כתרים לשיניים: מה עדיף - חרסינה או זירקוניה?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הטכנולוגיות החדשניות לא פסחו על תחום רפואת השיניים והן מאפשרות למטופלים לזכות במראה אסתטי ובחיוך מושלם על אף גנטיקה בעייתית. אחד הטיפולים הנפוצים לשיפור האסתטיקה ולהארכת תוחלת חיי השן הוא כתרים. אז במה כדאי לבחור בכתר חרסינה או זירקוניה?

רופא שיניים
053-6853514 (מספר מקשר)

כאשר יש צורך בפתרון שיקומי למצבים שונים של שיניים שבורות, שיניים שעברו טיפול שורש, שיניים שעברו שחיקה או עששת נרחבת, או במקרים של חוסר שיניים לאחר עקירה, הפתרון המוצלח ביותר הוא כתר המתלבש על השן.

"עד שכתרים מזירקוניה הגיעו לעולם בעשור האחרון, הכתר ששלט ברפואת השיניים והיה במשך תקופה ארוכה הטיפול המתאים ביותר לשן שזקוקה לכתר, הוא כתר חרסינה. עד היום הכתר מחרסינה הוא גם הנפוץ מביניהם הודות לעלות הנמוכה שלו ביחס לזירקוניה", אומר ד"ר יעקב גבריאלוב, רופא שיניים כללי. "ההבדלים יכולים לנוע בין פי 1.5 ל-2 במחיר".

שני סוגי הכתרים מיועדים לאותה מטרה אך עדיין יש מספר הבדלים ביניהם:

השוני בחומרים משפיע על רמת האסתטיקה

"כתר חרסינה עשוי מליבת מתכת אשר מאוחה אליו בחרסינה. לעומת זאת כתר מזירקוניה עשוי מזירקונים אוקסיד, ואינו כולל מתכת. משום שזירקוניה עשוי מחומר לבן, אין בו אותה ליבה אפורה שאנו רגילים לראות בכתר חרסינה.

"כמו כן, בכתר זירקוניה אפשר להגיע לרמות יותר גבוהות של אסתטיקה. זו הסיבה שבכתרים מזירקוניה אנו משתמשים בעיקר בשיניים קדמיות, הכתרים הללו לא משפיעים ולא משנים את גוון השיניים שעליה הם מתלבשים.

"כתר חרסינה, לעומת זאת, יכול לשנות את צבע השן בשל המתכת שיש בו. כששמים כתר מחרסינה, על רופא השיניים מוטל לשייף חלק גדול מהשן כדי למנוע השתקפות של המתכת מבעד לחרסינה. התוצאה היא שהשן יותר שברירית ועלול להיווצר בה שינוי גוון".

רמת דיוק יותר גבוהה בכתר מזירקוניה

"כתר מחרסינה מיוצר על ידי טכנאי מעבדה. הרופא לוקח מטבע של השן ומידות מדויקות, ולכן התקנת כתרי חרסינה קלים יותר לביצוע אך תהליכם ארוך יותר ביחס לכתר זירקוניה ולא נדרשת מרופא השיניים מיומנות של מחשב ומכשור מודרני.

"כתר זרקוניה מעוצב באמצעות מכשיר סריקה תלת מימדי ותוכנת מחשב והוא מיוצר על ידי מחרטה ממוחשבת. לכן, רמת הדיוק שלו גבוהה יותר וגם תהליך ייצורו הוא קצר יותר".

כתרים לשיניים

הקפדה על היגיינה אורלית היא קריטית לכתרים

"בתנאי תחזוקה נאותים", מסביר ד"ר גבריאלוב, "כתר מחרסינה יכול לשמש את המטופל 15 שנה ואף יותר, אך כאשר אין הקפדה על ניקוי יסודי יומיומי ועל היגיינה אורלית, שאריות מזון עלולות להצטבר מתחת לשכבת הכתר. כך, באזור קו החניכיים עלול להצטבר רובד חיידקי ולהיווצר גירוי בחניכיים, שבא לידי ביטוי באדמומיות, בנפיחות ובדימום חניכיים. כאשר דלקת חניכיים היא כרונית, התוצאה עלולה להיות נסיגת חניכיים. "כתר מזירקוניה יותר הומוגני לחניכיים, ולכן הוא יכול לשמש את המטופל כ-15 שנה ויותר. מובן שלצורך שימור הכתר, בין אם הוא מחרסינה או מזירקוניה, על המטופל להקפיד על היגיינה, על ניקוי יסודי יומיומי ועל ביקורות אצל השיננית ורופא השיניים".

איך נוכל לבחור איזה כתר מתאים?

"ברוב המקרים אפשר לשים גם וגם משום ששני הכתרים פותרים את הבעיה", אומר ד"ר גבריאלוב. "בטווח הרחוק לכתרים מחרסינה יש חיסרון משום שמתחיל להופיע גוון אפרפר בחניכיים בגלל המתכת. לעיתים הדבר מצריך החלפה של הכתר לכתר חדש ולעתים אף עלול לגרום לנסיגת חניכיים.

"יתרון נוסף של זירקוניה הוא שאפשר להתאים אותו בפגישה אחת לעומת כתר מחרסינה שמצריך כמה פגישות. כאשר מקור ההתלבטות הוא כלכלי, כתר חרסינה יותר מתאים בשל עלותו הזולה יותר, אך אם אין בעיה כלכלית, הצעתי היא לשים כתר מזירקוניה בעיקר בשיניים הקדמיות. לגבי השיניים האחוריות, המלצתי תהיה ברוב המקרים כתר זירקוניה, אך במקרים מסוימים אמליץ גם על כתר מחרסינה לשיניים האחוריות".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום