ליווי וייעוץ בטיפולי פריון

(3)
לדרג
תוכן מקודם

טיפולי פוריות מהווים אתגר פיזי ורגשי ולעתים מלווים בקשיים הנושקים לכל מעגלי החיים. דפנה זהבי, בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי ומאמנת מוסמכת, מסבירה על חשיבות הליווי הרגשי-הוליסטי בתקופת טיפולי הפוריות, בדגש על הקשר גוף-נפש והשפעותיו על תוצאות התהליך כולו

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-9977229 (מספר מקשר)

כשתיכנסו לקליניקה של דפנה זהבי, לא תוכלו שלא להתפעל מכמות התעודות, התמונות וגליונות ההוקרה וההערכה התלויים על הקירות. למעשה, לאחר עיון מעט יותר מעמיק, תגלו מגוון רחב ביותר של מפעלים בהם היא עוסקת, החל מאימון והכשרה של בוגרים בעלי הפרעות קשב, דמיון מודרך, ייעוץ נפשי למטופלי פוריות ועוד. אז מי היא דפנה זהבי ומה הם תחומי ההתמחות שלה?

דפנה זהבי, בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי, היא מאמנת מוסמכת בעלת ניסיון רב בתחום הייעוץ והטיפול. היא עובדת במרפאתו של ד"ר משה רויבורט ונותנת שירות ייחודי למטופלות הפריון שלו, הכולל ליווי, יעוץ ותמיכה רגשית.

על התחלת העיסוק בתחום הייעוץ הנפשי למטופלי פוריות, מספרת זהבי: "טיפולי פוריות מהווים אתגר פיזי ורגשי למטופלות ולמטופלי פוריות ויכולים להיות מלווים בקשיים הנושקים לכל מעגלי החיים. כאשר מדובר בתהליך מתמשך, מצאנו בקליניקה שלנו שליווי רגשי הוליסטי, התומך בהליך הרפואי, מאפשר התמודדות קלה יותר למטופלים. הצורך בליווי רגשי הוליסטי מגיע מהשטח", היא מסבירה. "ליווי רגשי זה עשוי להיות מועיל בלבד לאנשים מסוימים, אך חיוני וקריטי ביותר במקרים אחרים".

לדבריה, בשל המורכבות של תהליכים רגשיים שאותם עוברים המטופלים והצורך לספק מענה לכל מטופל ומצב, על המורכבויות השונות, יש ללמוד את הטיפול לעומק. היא עצמה התמחתה בכך באוניברסיטת תל אביב.

חשיבות התמיכה הרגשית

"מחקרים רבים תומכים בתזה שכאשר המצב הרגשי של המטופלים רגוע יותר, סיכויי ההצלחה עשויים להיות גבוהים יותר", מסבירה זהבי. "רגשות הם לא תופעות לוואי של אנשים חלשים ופגיעים, הם קיימים בכל אחד ואחת מאיתנו וקיומם לא מוריד מערכנו האישי. מתוך הבנה זו, יש צורך לטפל גם בחלק הנפשי שבגוף האדם, כדי שלא יפריע לחלקים הגופניים הפיזיים לעבוד כשורה וללא הפרעות".

על הפרעות כאלו בתהליך של טיפולי פוריות, מסבירה זהבי: "סטרס מתמשך יכול להשפיע על האיזון ההורמונלי. הוא יכול לגרום להפרעות בביוץ ולהתרחשות של תהליכים ברירית הרחם אשר מפריעים לקליטת עוברים". לא מדובר בשני תהליכים שונים בגוף האדם, בגופו בלבד או בנפשו בלבד. מדובר בשני תהליכים הקשורים זה בזה באופן תדיר ומתמשך, והזנחתו של הפן הרגשי עלולה ממש לפגוע ולסכל תהליכים גופניים מתמשכים".

גישת הטיפול

"בבסיס התהליך, חשוב מאוד להכיר את המטופלים ולזהות את המקום שבו הם נמצאים מבחינה רגשית", אומרת זהבי. "נפש האדם היא דבר מורכב ומשתנה בין אדם לאדם, כך שכל אחד יזדקק למנגנון שונה להתמודדות עם מצבי לחץ. באופן זה, יש מי שצריכים תעסוקה מתמדת בזמן הטיפולים ויש שיחפשו הפסקה מהחיים ויזדקקו לזמן פנוי במהלך תקופת הטיפול. כמו כן, מטופלים מסוימים יחפשו אוזן קשבת בלבד, בעוד שאחרים ידרשו לקבל תכנית מובנית שתכוון אותם לדרך המתאימה".

לכן, על פי גישתה של זהבי, "רצוי ומומלץ להיות גמישים כלפי מה שהמטופלים מביאים לחדר, דבר שיסייע להשקיט את סערות הנפש בתקופה זו".

ביצוע הליווי בפועל

למהלך הליווי בפועל יש כמה רבדים, כאשר הבסיס לליווי הרגשי הוא יצירת קשר אישי ויצירת אמון בין שני הצדדים. בסיס זה הוא שמאפשר את התקדמות הליווי ובו תלויה מידת ההצלחה של הטיפול.

מבחינת המפגשים עצמם, הפגישות יכולות להתקיים בקליניקה בפתח תקווה או באמצעות הזום. "כיום המפגשים בקליניקה הם פרטניים", אומרת זהבי, "אך בעתיד נרחיב זאת לפורמט של סדנאות למטופלים ומטופלות". במסגרת הליווי מתאפשר למטופלים לקיים תקשורת זמינה ושוטפת עם המלווה, הרופא וגורמים רלוונטיים נוספים.

לעתים, מגיעים מטופלים המתקשים להביע עצמם באופן מילולי, אך גם למקרים אלה יש לזהבי שיטות פעולה ייעודיות. "אנו משתמשים גם בערוצים בלתי מילוליים המאפשרים גשר לרגש, ובתהליכים יצירתיים שדרכם ניתן להביע רגשות במסלולים 'עוקפי שכל'. כך ניתן לעבור תהליכי עיבוד רגשי משמעותיים יותר".

ד"ר רויבורט משה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום