהסביבה. ללא טיפול, מיגרנה יכול להימשך עד כיממה. היא תוקפת ילדים ומבוגרים, אם כי נשים נוטות לסבול מהתופעה יותר, מאחר שייתכן וזו קשורה במחזור הוסת ולשינויים הורמונליים.

סוגי כאב ראש. צילום: שאטרסטוק

סוגי כאב ראש. צילום: שאטרסטוק

כאב ראש מתחי – איך זה מרגיש ולמה זה קורה?

כאב ראש המופיע בשני צידי הראש – מימין ומשמאל, ברקות, מקדימה (במצח) או מאחורה, שמרגיש כמו חגורה או צבת הלוחצים על הגולגולת, הוא סוג של כאב ראש הנגרם לרוב מלחץ ונקרא כאב ראש מתחי או תעוקתי, והוא הסוג הנפוץ ביותר של כאבי ראש. זהו כאב קהה, קל עד בינוני, שבניגוד למיגרנה אינו מלווה בפעימות כואבות או סימפטומים נוספים.

כאבי ראש מתחיים עלולים להימשך דקות עד ימים, אך בממוצע אורכים ארבע עד שש שעות. בנוסף, הם יכולים להיות אפיזודיים או כרוניים: כאבי ראש מתחי אפיזודי נמשכים פחות מ-15 ימים בחודש, ואילו כאב ראש מתחי כרוני נמשך יותר מ-15 ימים בחודש, לאורך לפחות חצי שנה.

גורמים שונים עלולים להוביל להתפתחות כאב ראש מתחי, מלבד מתח ולחץ:

  • לחץ על העיניים.
  • התייבשות.
  • רעב או ארוחות לא סדירות.
  • חוסר בשינה.
  • תנוחה לא נוחה שגרמה ללחץ בשרירי הצוואר והראש.

כאב ראש בצד ימין או שמאל של הראש

כאבי ראש המופיעים בצד אחד של הראש, ימין או שמאל, ואינם כאבים תעוקתיים הנגרמים מלחץ, מתח, עייפות או רעב, עלולים להיות סימן לאחד משתי תופעות: מיגרנה או כאב ראש מקבצי.

מה הוא כאב ראש מקבצי?

כאב ראש מקצבי הוא תופעה נוירולוגית הגורמת להתקפי כאבים קשים עם דרגת כאב גבוהה, המורגשים בצד אחד של הראש, כאשר מוקד הכאב הוא מאחורי העין או המצח. כאבי ראש מקבציים הם כה כואבים ומייאשים עד כדי כך שקיבלו את הכינוי ״כאבי ראש אובדניים״, עקב המחשבות האובדניות שתוקפות את מי שסובלים מהם.

התקף מסוג מקבצי מופיע באופן פתאומי, עוצמתו עולה על כאב המיגרנה הידוע, והוא עלול להימשך בין 15 דקות לשלוש שעות. ההתקף אינו מופיע אחת ליום וחולף, אלא מופיע כקבוצה של התקפים שעלולים להופיע כשלוש פעמים ביום למשך שבועות. לאחר שבועות של התקפים, מופיעות גם הפוגות שיכולות להימשך חודשים או שנים.

כאב ראש מקבצי הוא תופעה נדירה ששכיחה יותר אצל גברים. אין כרגע תרופה שמאפשרת החלמה מלאה מכאבי הראש המקבציים, הטיפולים בתופעה מאפשרים הפחתה של הכאב, אם בעוצמה ואם במשך ההתקף, וכוללים בין היתר שימוש במסיכת חמצן להזרמת חמצן בזרם גבוה על מנת לקצר את ההתקף, זריקות או ספריי המכילים סומטריפטאן או זולימטריפטאן, הזרקת סטרואידים לחלק האוקסיפיטלי של הגולגולת ותרופות למניעת התקפים כמו וארפמיל וליתיום.

מהי מיגרנה?

מיגרנה היא מחלה כרונית שעיקרה אירועים של כאב ראש המתבטא בכאב בצד אחד של הראש בעוצמה בינונית עד קשה, המלווה בפעימות ולעתים גם בסימפטומים נוספים כמו בחילות, הקאות, רגישות לאור ולרעש. המיגרנה נגרמת כתוצאה מהתרחבות כלי דם במוח, ומתיחה של עצבים המעצבבים אותם. מיגרנה מאבחנים כאשר נרשמים לפחות חמישה התקפים של כאב ראש הנמשכים בין ארבע שעות לשלושה ימים.

רגישות לאור

אחד הסימפטומים של מיגרנה הוא רגישות לאור. צילום: שאטרסטוק

מה זה אאורה?

מיגרנה מסווגים למיגרנה ללא אאורה, שהם רוב ההתקפים, ומיגרנה עם אאורה. למיגרנה יש כמה שלבים, ביניהם שלב האאורה:

  • שלב מקדים, יום-יומיים לפני התקף, ובו נוטים לסבול משינויים במצב הרוח, עצירות, עלייה בתיאבון, צמא מוגבר והשתנה מוגברת, קשיחות בצוואר.
  • שלב האאורה – מתרחש סמוך להתקף, כשעה עד רבע שעה לפני תחילתו ובו מופיעים עקצוצים בגפיים, הפרעות בראייה, קושי בהפקת דיבור, חולשה או חוסר תחושה בצד אחד של הפנים או הגוף, ירידה בשיווי המשקל.
  • שלב הכאב – נמשך בין שעה לשלושה ימים ומתבטא בכאב הפועם שלרוב יופיע בצד אחד של הראש אך יכול להופיע בשני הצדדים. רגישות לאור, לרעש, בחילות והקאות.
  • השלב לאחר ההתקף – נמשך עד 24 שעות לאחר היעלמות כאב הראש ויכול לגרום לבלבול, שינוי מצב רוח, סחרחורת וחולשה, רגישות לאור וצלילים.

כאב ראש במצח ועיניים

כאבי הראש שמופיעים במצח לרוב מצביעים על כאב ראש מתחי (תעוקתי). כאב ראש מתחי נגרם לרוב ממצבים נפשיים כגון לחץ ומתח אך גם מעייפות, רעב, מתח על הצוואר.

כאב ראש בעיניים יכול להצביע על כאב ראש מקבצי, שהוא תופעה נוירולוגית שגורמת להתקפי ראש שמוקדם מאחורי העין או במצח. אלו כאבים בעוצמה חזקה שמופיעים לרוב כמה פעמים ביום למשך שבועות. כאב ראש בעיניים יכול להצביע גם על מיגרנה, במקרה שבו כאב הראש חולש על צד אחד של הראש והפנים ולכן משפיע גם על העיניים. סיבה נוספת לכאב ראש במצח, בעיניים ובאיזור הכללי של הפנים היא דלקת סינוסים.

סינוטיטיס

סינוסים הם חללי אוויר בתוך עצמות הפנים הנקראים גם מערות הפנים. דפנות מערות הפנים מצופות במעין ריר הנקרא מוקוס, והן נפתחות לתוך חללי האף והלוע באמצעות תעלות עדינות. כאשר יש יותר מדי מוקוס או כשהוא מזדהם, הוא מכונה נזלת.

וירוס או מחלה המשפיעים על הסינוסים, כמו שפעת המשפיעה על מערכת הנשימה, עלולים לגרום להצטברות המוקוס בתוך חללי האוויר ולחסום את פתחם. מערת הפנים החסומה והגדושה במוקוס מאפשרת התרבות של חיידקים, בהם הגוף מנסה להילחם ולכן מתפתחת דלקת סינוסיטיס. הדלקת עלולה לגרום לחום, עייפות, תחושת חולשה ונזלת מוגלתית. הכאב שנגרם עם הסינוסטיס יורגש במערות הפנים המודלקות ככאב עמום, לוחץ ואף שורף באיזור הפנים – מאחורי הגבות, באף ובלחיים.

מתי כאב ראש דורש טיפול רפואי?

בכל מקרה של הופעת כאב ראש חדש או שונה מהרגיל, יש לשים לב לדגלים אדומים הבאים:

  • עוצמה שונה של כאב אצל מי שסובל מכאבי ראש באופן קבוע.
  • שינוי משמעותי בתסמיני האאורה אצל מי שסובל ממיגרנות.
  • כאבי ראש שמפריעים לתפקוד היומיומי ונעשים תכופים או חמורים יותר.
  • כאב ראש המופיע עם תסמינים נוירולוגיים כמו שינויים בהכרה, בלבול, חולשה בצד אחד של הגוף, בעיות בראייה, סחרחורת או ורטיגו, בעיות בדיבור.
  • כאב ראש חזק מאוד ופתאומי שנמשך מעל הזמן הסביר.
  • כאב ראש לאחר חבלה או פגיעה.
  • חום גבוה מעל 39 מעלות.

שאלות ותשובות

למה יש כאב ראש? כאב ראש עלול להיגרם עקב מספר גורמים וטריגרים שונים, ביניהם מתח ולחץ, עייפות, רעב, מחלה ויראלית, וירוס, אורות חזקים, תרופות, טיפולי שיניים ועיניים, סינוסיטיס.

מהו כאב ראש בצד ימין או שמאל? כאב ראש בצד אחד של הראש, ימין או שמאל – בעוצמה קלה עד בינונית וללא פעימות - הוא לרוב כאב ראש מתחי הנגרם מלחץ, עייפות, רעב או התייבשות. כאב ראש עם פעימות בצד אחד של הראש והפנים עלול להיות מיגרנה, כאב ראש בעוצמה חזקה שמוקדו הוא מסביב לעין עלול להיות כאב ראש מקבצי.

מהו כאב ראש במצח? כאב ראש במצח, מסביב לראש בעוצמה בינונית, הוא לרוב כאב ראש מתחי (תעוקתי). מדובר בכאב ראש שכיח שנגרם לרוב ממתח, חוסר שינה, דילוג על ארוחות, התייבשות, מצב נפשי, שתייה מרובה של אלכוהול, דיכאון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום