להמציא את עצמך מחדש בשבעה צעדים

(21)
לדרג
תוכן מקודם

דמיינו לרגע שהגעתם לסוף חייכם ואתם מסתכלים אחורה, לגיל שלכם היום. על מה אתם מצטערים? מה הייתם עושים אחרת אילו יכולתם לחזור בזמן? הפסיכותרפיסטית האינטגרטיבית רוויטל לביא כאן כדי להגיד שממש לא מאוחר מדי ולהסביר: כך תחיו את החיים שאתם רוצים לחיות

מומחית רפואה משלימה
053-3773099 (מספר מקשר)

אנשים נוטים להתחרט יותר על הדברים שלא עשו מעל אלה שעשו. מכירים את האמירה השגורה הזאת? ובכן, זוהי לא סתם אמירה ומחקר אמריקאי באמת מצא שכך הדבר. אמנם הכאב שרובנו נחוש על טעות שנעשתה אולי יהיה חזק יותר בטווח הקצר, אבל בעוד שאנחנו יכולים לנסות ולתקן טעויות שעשינו, אנחנו לא יכולים לחזור בזמן ולעשות משהו שלא עשינו. כל שנותר לנו הוא להסתכל לאחור בצער ולדמיין איך החיים שלנו היו שונים עכשיו אילו היינו באמת עושים.

נושא החרטה העסיק לא מעט מוחות והוא בא לידי ביטוי בצורה נהדרת בפרויקט של ברוני ואיר, אחות סיעודית מאוסטרליה שחקרה את הנושא בספרה "חמש החרטות הגדולות של הנוטים למות" (2012). בקצרה, אלו הן:

  1. הלוואי שהיה לי האומץ לחיות חיים נאמנים לעצמי - לא לחיים שאחרים ציפו ממני.
  2. הלוואי שלא הייתי עובד/ת כל כך קשה.
  3. הלוואי שהיה לי האומץ לבטא את רגשותיי.
  4. הלוואי שהייתי נשאר/ת בקשר עם החברים שלי.
  5. הלוואי שהייתי נותנ/ת לעצמי להיות מאושר/ת יותר.

במילים אחרות, אנחנו נוטים להתחרט על כך שלא היינו האדם שאנחנו חושבים שהיינו יכולים להיות, אילו רק ניסינו. החדשות הטובות הן שאם אנחנו לא נוטים למות ממש עכשיו, יש לנו עדיין הזדמנות לעשות את כל השינויים שאם לא נעשה נתחרט עליהם בעתיד. אנחנו עדיין יכולים להמציא את עצמנו מחדש.

כן, עדיין אפשר להמציא את עצמנו מחדש

להמציא את עצמנו מחדש. נשמע מרגש, ללא ספק. אבל מה זה בכלל אומר? להמציא את עצמנו מחדש משמעו לזהות אצל עצמנו אמונות מגבילות, דפוסי התנהגות, פעילויות והרגלים שכבר לא משרתים אותנו, ולשנות אותם לאפשרויות טובות יותר. זה יכול לכלול מאפיינים חיצוניים, עבודה, תחביבים, מערכות יחסים, מקום מגורים.

דפוסים

אבל המצאה מחדש אמיתית מתרחשת בעיקר בפנים, באופן שבו אנחנו חושבים ומתנהגים, איך שאנחנו מדברים לעצמנו, מה אנחנו חושבים על עצמנו ומי שאנחנו כבני אדם - וכתוצאה מכל אלה,  גם איך אחרים תופסים אותנו ישתנה. איך עושים את כל זה? בעזרת שבעה צעדים:

1. מודעות עצמית והערכת המצוי אל מול הרצוי

נסו לקחת רגע ולהסתכל מבחוץ על התחומים השונים של חייכם – עבודה, זוגיות, בריאות, כסף, הורות וכל דבר אחר, וציינו עד כמה אתם מרוצים בכל אחד מהם, מ-1 עד 10. מה היה גורם לציון לעלות ב-2 נקודות בכל תחום? מה צריך להשתנות כדי שרמת שביעות הרצון שלכם תהיה 10 בכל אחד מהתחומים?

2. הגדרת מטרות

בכל אחד מהתחומים, ביחרו מטרה ברורה ומדידה. לדוגמה, אם כדי להיות שבעי רצון יותר בפלח בריאות אתם רוצים לרדת במשקל, ביחרו מטרה ברורה ומדידה, כמו "להוריד 10 ק"ג תוך ארבעה חודשים". עכשיו, כשיש לכם מטרה, הכינו רשימה של הדברים שאתם צריכים לעשות כדי להגשים את המטרה ורישמו לידם תאריכים לביצוע.

3. לא מתפשרים על רמת שביעות הרצון

הסוד לחיים טובים ולהגשמה עצמית הוא תחושת סיפוק ואיזון בין התחומים השונים של החיים. כלומר, נשאף לחוש שביעות רצון גבוהה בכל אחד מהתחומים. העלינו את שביעות הרצון בתחום אחד? מצוין! זה לא אומר שאנחנו יכולים לוותר על תחום אחר.

4. חיים בהתאם לערכים

כדי לחיות חיים מספקים, אנחנו חייבים לחיות חיים אותנטיים בהתאם לערכים שלנו. הכינו רשימה של עשרת הערכים החשובים לכם ביותר ודרגו אותם לפי רמת חשיבות. עבור כל ערך, כיתבו מה מבחינתכם יהיה הביטוי שלו במציאות. לדוגמה, אם ניקיון הוא ערך עליון מבחינתי, כדי שהערך יתממש בחיי אחד העקרונות הוא שהבית שלי תמיד יהיה נקי. אבל מה קורה אם הבית לא נקי?

אחד העקרונות המוצקים ביותר בחיים הוא זה: הסבל יושב בפער שבין הערכים שלנו לבין המציאות. כלומר, אם נעבוד כל היום ולא נספיק לנקות, נרגיש סבל או לפחות חוסר שביעות רצון. איך נפתור את הבעיה?

יש שלוש אפשרויות: למצוא פתרון יצירתי לניקיון הבית, כמו למשל להביא עוזרת; לשנות את העיקרון מעט ולהחליט שמספיק לי שהבית יהיה נקי בסוף שבוע; לקבל את הפער באופן זמני, כלומר להבין שכרגע החיים עמוסים ואפשר פחות לנקות את הבית ולהפסיק לסבול בגלל זה. מיצאו את הפערים וכיתבו דרכים יצירתיות לפתור אותם.

5. חזון

כיתבו חזון אישי - דמיינו איך הייתם רוצים שחייכם ייראו בעוד חמש שנים, בהתאמה לערכים שלכם. חישבו מה הייתם רוצה להשיג מבחינת קריירה, כסף, משפחה, זוגיות, ילדים, תחביבים. הפכו את החזון שלכם למושך ומפתה כל כך, עד שיתחשק לכם לעשות הכל כדי להשיג אותו. עכשיו פרקו אותו לצעדים מעשיים וקונקרטיים שיאפשרו לכם להגשים אותו.

צעדים לשינוי

6. עכשיו זה הזמן

הזכירו לעצמכם להפסיק לחכות עד שמשהו יקרה כדי להרגיש שמחים, רגועים, מרוצים, מלאי ביטחון. החיים עוברים בזמן שאתם מחכים. ממש עכשיו הרגע להיות שמחים, רגועים, מלאי ביטחון או כל דבר אחר שאתם רוצים להיות ולהרגיש. כל שאר הדברים יצטרפו מאליהם.

7. הגירסה הטובה

דמיינו את הגרסה הכי טובה שהייתם רוצים להיות. איך הייתם מתלבשים, איך היית מדברים, מתנהגים, חושבים, מגיבים? אילו תכונות אופי יהיו לכם? הקדישו עשר דקות ביום לדמיין את הגירסה הכי טובה שלכם. דמיינו סיטואציות שונות – מול חברים, משפחה, בעבודה, ואיך הייתם רוצים להתנהג ולהגיב בכל אחת מהסיטואציות. ככל שתתרגלו את ההתנהגות הרצויה בדמיון, כך היא תהפוך לטבעית עבורכם גם במציאות.

זה לוקח זמן אבל זה אפשרי

להמציא את עצמנו מחדש זה אתגר, תהליך שלוקח זמן. יחד עם זאת, ההרגשה שאנחנו לוקחים פיקוד על חיינו ובאופן פרואקטיבי בוחרים וחותרים להיות הגירסה הכי טובה שאנחנו יכולים להיות, זו הרגשה מדהימה של עוצמה ושל יכולת. החיים האלה הם משחק, ואנחנו השחקנים הראשיים.

כפסיכותרפיסטית ומאמנת שעברה עם לא מעט מטופלים/ מתאמנים את התהליך הזה ותהליכים דומים, ראיתי כל כך הרבה פעמים איך תהליך נכון ומדויק יכול לעשות טרנספורמציה של ממש בחיים ולתמוך בדרך להגשמת החזון העצמי. הניסיון בעולם האימון וגם אצלי בקליניקה הפרטית מראה שוב ושוב, שהזמן הנכון לפעול הוא עכשיו. עכשיו זה הזמן שלנו לחיות חיים מלאים, בריאים ומאושרים, ללא חרטות, פחדים או חרדות. עכשיו זה הזמן לחיות חיים מלאי סיפוק, בהם אנחנו יכולים להתגאות ולהיות כמה שיותר שלמים איתם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום