בית אבות סיעודי מול כרמל - לחיות בסביבה ירוקה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יחס אישי חם בסביבה פסטורלית הם הסוד לאריכות הימים ולאיכות החיים של דיירי בית אבות מול כרמל, שעטוף בנופי טבע יפהפיים. מנהל הבית חגי פוקס מספר על הגישה המשפחתית והאכפתית, על הפעילויות המגוונות ועל תחושת הביתיות והשייכות שכה חשוב להעניק לדיירי בית האבות

שירותי דיור מוגן ובתי אבות
050-5349446

מחקרים רבים שנערכו במרוצת השנים מצאו כי חשיפה לטבע תורמת להגדלת הרווחה הנפשית של בני אדם ומשפיעה לטובה על בריאותם הפיזית והנפשית ועל אריכות ימיהם. ואכן, שהות בטבע מאפשרת לנו לנשום אוויר נקי ומשרה תחושת שלווה.

עדות לתרומתו של הטבע לריפוי נמצאה במחקר שנערך בשנות ה-80, שבו עלה כי מטופלים בבית חולים שעברו ניתוח התאוששו בקלות רבה יותר כאשר נשקף מחלון חדרם נוף ירוק. במסגרת מחקר אחר נשלחו חולים קשישים לטייל במשך שבוע שלם ביערות. כששבו מן הטיול נמצא כי רמת הדלקות בגופם היתה מופחתת וערכי לחץ הדם שלהם השתפרו. בעשורים האחרונים הולכת ועולה המודעות לצורך האנושי הבסיסי בסביבת חיים ירוקה וטבעית, וחוקרים רבים ממליצים לקשישים להתגורר בסמוך לטבע.

בית אבות סיעודי "מול כרמל", אשר דורג במקום הראשון על ידי חברת גולד פקטור מבין כלל בתי האבות הסיעודיים בישראל, עונה להגדרה זו בדיוק. בית האבות, המשקיף לנופי הכרמל ומוקף בגינות מטופחות, שייך לקיבוץ שער העמקים שבו הוא שוכן וכולל שתי מחלקות נפרדות - האחת מיועדת לדיירים תשושי נפש ואילו השנייה מיועדת לדיירים במצב סיעודי.

בית אבות

שוחחנו עם מנהל הבית, חגי פוקס, על מנת שיספר לנו עוד על אודות המקום:

יחס אישי בסביבה פסטורלית

"אריכות הימים ואיכות החיים של דיירי מול כרמל גבוהה באופן משמעותי מאשר בכל מוסד אחר", אומר פוקס. "אנשי מקצוע ששוחחתי עימם מצאו שתי סיבות לכך: ראשית, הסביבה הפסטורלית שבה נמצא המקום, עם הגינות הגדולות שמקיפות אותו והנופים היפהפיים של הכרמל תורמים באופן משמעותי לרווחתם של דיירי המקום".

הסבר נוסף, הוא אומר, "טמון בשאיפה שלנו להפוך את המוסד לבית עבור הדיירים שלנו. תחושת הביתיות באה לידי ביטוי בעיצוב האסתטי והנעים של המקום ובהתייחסות לאופיו של כל דייר ולסיפור חייו. לדוגמה, אנו מקפידים לתלות את קורות חייו של כל דייר בכניסה לחדרו".

פעילויות מעשירות ועניין לדיירים

על מנת לשמור על דיירי הבית פעילים ולשפר את איכות חייהם מתקיימות ב"מול כרמל" פעילויות קבוצתיות ופרטניות אשר מותאמות באופן אישי לדיירים על פי העדפותיהם. מדי יום הדיירים משתתפים בקבוצות אקטואליה, תנועה, גינון, אפייה ואומנות.

בכל שבוע נבחר נושא ספציפי שבו מתמקדים יחד עם הדיירים, משוחחים עליו, מעלים חוויות וזכרונות, וחווים אותו דרך חושים (טעמים, ריחות וצלילים). לדוגמה, "בחודש האחרון הנושא היה המזרח התיכון ובמהלכו  הכנו מאכלים אופייניים למקום, האזנו למוזיקה, צוות הבית לבש תלבושות מסורתיות והדגים צעדי ריקוד שסחפו את הדיירים וחיברו אותם לנושא ולחוויה".

פעילות גופנית לקשישים

קיימים פרויקטים נוספים שמעשירים את שעות הפנאי, כמו פרויקט האייפודים המציע פלייליסטים אישיים של מוזיקה מותאמת לכל דייר באופן אישי, הקרנות סרטים במסכים גדולים וכמובן יציאה לגינות המטופחות עם הנוף המרהיב. בשעות אחר הצהרים מתקיימים חוגים מגוונים הכוללים מופעי נגינה ושירה, הפעלות מוטוריות ותנועה.

קשר הדוק עם בני המשפחות  

על צוות בית האבות נמנים אנשי מקצוע ותיקים ומנוסים, כמה מהם מלווים את המוסד מיום פתיחתו, ואלה רואים חשיבות רבה בקיום קשר רציף עם משפחות הדיירים ובשקיפות מקסימלית בכל הקשור להחלטות הנוגעות לדיירים.

"שום החלטה לא מתבצעת בניגוד לדעת המשפחה", מציין פוקס. "אנחנו מקפידים שלא לקלוט במוסד רק את הדייר אלא גם את בני משפחתו ולהעניק להם את התחושה שהם שותפים שווים בטיפול בקרובם".

הקשר ההדוק בין צוות בית האבות לבין קרובי המשפחה של הדיירים מתחיל ברגע קליטתם ונמשך לאורך כל שהותם במוסד. "לדוגמה", מספר פוקס, "אנו שמים דגש על מתן הטיפול הטוב ביותר בסוף החיים. אנו מאפשרים לבני המשפחה להיפרד מהיקרים להם בצורה הכי מכובדת, בליווי עובדת סוציאלית ומלווה רוחנית".

נושא נוסף שצוות בית האבות נותן עליו את הדעת הוא היחסים החברתיים הנרקמים בין דיירי המוסד. "אנו מקפידים על מקומות ישיבה קבועים בחדר האוכל ובפעילויות התעסוקה. אנו בוחרים כיצד להושיב את הדיירים בהתאם למצבם הבריאותי ויכולתם לתקשר על מנת לאפשר אינטראקציה מקסימלית בין הדיירים ולרקום קשרי חברות", מסביר פוקס. "חשוב לנו להעניק לדיירים את התחושה שכולם חלק ממשפחה אחת גדולה".

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום