שבץ מוחי: ילד בן 10 אובחן עם שבץ מוחי – איך מזהים?

(0)
לדרג

ילד בן 10 הגיע למרפאה בבני ברק עם תלונות על הקאות וחולשת שרירים, ואובחן עם שבץ מוחי. עד כמה התופעה שכיחה בקרב ילדים ואיך מאבחנים?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • מהו שבץ מוחי? אירוע מוחי מתפרץ במקרים שבהם מתרחשת הפרעה לא צפויה באספקת הדם למוח. חוסר דם במוח גורם לנזק נוירולוגי משמעותי שעלול לגרום לדיבור לקוי, לשיתוק הגפיים, לקושי בהליכה ולחולשה.
  • מה הם התסמינים הנוספים של שבץ מוחי? בלבול פתאומי, כאבי ראש, בעיות בדיבור או קושי בהבנת הדיבור, בעיות בהליכה, סחרחורת, אובדן שיווי משקל או חוסר קואורדינציה, חוסר תחושה או חולשה בפנים, ברגליים או בידיים – במיוחד אם זה קורה בצד אחד של הגוף.
  • האם שבץ נפוץ בקרב ילדים? שבץ מוחי נחשב לנדיר בקרב ילדים ותינוקות. על פי ההערכות, 2 מכל 100 אלף ילדים לוקים בשבץ מוחי בכל שנה ברחבי העולם. רוב המקרים מתרחשים בילדים מתחת לגיל שנתיים.
    _________________________________________________________________________

אירוע מוחי, או שבץ מוחי, מתפרץ במקרים שבהם מתרחשת הפרעה לא צפויה באספקת הדם למוח. חוסר דם במוח גורם לנזק נוירולוגי משמעותי שעלול לגרום לדיבור לקוי, לשיתוק הגפיים, לקושי בהליכה ולחולשה. אז כיצד תזהו אדם שחווה שבץ מוחי ואיך מטפלים באירוע?

מה הם הסוגים העיקריים של אירוע מוחי?

שבץ מוחי עלול להיות קטלני. עם זאת, הרפואה העולמית התקדמה משמעותית בכל מה קשור לטיפול בתופעה. לפי איגוד הלב האמריקאי (AHA), שיעור התמותה לשנת 2017 משבץ עמד על 37.6 מקרים, מתוך 100 אלף אבחנות – שיעור תמותה זה נמוך ב-13.6% בהשוואה לשיעורי התמותה בשנת 2007. שלושת סוגי השבץ העיקריים הם:

שבץ איסכמי - הסוג הנפוץ ביותר של שבץ מוחי, המהווה 87% מכלל המקרים בעולם. מדובר בקריש דם המונע מדם וחמצן להגיע לאזור המוח.

אירוע מוח המורגי (דימומי) - שבץ מסוג זה מתרחש כאשר כלי דם נקרע – בדרך כלל זו תוצאה של מפרצת או מומים עורקים (AVMs).

שבץ איסכמי חולף (TIA) - סוג זה של שבץ מתרחש כאשר זרימת הדם לחלק מהמוח אינה מספקת לפרק זמן קצר בלבד. זרימת הדם מתחדשת לאחר פרק זמן קצר והתסמינים חולפים ללא טיפול. התופעה מכונה גם בשם "מיני שבץ".

שבץ איסכמי

שבץ איסכמי. אי זרימת דם זמנית למוח. צילום: שאטרסטוק 

מה הם התסמינים של שבץ מוחי?

הזמינו בדחיפות אמבולנס אם אתם מזהים באדם קרוב או בעצמכם את אחד מהתסמינים הקריטיים הבאים:

  • בלבול פתאומי, בעיות בדיבור או קושי בהבנת הדיבור.
  • שיבושים בראייה.
  • בעיות בהליכה, סחרחורת, אובדן שיווי משקל או חוסר קואורדינציה.
  • חוסר תחושה או חולשה בפנים, ברגליים או בידיים – במיוחד אם זה קורה בצד אחד של הגוף.
  • כאב ראש מסיבי.

כאמור, התסמינים מתפרצים באופן פתאומי והולכים ומחמירים, לכן חשוב להתפנות לבית החולים כמה שיותר מהר. לאחר טיפול תרופתי מתאים בבית החולים ולאחר כמה ימי אשפוז, ברוב המקרים נרשם שיפור משמעותי במצב. יחד עם זאת, אירוע מוחי משאיר אחריו נזק נוירולוגי בלתי הפיך, כאשר דרגת הנזק משתנה מאדם לאדם.

כמו כן, במקרים של שבץ איסכמי חולף, לרוב לא יישאר נזק מוחי, מפני שבדרך כלל מדובר באירועים קצרים שנמשכים עד שעה והפגיעות הנוירולוגיות שהם גורמים הן זמניות בדרך כלל.

איך מאבחנים שבץ?

שבץ מאבחנים בדרך כלל באמצעות בדיקה נוירולוגית ובאמצעות בדיקת CT. לאחר אבחון חיובי, מתחילים בטיפול בהול כי כל דקה חשובה לאחר התפרצות של שבץ.

האם יש סיכוי ששבץ יתפרץ יותר מפעם אחת?

התשובה היא כן. אנשים שחוו אירוע מוחי נמצאים בקבוצת סיכון לחוות אירוע מוחי נוסף. בדיוק מהסיבה הזו, לאחר החלמה מאירוע מוחי, יש להמשיך במעקב רפואי וליטול תרופות לדילול דם במידה שחוויתם שבץ איסכמי.

איך מטפלים בשבץ?

בכל הנוגע לשבץ איסכמי, ישנם מספר טיפולים שניתן להעניק כדי למוסס את קריש הדם שגורם להפרעה בזרימת הדם התקינה למוח. הטיפול הנפוץ ביותר הוא הענקת תרופה על בסיס TPA, דרך הווריד. את הטיפול יש לתת במה שמכונה בעגה המקצועית "חלון הזדמנויות" קריטי בתוך ארבע  שעות מרגע השבץ. כמו כן, במקרים רבים מבוצע צנתור במטרה לפתוח את כלי הדם החסומים, וזאת בתוך כשמונה שעות מרגע התפרצות האירוע. לאחר הטיפולים מצילי החיים הללו נהוג לתת למטופל אספירין או תרופה אחרת לדילול הדם.

אמבולנס

הגעה דחופה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים היא קריטית. צילום: שאטרסטוק

האם שבץ נפוץ בקרב ילדים?

שבץ מוחי נחשב לנדיר בקרב ילדים ותינוקות.  על פי ההערכות, כ-2 מכל 100 אלף ילדים לוקים בשבץ מוחי בכל שנה ברחבי העולם. רוב המקרים מתרחשים בילדים מתחת לגיל שנתיים. הסיבות לשבץ בילדות אינן ברורות, אך ההנחה הרווחת מצביעה על כך שככל הנראה אותם ילדים סבלו קודם לכן מבעיות בכלי הדם במוח או מקרישי דם הנעים מהלב.

מה למדנו? שבץ מוחי עלול להיות קטלני. לכן, כל שנייה חשובה למתן הטיפול ולמניעת נזקים נלווים. אם זיהיתם באדם קרוב או בעצמכם את אחד התסמינים שצוינו לעיל, הזמינו בדחיפות אמבולנס – הצעד הזה הוא קריטי להצלת חיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום