איך מטפלים בעקמת מולדת?

(16)
לדרג
תוכן מקודם

עקמת מולדת ניתנת לאבחון כבר במהלך ההריון והיא פוגעת רק ב-0.1% מהאוכלוסיה. ד"ר עובדיה דרור, אורטופד ומנהל מחלקת אורטופדיה בבית חולים דנה לילדים, מסביר למה חשוב לטפל בהקדם בעקמת מולדת

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9972928 (מספר מקשר)

עקמת מולדת נובעת מבעיה בהיווצרות לא תקינה של חוליה או מספר חוליות בעמוד השדרה. העיוות נוצר במהלך השבועות הראשונים של ההריון (שבועות 8-2) - אלה הם השבועות בהם מתמיינים ונוצרים כל איברי הגוף של העובר. מסיבה כלשהי שאיננה ידועה לעולם הרפואה עד היום, ישנה הפרעה בהיווצרות של חוליה או מספר חוליות וכתוצאה מכך, מתפתחת עקמת.

ההפרעה נחלקת לשני סוגים:
1. הפרעה בהיווצרות (failure of formation) - כלומר נוצרת חוליה שאיננה שלמה, מלבנית וסימטרית כמו חוליה רגילה אלא חוליה בעלת מבנה משולש (המזכירה בצורתה פרוסת עוגה) הנקראת hemivertebra.
2. הפרעה בהיפרדות (failure of segmentation) - לקראת סוף שבוע 8 של ההריון, לאחר שהושלמה היווצרות כל החוליות, הן מופרדות זו מזו כשביניהן נוצרים הדיסקים הבין חולייתיים. מסיבה כלשהי, בחלק מהחוליות תהליך ההיפרדות איננו מושלם, כך שהן נשארות מחוברות זו לזו עם גשר גרמי באחד הצדדים. גשר גרמי זה לא מאפשר את צמיחתן באותו צד ולכן אט אט תיווצר עקמת.

בנוסף, קיימת צורה שלישית שמשלבת את שתי הצורות הנ"ל – שילוב של הפרעה בהיפרדות ושל הפרעה בהיווצרות - צורה משולבת זו היא בדרך כלל הקשה ביותר.

איך ניתן לאבחן עקמת מולדת?

כיום, בזכות טכנולוגיות מפותחות של סונוגרפיות במהלך ההריון, רבים מהמקרים של העקמת המולדת מאובחנים עוד במהלך ההריון בביצוע סקירת מערכות. האבחון יכול להיעשות גם במהלך שנות חייו של הילד, כאשר ההורים או הרופאים המטפלים מאבחנים א-סימטריה באזור כלשהו של עמוד השדרה, שלעתים הולכת ומחמירה ככל שהילד גדל.

בחלק מהילדים, בהם העיוות יהיה בעמוד השדרה הצווארי, הביטוי עשוי להיות בצוואר קצר, ייתכן שאף מוטה (טורטיקוליס) ובהגבלות בטווחי התנועה.

אבחון עקמת מולדת בהריון

מהי השכיחות של עקמת מולדת?

לשמחתנו, עקמת מולדת היא נדירה וקורית ב-0.1% מהאוכלוסיה.

האם עקמת מולדת היא מחלה משנית לתסמונות שונות?

כיוון שעקמת מולדת נוצרת במהלך ההריון, באותו זמן שבו נוצרים כלל איברי הגוף, אנו יודעים שסטטיסטית קיימת סבירות שאותו ילד או ילדה שנולדו עם עקמת מולדת יסבלו גם ממומים מולדים במערכות ובאיברים אחרים בגוף, בשכיחות שמגיעה ל-20%-40%.

המערכות העיקריות שבהן עלולים לראות מומים הן:
1. מערכת השלד (בשכמות או בגפיים).
2. לב.
3. מערכת הכליות והשתן.
4. מערכת העצבים המרכזית בחוט השדרה.

מסיבה זו, חשוב לבצע בירור מקיף לשאלת הימצאותם של מומים במערכות אלו לכל ילד שבו מתגלית עקמת מולדת.

האם עקמת מולדת היא גנטית?

כשמתגלה עקמת מולדת, מומלץ להפנות את הילד גם לבירור גנטי, שכן לפעמים העקמת מהווה חלק מתסמונת גנטית. אולם, רבים מהמקרים הינם ספורדיים והבירור הגנטי לא יעלה דבר.

איך ניתן לטפל בעקמת מולדת?

ההשפעה של עקמת מולדת תלויה במספר גורמים, ביניהם סוג העיוות המולד, מיקומו האנטומי או מידת ההידרדרות של העיוות עם הזמן. ככלל ועל פי רוב, הטיפול מתחיל במעקב כדי לראות האם אכן בשנות ההתפתחות והצמיחה של הילד העיוות מידרדר ומחריף.

לצערנו, הסטטיסטיקה בעקומות מולדות מלמדת שבדרך כלל חלה החמרה. 80%-85% מהילדים שאובחנה אצלם עקמת מולדת יזדקקו לטיפול ניתוחי בשלב כלשהו בחייהם. בחירת התזמון וצורת הטיפול הניתוחי ייעשו על ידי רופא מומחה.

עקמת מולדת

השארת עקמת מולדת לא מטופלת תביא על פי רוב להידרדרות משמעותית ולעיוות קשה עם הפרעות הן ביומכניות והן הפרעות נשימתיות קשות, במידה שהעקמת מערבת את חוליות עמוד השדרה הגבי ובכך גורמת לעיוות של כלל בית החזה. לכן, לא מומלץ להשאיר מצב זה ללא טיפול.

עם זאת חשוב לציין כי ילדים עם עקמת מולדת, בהנחה שזו בעייתם הבריאותית היחידה, יכולים לנהל חיים נורמליים ויעילים לחלוטין, אם הם מטופלים נכון ובזמן.

  • צור קשר
ד"ר דרור עובדיה - מנהל מחלקת אורתופדיה ילדים ביה"ח איכילוב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום