אחרי שגם מנכ"ל פייזר נדבק בקורונה, מה יביא החורף? חדשות ועדכונים

(9)
לדרג

מנכ"ל חברת פייזר נדבק בקורונה | נגיף הקורונה ממשיך להתפשט בעולם | בישראל, אי היענות לחיסוני ילדים | וגם: האם יש מה לחשוש מהנגיף החדש והמסתורי בסין?

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • הקורונה עוד איתנו וגל התחלואה האחרון בעולם הביא לגידול התחלואה ביפן, בדרום קוריאה ובארה״ב.
  • בישראל נערכים למבצע חיסון כפול נגד שפעת ונגד הקורונה לקראת החורף על מנת למנוע תחלואה בקבוצות הסיכון. במקביל, מבצע חיסוני הילדים הקטנים שהחל באוגוסט אינו ממריא - רק אחוז קטן מאוד של מתחסנים.
  • נגיפים חדשים: 35 מקרים של הידבקות בנגיף חדש ומסתורי בסין. במקביל, מקרה מוות ראשון מאבעבועות הקוף בברזיל.
    _________________________________________

מנכ"ל פייזר ד"ר בורלא נדבק בקורונה

מצב תחלואת הקורונה בחודשים האחרונים בישראל ובעולם מוכיח כי הנגיף כאן כדי להישאר וכי כל אחד יכול להידבק: ביום שני האחרון (15.8), יצרנית החיסון לקורונה פייזר פרסמה כי מנכ״ל החברה, ד"ר אלברט בורלא (בתמונה למעלה, צילום: שאטרסטוק), נדבק בנגיף. החברה פירטה כי בורלא בן ה-60 נמצא בבידוד וחווה תסמינים קלים בלבד.

מנכ״ל החברה חוסן בארבעה חיסונים ואף החל לקבל את התרופה שפייזר מייצרת - פקסלוביד, תרופה אנטי ויראלית המשמשת לטיפול בקורונה קלה עד בינונית. התרופה מורכבת משני חומרים: נירמטרלוויר, הפועל כנגד חלבוני נגיף הקורונה ומונע את שכפול הנגיף, ו-ריטונוויר, שמונע פירוק מהיר של הנירמטרלוויר ומאפשר לו לפעול לאורך זמן בגוף.

מצב התחלואה בישראל ותחזית לחורף

בישראל, מצב הקורונה נכון להיום (18.8) עומד על 1,313 מאומתים, עם כ-199 חולים במצב קשה ובסה״כ 18,335 חולים פעילים. במהלך החודש האחרון מקדם ההדבקה עמד בממוצע על 0.75.

במערכת הבריאות צופים עונת שפעת קשה בחורף הקרוב, בהסתמך על נתונים עכשוויים מאוסטרליה, עם עונת השפעת הכבדה ביותר שהיתה ביבשת בחמש השנים האחרונות. מבצע חיסוני השפעת בישראל יחל בספטמבר הקרוב, קופות החולים כבר הזמינו 2 מיליון חיסונים, כאשר מסתמנת גם המלצה על צירוף חיסון השפעת לחיסון הקורונה לקבוצות הסיכון.

בכיר במשרד הבריאות התראיין השבוע בתכנית ״הבוקר הזה״ בכאן רשת ב' וחשף כי נבדקת האפשרות למתן חיסון כפול לאוכלוסיות בסיכון על מנת למנוע תחלואה בקרב אלה בחורף הקרוב. ההמלצה היא כי אדם מעל גיל 60 או מי שסובל ממחלות רקע יגיעו לקופות החולים או למתחמי חיסונים ויקבלו שני חיסונים במעמד אחד, כאשר חיסון הקורונה שיינתן הוא החיסון החדש שמותאם נגד הוריאנטים BA4, BA5 והאומיקרון.

חיסוני ילדים נגד קורונה בישראל

נכון ל-16 לאוגוסט, כ-378 ילדים מגיל חצי שנה ועד גיל חמש חוסנו במהלך מבצע חיסוני הילדים שהחל ב-1 באוגוסט. אוכלוסיית הילדים בטווח גילאים הזה מונה בישראל כ-750 אלף ילדים. ההיענות הנמוכה מוסרת בכך שהציבור נעשה אדיש למחלת הקורונה ולהשלכותיה. לא רק זאת, משרד הבריאות בעצמו לא פתח בקמפיין לעידוד החיסון לקבוצת גיל זו מאחר שהתחלואה בגילאים אלה היא קלה, אך כן ממליצים לחסן ילדים שסובלים ממחלות רקע ובקבוצת סיכון.

חיסון ילדים

היענות נמוכה לחיסוני תינוקות ופעוטות בישראל. צילום: שאטרסטוק

השבוע צוטט ב-Ynet יו"ר האיגוד  לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, שאמר: "עד תחילת שנת הלימודים, אי אפשר להקיש שום דבר מהנתונים הנוכחיים ובחודשים הקרובים המצב יכול להשתנות. הילדים ישובו למסגרות וייתכן שיהיו יותר הידבקויות״, עוד הדגיש: ״גם במבצעי החיסון לשפעת השבועות הראשונים תמיד מדשדשים עד שמגיע החורף ועולה רמת התחלואה. בתרחיש אחר, שאני לא מייחל לו, עלול לצוץ וריאנט חדש שגם הוא עשוי להשפיע על ההיענות לחיסון".

המומחה לגנטיקה פרופ׳ איתן פרידמן התראיין השבוע לאתר זאפ דוקטורס ובהתייחסו לנושא חיסון ילדים אמר כי ״כיום, בסטטוס הנוכחי של המחלה, זה דבר שאני לא בטוח שהייתי ממליץ עליו באופן גורף - ממש לא. צריך להשאיר את החיסון לאוכלוסיות שבאמת צריכות אותו".

מצב הקורונה בעולם – האם עוד קיימות ארצות עם הגבלות?

בעולם, המדינות שמובילות את טבלת ההדבקות של מקרים חדשים ביום אחד הן יפן עם 231,361 מקרים חדשים, קוריאה הדרומית עם 178,480 וארה״ב עם 160,103.

הארצות היחידות שמגבילות את כניסת האזרחים הזרים אליהן הן יפן והפיליפינים. תיירים ביפן מוגבלים לסיורים קבוצתיים עם הגבלות כולל חובת מסיכות, בדיקות חום ואף הגבלת תנועה.

הכניסה לפיליפינים מוגבלת לתיירים מחוסנים בשתי מנות ומעלה ולילדים עד גיל 12 בלבד המלווים במבוגר מחוסן. התיירים מחויבים גם בבדיקת קורונה שלילית לפי ההמראה.

בארה"ב ובברזיל מאפשרים כניסה חופשית למחוסנים, והמדינות הבאות דורשות בדיקת קורונה לפי הטיסה: איי סיישל, איי הבאהמה, אתיופיה, גואטמלה, הולנד, טנזניה, מרוקו, ספרד, סרילנקה, פנמה, פרגוואי, פרו, קולומביה, קנדה, תאילנד, דובאי.

קורונה בסין

בסין התגלו 35 מקרים של הידבקות בנגיף חדש. אילוסטרציה: שאטרסטוק

נגיפים חדשים בסין ובברזיל

מגיפת הקורונה, שיש כאלה הסבורים שמקורה בסין עקב נגיף מהונדס, עדיין נותנת אותותיה ואם זה לא הספיק כדי לשבש את החיים, בשבוע האחרון דווח על נגיף חדש שהתגלה במזרח סין עוד ב-2018, ״לנגיה הניפווירוס״ (Langya Henipavirus LayV ) המופץ ככל הנראה על ידי בעלי חיים - יונקים או מכרסמים ובו נדבקו עד לאוגוסט 2022 כ-35 בני אדם. עד כה נמצאו נדבקים במחוזות היננן ושנדונג במזרח ובדרום סין, עם תסמינים של בחילה, חום, שיעול, כאב ראש והיעדר תיאבון. עם זאת, לא נרשמו מקרי מוות מהמחלה ואין עדיין ראיות המעידות על הדבקה בין בני אדם.

בברזיל, הנגיף ״החדש״ הוא לא כל כך חדש - נגיף אבעבועות הקוף מרים את ראשו גם במדינה הדרום אמריקאית, עם 2,894 מקרים חדשים ומקרה מוות ראשון מאז התפרצות הוירוס. בישראל אובחנו נכון לאתמול כ-197 מקרים של אבעבועות הקוף וחוסנו למעלה מ-2,000 אנשים כנגד המחלה. בתחילת ספטמבר צפויות להגיע יתר מנות החיסון נגד הוירוס לישראל ובסך הכל כ-10,000 מנות חיסון שיאפשרו זמינות החיסון לכל מי שמוגדר בסיכון:

  • גברים המקבלים PreEP משנת 2021 והלאה.
  • גברים עםHIV .
  • גברים שאובחנו עם שתי מחלות מין בזמנים שונים (עגבת פעילה, כלמידה או זיבה) מתחילת שנת 2021 על פי תיעוד בתיק הרפואי.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום