חייבים לגעת כדי לדעת: פסיכודרמה לנשים בטיפולי פוריות

(11)
לדרג
תוכן מקודם

טיפולי פוריות טומנים בחובם פעמים רבות כאב, שינויים פיזיולוגיים והורמונליים, אובדן ואבל. נשים מתאבלות על התינוק שטרם נולד, על חלום שלא התגשם ועל אי היכולת להרות בצורה טבעית, כמו שתמיד חשבו שיקרה להן. כיצד מסייע טיפול בפסיכודרמה להתמודד עם הקשיים הללו? מריה עבסאוי אבו סאלם, מטפלת בפסיכודרמה, מסבירה

ייעוץ וטיפול - אישי, זוגי ומשפחתי
053-3505009 (מספר מקשר)

טיפולי פוריות הם שם כולל לתהליכים וטיפולים רפואיים הניתנים לבני זוג שאינם מצליחים להרות באופן ספונטני וטבעי. כיום, הטיפולים ארוכי הטווח יכולים לכלול מתן הורמונים, התערבויות כירורגיות ואף הפריה חוץ גופית, IVF.

למרות ששני בני הזוג מעורבים בתהליך, מדרך הטבע במרבית המקרים האישה היא זו שנאלצת לעבור פיזית את טיפולי הפוריות, ולפיכך לרוב נשים ייטו לחוות לחץ ומתח במהלכם. אלה הם תהליכים הגורמים לפגיעה באיכות החיים, לנטל פיזי ואף למצוקה נפשית. אי הצלחה להרות מתפרשת לעתים על ידי נשים החוות אותה כחוויה של אכזבה וכשלון הגוף.

תחושת כאב, אובדן ואבל

העובדה שבני הזוג אינם "מביאים ילדים" גורמת גם לתיוג האישה על ידי החברה כ"לא פורייה" או "עקרה", דבר שמוביל לפגיעה חמורה בדימוי העצמי ובתחושת הנשיות של האישה. במקרים רבים של נשים העוברות את התהליך עולות תחושות של חוסר ערך, נחיתות, קנאה, בושה, אובדן שליטה על מהלך החיים ועוד.

טיפולי פוריות

מריה עבסאוי אבו סאלם, מטפלת בפסיכודרמה, מסבירה: "התהליך גם טומן בחובו תחושות כאב, שינויים פיזיולוגיים והורמונליים, אובדן ואבל. נשים מתאבלות על התינוק שטרם נולד, על חלום שלא התגשם או על אי היכולת להרות בצורה טבעית, כמו שתמיד חשבו שיקרה להן".

טיפול בפסיכודרמה – הכלה ולגיטמציה מעצימה

בטיפול קבוצתי באופן כללי ובאמצעות טיפול בפסיכודרמה בפרט מרגישים את האחווה והאוניברסליות בין חברי הקבוצה. התהליך הטיפולי מאפשר לנשים בתהליך של טיפולי פריון להרגיש הכלה ומשמעות שגם נשים אחרות מתמודדות עם אותם הקשיים, אלה שאיש לא יוכל להבין ולהכיל מלבד אלו שעוברות את התהליך. בטיפול ניתנת לגיטימציה למה שהסביבה תופשת לעתים כהתערערות נפשית. הדינמיקה שנוצרת משמשת  ככוח מניע ומעצים לפריטים בהתמודדות מול השפעת הסטיגמה החברתית של אי פוריות.

פסיכודרמה תופסת בשנים האחרונות מקום יותר ויותר משמעותי בארסנל התרפויטי. "אומרים שהשפה היחידה להבנת דברים מסוימים היא חוויה ישירה", אומרת מריה. "יש חוויות שפשוט לא ניתן לתרגם, לפעמים חייבים לגעת כדי להבין, להרפות ולשחרר".

טיפול בפסיכודרמה – כיצד זה עובד?

הפסיכודרמה (משמעות מילולית – "פעולת הנפש") מוגדרת כ"פסיכותרפיה קבוצתית ותיאטרון הנפש והאמת". בהתאמה למשמעות השם, התהליך הטיפולי בפסיכודרמה מושתת על עקרונות הפעולה, היצירתיות והספונטניות כמפתחות לפריצת דרך.

ייחודו של כל טיפול בפסיכודרמה בכך שהוא מאפשר טיפול חקירה בפעולה (טיפול תלת מימדי ורחב) יותר מאשר טיפול בגישות שונות, שהוא לרוב מתנהל באופן של שיח בין מטופל שמדבר ומטפל שמקשיב.

בפסיכודרמה מעורבים מימדים של זמן, מרחב ומקום, בעזרתם ניתן לשחזר רגעים ותמונות ולהנכיח דמויות מהעולם של המטופלת ולנהל שיח פנימי וחיצוני עם אותן דמויות: בן הזוג, חברים, משפחה ועוד.

בעזרת חילוף תפקידים עם אותן דמויות ניתן לחקור עמדות, רגשות, להתנסות במה שלא קרה ולהגיע לתובנות חדשות, להגיב לסיטואציה ישנה עם אנרגיה מחודשת וכוח. במילים פשוטות, החוויה העוצמתית של הטיפולים הופכת לקונקרטית ולמוחשית, דבר שמסייע בהפנמת התהליך.

טיפול קבוצתי בפסיכודרמה מציע  שכל חבר בקבוצה יחזק ויסמל משהו ודמות מעולמו של הפרוטגוניסט (השחקן הראשי). חברי הקבוצה יתגייסו לשרת את היצירה הפסיכודרמטית, ינהלו יחסי גומלין ויהיו מושפעים ומשפיעים האחד על זולתו. כל זאת ברחם קבוצתי בטוח שבו ניתן להפעיל את כל החושים, להרגיש שייכות ולהגיע לצמיחה ולהתפתחות.

פסיכודרמה

הזדמנות לצמיחה זוגית ולחיבור עם הגוף

"הניסיון שצברתי בתחום לימד אותי שבעיית הפוריות עשויה להתפרש גם כהזדמנות לצמיחה עבור בני הזוג ולביסוס הקשר שלהם", מעידה מריה. "התהליך הינו תהליך מעצים, גדלים בתוכו ומעריכים את משמעות החיים, ובעקבות התהליך אנו מגלים דברים  שהיו נסתרים מהעין".

לפי יעקב מורנו, אבי הפסיכודרמה, למציאות חיינו יש מימדים שאותם לא ניתן לראות, ו"המציאות המורחבת" מייצגת למעשה את המימדים ואת החיים שמעבר לגוף. הפסיכודרמה מהדהדת את כל הקולות שמסביבנו, כולל אלה שאנחנו מעדיפים לפעמים להדחיק ולא לשמוע.

"באמצעות פסיכודרמה, ניתן להתאבל על כל ניסיון טיפול שלא צלח ולהיפרד ולעבד את חוויית אובדן התינוק/ העובר שרצינו, לחזק את הקשר שלנו עם הרחם ולהתחבר לגוף שלנו", אומרת מריה ומסכמת: "היכולת לחוות סצינות אלו, עם כל הרגשות הקשורים אליהן, היא אחד מהכוחות המופלאים של הפסיכודרמה, וללא ספק אחד הגורמים התרפויטיים הייחודיים לכלי חשוב זה".

נשים המתעניינות בטיפול  פרטני או קבוצתי בפסיכודרמה המאפשרת התמודדות טובה יותר עם המתח הנובע מתהליך טיפולי הפריון, מוזמנות ליצור קשר עם מריה אבו סאלם בטל': 052-655-0482

צילומים: שאטרסטוק

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום