הכשת נחש - תסמינים וטיפול הכרחי

(74)
לדרג

השרב שמתפשט בימים האחרונים גורם לנחשים לצאת ולחפש מזון על פני האדמה, כך שיש סבירות שתיתקלו בהם. מה עושים כשפוגשים נחש ואיך מתמודדים עם הכשת נחש?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • מהם התסמינים להכשת נחש? לאחר ההכשה תוכלו לחוש בתסמינים קשים שלא ניתן להתעלם מהם, ביניהם: בצקת בדרכי הנשימה, כאבים קשים, אי קרישת דם, דימום פנימי, ירידה קשה בלחץ הדם, בחילות, הקאות, הזעת יתר, פרכוסים, טעם של מתכת בפה ושינויים בקצב הלב.
  • מה עושים לאחר הכשת נחש? ראשית, חשוב ליצור קשר באופן בהול עם מד"א ולהזמין אמבולנס. עד שהצוות הרפואי מגיע, האדם שהוכש צריך לנוח ולא לזוז כלל כי כל תנועה עלולה לגרום נזק נוסף. ניתן לקרר את האזור שהוכש באמצעות קרח, במטרה למנוע את התפשטות הארס בגוף.
  • האם ניתן להימנע מהכשת נחש? כן, נחשים מכישים כאשר הם חשים מאוימים. לכן, כאשר אתם נתקלים בנחש, המשיכו ללכת כרגיל, אל תתגרו ואל תנסו ללכוד אותו - זה עלול להיגמר רע.
    ______________________________________________________

הכשת נחש - תסמינים וטיפול הכרחי

הקיץ בפתח וימי השרב הכבדים שמסמנים את בואו הביאו עימם סכנות לא פשוטות. בימים האחרונים שני גברים הוכשו על ידי נחשים והובלו לבית החולים במצב קשה. המקרים הללו מהווים אות אזהרה לכולנו – הכשת נחש עלולה לסכן חיים אם לא מטפלים בה בזמן וכראוי. כיצד, אם כן, מתמודדים עם הכשה בזמן אמת ואיך תסייעו לאדם שהוכש על ידכם? כל הפרטים בשורות הבאות:

הכשת נחש – תסמינים

לאחר ההכשה חשים בתסמינים קשים שלא ניתן להתעלם מהם, ביניהם: בצקת בדרכי הנשימה, כאבים קשים, אי קרישת דם, דימום פנימי, ירידה קשה בלחץ הדם, בחילות, הקאות, הזעת יתר, פרכוסים, טעם של מתכת בפה ושינויים בקצב פעימות הלב. בנוסף, קיימים תסמינים חיצוניים כמו שריטות, נפיחות ודימום באזור ההכשה וסימני ארס הנחש.

הכשת נחש בישראל איננה אירוע נדיר ובכל שנה נרשמים עשרות מקרים של הכשות. מזג האוויר החמים מעיר את הנחשים משנת החורף שלהם, וזה הזמן שלהם לצאת ולחפש מזון וגם בני זוג לזיווג. בישראל קיימים כ-41 זנים של נחשים, תשעה מהם נחשבים לארסיים וביניהם: צפע החרמון, שפיפון הנגב, פתן שחור וצפע ארץ ישראלי.

מה עושים לאחר הכשת נחש?

מה עושים לאחר הכשת נחש?

ראשית, חשוב ליצור קשר באופן בהול עם מד"א ולהזמין אמבולנס. בינתיים, עד שהצוות הרפואי יגיע, האדם שהוכש צריך לנוח ולא לזוז כלל - כל תנועה עלולה לגרום לנזק נוסף. דבר נוסף שניתן לעשות הוא לקרר את האזור שהוכש באמצעות קרח, וזאת במטרה למנוע את התפשטותו של הארס בגוף.

כיצד הצוות הרפואי מטפל בהכשה?

הצוות הרפואי מטפל בהכשה במספר שלבים. בשלב הראשון, האדם שהוכש יחובר במהירות לעירוי נוזלים, יקבל טיפול של התקנת חוסם זרימה ורידית וחוסם זרימה לימפטית. בנוסף, הנפגע יטופל במשככי כאבים כדי להפחית את הכאבים העזים שהוא חווה.

לאחר קבלת הטיפול הראשוני, המטופל יפונה מיידית באמבולנס לבית החולים, ותוך כדי הוא יחובר להתקן "סיור" שיונק את הארס ממנו, וזאת בתוך חמש דקות מהמקרה. ההתקן יושאר כ-40 דקות על המטופל.

כאשר הנפגע יגיע לבית החולים, האיבר הנפגע יקובע והצוות הרפואי יבחן את טיב ההכשה והאם מדובר בהכשה של נחש ארסי. חשוב לדעת כי גם כאשר ההכשה אינה של נחש ארסי עלולה להיגרם פגיעה מקומית חמורה. בכל מקרה, המטופל יקבל זריקת אנטי טטנוס, ואם יימצא כי אכן מדובר בהכשת נחש ארסי, יתווסף טיפול בנסיוב במטרה לחסן אותו מהארס הזורם בגופו. במהלך הטיפול, כל תכשיט או בגד צמוד יוסרו מהנפגע.

חוסם עורקים אחרי הכשת נחש

האם ניתן להימנע מהכשת נחש?

התשובה היא כן. נחשים מכישים כאשר הם חשים מאוימים או כאשר מתגרים בהם. לכן, כאשר אתם נתקלים בנחש, המשיכו ללכת כרגיל, אל תתגרו בו ואל תנסו ללכוד אותו, כי זה עלול להיגמר רע.

מה למדנו? בין אם ההכשה היא על ידי נחש ארסי ובין אם לאו,  עלולה להיגרם לנפגע נזק קשה ואף סכנת חיים. לכן, הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא להזעיק צוות רפואי כמה שיותר מהר, שיעניק למי שהוכש על ידי נחש את הטיפול המיטבי. זיכרו: במקרה של הכשה, כל שנייה חשובה!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום