מאניה דיפרסיה – המפורסמים שמתמודדים עם המחלה

(25)
לדרג

מאניה דיפרסיה היא הפרעה נפשית המתאפיינת בשינויים קיצוניים במצב הרוח. מי הם המפורסמים שסובלים ממנה ומה חשוב לדעת על אחת המחלות הנפשיות הקשות ביותר

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • מהי מאניה דיפרסיה? מאניה דיפרסיה" (בעברית "הפרעה דו קוטבית") מאופיינת בשינויים קיצוניים במצב הרוח, שלא נגרמים בהכרח בעקבות התרחשות מסוימת. כאשר החולה נמצא ב"מאניה" הוא חווה תחושת אושר קיצונית, דימוי עצמי גבוה, פעלתנות יתר ועוד. במצב של "דיפרסיה", הוא עלול לסבול מעצבות, מצב רוח ירוד ומייאוש.
  • מפורסמים שסובלים מהפרעות נפשיות - מפורסמים שרגילים להיות באור הזרקורים, להרוויח כסף גדול ולהיות נערצים, עלולים לחוש בעצב תהומי כאשר מתרחשת ירידה בקריירה שלהם. העצב עלול להתפתח לדיכאון ואף לעורר מחלה נפשית אחרת.
  • מי הם המפורסמים שסובלים ממאניה דיפרסיה? החל מארנסט המינגווי ועד דמי לובאטו - מפורסמים רבים סובלים מההפרעה.
    ________________________________________________________________

מאניה דיפרסיה, או בעברית "הפרעה דו קוטבית", משתייכת לקטגוריה של הפרעות נפשיות ממשפחת הפרעות מצב הרוח. היא מאופיינת בשינויי קיצון במצב הרוח, שינויים שלא נגרמים בהכרח בעקבות התרחשות מסוימת. כאשר החולה נמצא ב"מאניה" הוא חווה תחושת אושר קיצונית, דימוי עצמי גבוה, פעלתנות יתר ועוד. לעומת זאת, כאשר החולה נמצא במצב של "דיפרסיה", עלול לסבול מעצבות קשה, ממצב רוח ירוד ומחוסר תקווה כללית.

סוגי מאניה דיפרסיה

ישנם מספר סוגים של הפרעות דו קוטביות והפרעות נלוות. אלה עשויים לכלול מאניה או היפומאניה ודיכאון. התסמינים עלולים לגרום לשינויים בלתי צפויים במצב הרוח ובהתנהגות, וכתוצאה מכך למצוקה משמעותית ולקושי בחיים. אלה הם הסוגים של הפרעות דו קוטביות:

הפרעה דו קוטבית I -  נוגעת לאנשים שחוו לפחות אפיזודה מאנית אחת, שהתפרצה לפני או אחרי אפיזודות היפומאניות או דיכאון קליני. במקרים מסוימים, מאניה עלולה לגרום לניתק מהמציאות (פסיכוזה).

הפרעה דו קוטבית II נוגעת לאנשים שחוו לפחות אפיזודה דכאונית אחת ולפחות אפיזודה היפומאנית אחת, אבל מעולם לא חוו אפיזודה מאנית.

הפרעה ציקלותימית -  נוגעת לאנשים שחוו תקופות רבות המאופיינות בתסמיני היפומאניה, ותקופות המאופיינות בתסמיני דיכאון, אם כי פחות חמורים מתסמינים של דיכאון קליני.


תסמינים של אפיזודות מאניות

חלק מהאנשים הסובלים מהפרעה דו קוטבית יחוו אפיזודות של מאניה או היפומאניה פעמים רבות במהלך חייהם. אחרים עשויים לחוות אותן רק לעתים רחוקות. תסמינים של אפיזודה מאנית כוללים:

  • אושר מוגזם, תקווה והתרגשות.
  • שינויים פתאומיים וקיצוניים במצב הרוח, כמו מעבר משמחה לכעוס ולעוינות.
  • אי שקט.
  • דיבור מהיר.
  • אנרגיה מוגברת ופחות צורך בשינה.
  • אימפולסיביות מוגברת ושיפוט לקוי, כגון התפטרות פתאומית מהעבודה.
  • תכנון תכניות גדולות שלא בהכרח מחוברות למציאות.
  • התנהגות פזיזה ולקיחת סיכונים, כגון שימוש לרעה בסמים ואלכוהול או קיום יחסי מין לא בטוחים או לא מוגנים.
  • תחושת עליונות.
  • פסיכוזה – חוויה של הזיות (באפיזודות המאניות הקשות ביותר).

רוב הזמן, אנשים שחווים אפיזודה מאנית אינם מודעים להשלכות השליליות של מעשיהם. בנוגע להפרעה דו קוטבית, התאבדות היא סכנה תמידית - חלק מהאנשים מתאבדים או מנסים להתאבד גם באפיזודות מאניות ולא רק באפיזודות דכאוניות.


תסמינים של אפיזודות דיכאון

התסמינים של אפיזודות דיכאון בהפרעה דו קוטבית זהים לאלה של דיכאון מג'ורי והם כוללים:

  • עצב תהומי.
  • אנרגיה נמוכה ועייפות.
  • חוסר מוטיבציה.
  • תחושות של חוסר תקווה או חוסר ערך.
  • אובדן ההנאה מדברים שבעבר גרמו להנאה.
  • קושי בריכוז וקבלת החלטות.
  • בכי בלתי נשלט.
  • צורך מוגבר בשינה.
  • נדודי שינה או שינה מוגזמת.
  • שינוי בתיאבון, אשר גורם לירידה או לעלייה במשקל.
  • מחשבות על מוות או התאבדות.


מפורסמים שסובלים מהפרעות נפשיות

כאשר אנו מתבוננים על דמויות מפורסמות ונחשקות על המסך, הם תמיד נראות לנו יפות, נוצצות, עשירות ובעיקר מאושרות. לכן הרבה פעמים קשה לנו לתפוס שהדמות הנערצת יכולה לחוות הפרעה דו קוטבית, דיכאון או כל הפרעה נפשית אחרת. אבל, אם חושבים על זה לעומק, זה אפילו די הגיוני: אותם מפורסמים שרגילים להיות באור הזרקורים, להרוויח כסף גדול ולהיות נחשקים ומחוזרים, עלולים לחוש בעצב תהומי כאשר מתרחשת "ירידה" בקריירה שלהם, ואותו עצב עלול להתפתח לדיכאון ואף לעורר מחלה נפשית אחרת.

סיבה נוספת שבגינה עלולה להתפרץ הפרעה נפשית היא לוח הזמנים העמוס שאותם מפורסמים מתמודדים איתו, הכולל הופעות, השקות, טיסות, מסעות פרסום ועוד. לוח זמנים מסוג זה עלול לגרום לקריסה נפשית. יתרה מכך, עבודתם של הכוכבים הללו נשפטת מול קהל עצום והם חשופים לביקורת ולתגובות גם פחות חיוביות, מה שעלול להוביל ללחץ ולהתכנסות עצמית.

בשנים האחרונות מפורסמים רבים בארץ ובעולם יוצאים מארון המחלות הנפשיות ומודים כי התמודדו או מתמודדים עם מחלה נפשית, ובכך עושים עבודה מבורכת של העלאת המודעות לאותן מחלות.


מפורסמים שסובלים ממאניה דיפרסיה

יש מספר רב של מפורסמים בארץ ובעולם שסובלים ממאניה דיפרסיה או מהפרעות נפשיות אחרות. רבים מהם הצהירו על כך באומץ רב. הנה כמה מהמפורסמים שסובלים מהפרעות נפשיות:

מריה קארי

הזמרת המצליחה אובחנה עם הפרעה דו קוטבית ב-2001. בריאיון למגזין פיפל היא אמרה שהיא "חיה בהכחשה ובבידוד" במשך שנים רבות. אך היא הודתה שלבסוף היא נאלצה לפנות לטיפול לאחר שורה של בעיות מקצועיות ורומנטיות. "הצבתי אנשים חיוביים סביבי וחזרתי לעשות את מה שאני אוהבת - לכתוב שירים וליצור מוזיקה", אמרה בראיון.

מריה קארי

מריה קארי. צילום: שאטרסטוק

דמי לובאטו

הזמרת והשחקנית דמי לובאטו מוכרת לנו מהסרט "קאמפ רוק" של ערוץ דיסני. לאחר סרט ההמשך ותפקיד בסדרת הטלוויזיה "סוני עם סיכוי", לובאטו פנתה למרפאה להתמכרות ופגיעה עצמית, שם אובחנה עם הפרעה דו קוטבית. ערוץ MTV שידר סרט תיעודי על ההתמודדויות הנפשיות של לובאטו.

ג'ימי הנדריקס

ג'ימי הנדריקס הוא אגדת רוק, אך הוא התפרסם גם בעקבות סגנון החיים הפרוע שלו. הנדריקס כתב שיר בשם "מאניה דיפרסיה", שבו תיאר את ההתמודדות שלו עם השינויים החדים במצב הרוח. גם הנדריקס נפטר בגיל 27 ממנת יתר של סמים ואלכוהול.

ג'ימי הנדריקס. צילום: שאטרסטוק

ג'ימי הנדריקס. צילום: שאטרסטוק

קתרין זיטה ג'ונס

השחקנית המצליחה זכתה בפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר ובפרס טוני על עבודתה על הבמה. היא גם היתה מועמדת מספר פעמים לפרס גלובוס הזהב. השחקנית נשואה למייקל דאגלס מאז 2000 – לאור המאבק של דאגלס בסרטן, ג'ונס פיתחה דיכאון ולאחר מכן התפרצה אצלה הפרעה דו קוטבית.

קורט קוביין

כוכב להקת נירוונה סבל מהפרעת קשב בילדותו, וכשגדל אובחן עם הפרעה דו קוטבית, אך הוא לא פנה לטיפול. למרות ההצלחה המטורפת שלו כמנהיג תנועת הגראנג' של סיאטל, קוביין נאבק בדיכאון והתאבד בגיל 27.

מל גיבסון

בסרט דוקומנטרי משנת 2008 אמר השחקן המפורסם כי הוא סובל מהפרעה דו קוטבית. השחקן פרץ לזירה הקולנועית כגיבור פעולה, ואז הסתעף להפקה ובימוי וזכה לשתי מועמדויות לפרסי אוסקר. מגזין "פיפל" נתן לגיבסון את התואר "האיש הכי סקסי" ב-1985. גיבסון גם עלה לכותרות בנסיבות פחות משמחות - חייו האישיים עלו לכותרות כאשר פגע בשוטר כשנעצר על נהיגה בשיכרות ב-2006. לאחר כמה שנים עלה שוב לכותרות בגין אמירות אנטישמיות ועל כך שהיכה את האקסית שלו.

מל גיבסון. צילום: שאטרסטוק

מל גיבסון. צילום: שאטרסטוק


ארנסט המינגווי

הסופר המפורסם נאלץ להתמודד עם ההפרעה הדו קוטבית לאורך כל חייו. ההפרעה עברה אצל המינגווי בתורשה והיא משותפת להוריו, לבנו ולנכדתו מרגו. למרות אישיותו הגדולה מהחיים ורומנים כמו "פרידה מנשק" ו"למי צלצלו הפעמונים", להמינגווי היו התקפי דיכאון ופרנויה וסופו היה טראגי - הוא ירה בעצמו בתחילת שנות ה-60.

שירן סנדל

שירן סנדל היא מפורסמת מקומית, אשר שיתפה לאחרונה את עוקביה בכך שהיא נוטלת כדורים פסיכיאטריים בשל דיכאון שפיתחה בעקבות מות אביה. סנדל עשתה מעשה אצילי כאשר שיתפה את ההתמודדות שלה כי היא נותנת כך כוח להרבה מתמודדי נפש אחרים.

מה למדנו? מאניה דיפרסיה היא הפרעה נפשית לא פשוטה כלל, המתאפיינת בשינויים קיצוניים במצב הרוח. באפיזודות של מניה, האדם שמח וחש בתחושת עליונות, ובאפיזודות דיכאון האדם חש עצב תהומי ואף יש סיכוי שינסה להתאבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום