גילוי מוקדם של סרטן השד: האזינו לפודקאסט

(5)
לדרג
תוכן מקודם

החדשות המעודדות: גילוי מוקדם מאפשר להחלים ואף למנוע סרטן שד. בדיקה ייחודית המתבצעת בישראל עשויה להציל חיים בקרב נשים בסיכון גבוה לחלות. פרופ' איתן פרידמן עם העדכונים בנושא

רופא גנטיקאי ,מומחה לגנטיקה רפואית
077-9978925 (מספר מקשר)

סרטן השד ממשיך להתפתח בעולם ובישראל בפרט. יחד עם זאת, המפתח החשוב למניעה ולטיפול עדיין נמצא בידינו ובידי הטכנולוגיה של המאה ה-21. פרופ' איתן פרידמן, מנהל המרכז לרפואה מונעת בבית החולים אסותא, שוחח בתכנית "דוקטורס ברדיו תל אביב" על הנתונים והדגשים שחשוב לדעת על מנת להציל חיים.  

השורה התחתונה מסתכמת במילותיו של פרופ' פרידמן: "כיום, זו מחלה שבהחלט ניתן להחלים ממנה אם מגלים אותה מוקדם. ישנם אפילו מקרים שבהם ניתן למנוע אותה", הוא מדגיש. לדבריו, כיוון שמדובר בעידן מתקדם ובריבוי מקרי האבחון של המחלה, יש לתת דגש יתר על פעולת המניעה. גילוי אחריות מצד אישה בעלת היסטוריה משפחתית, בעיקר אישה ממוצא אשכנזי, הניגשת לבדיקת דם לשם מציאת פגמים גנטיים בגנים, עשוי בהחלט לעשות את ההבדל.

אבחון מוקדם של סרטן השד בישראל

מערכת הבריאות של מדינת ישראל נחשבת לאחת החלוצות בתחום האבחון המוקדם של סרטן השד. על פי חוק, מאז ינואר 2020 זכאית כל אישה יהודיה ממוצא אשכנזי לגשת לבדיקה גנטית, ללא ייעוץ וללא תשלום! הנושא מוסדר מול קופות החולים בארץ ומחייב אישה ש"גם אם אחת הסבתות שלה אשכנזיה בכ-25%", כדברי פרופ' פרידמן, לגשת, להיבדק, לגלות את המידע הרלוונטי ולפעול בהתאם. העלאת המודעות לזכות לבדיקה גנטית בפרט והעלאת המודעות לחשיבות הגילוי המוקדם בכלל מהוות כלים חשובים בשלב המניעתי לסרטן השד.

בראיון עימו מסביר פרופ' פרידמן היכן עומדת ישראל ביחס לעולם בנושא הסרה או כריתה של השד, ועל המחסום הפסיכולוגי החשוב שיש להסיר בביצוע הליך חשוב זה. עוד הוא מדגיש כי בדיקה מוקדמת ואבחון מוטציות בגנים מסוימים רלוונטיים גם לאנשים בריאים השומרים על אורח חיים ספורטיבי ועשויים להציל חיים על ידי גילויי סרטן נוספים, כמו סרטן המעי הגס למשל.

לראיון המלא עם פרופ' פרידמן>>>

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום