טל גלבוע טוענת שהעדפה מינית היא "טעם נרכש" – מהי העמדה המדעית לטיפולי המרה?

(13)
לדרג

שר הבריאות ניצן הורוביץ פרסם חוזר שאוסר על טיפולי המרה, וזאת על רקע התבטאות מסוכנת של טל גלבוע, שטענה כי העדפה מינית היא עניין נרכש. יצאנו לבדוק מהי עמדת המדע בנושא

מאת: דניאל קורן, מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה

  • האם נטייה מינית מולדת? הדעה הרווחת כיום היא שנטייה מינית היא תכונה מולדת, עמדה שמגובה במחקרים כמובן. יחד עם זאת, קיימים מחקרים שמצאו כי יש גורמים נוספים שעשויים להשפיע על נטייה מינית, אך אף אחד מהם הוא לא "בחירה נרכשת".
  • מה הם טיפולי המרה? טיפולי המרה הם שם כולל למגוון טכניקות פאסודו מדעיות, שמטרתן לשנות נטייה מינית הומוסקסואלית להטרוסקסואלית. הטיפולים מתבצעים במגוון דרכים נוראיות ולא הגיוניות, ביניהן צפייה בסרטים פורנוגרפיים, קיום יחסי מין עם נערות ליווי, הקזת דם, סירוס, היפנוזה, טיפול בקרני רנטגן, גירוש שדים ועוד.
  • המחיר של טיפולי המרה – טיפולי המרה עלולים לגרום למטופלים נזק פיזי ונפשי הכולל פוסט טראומה חמורה. יחד עם זאת, מחקרים הוכיחו שגם טיפולים שלא כרוכים בכאב פיזי עלולים להוביל לנזק נפשי ממשי, לדכאונות ולאובדנות.
    ___________________________________

האקטיביסטית טל גלבוע סיפרה בתכנית "הפטריוטים" (ערוץ 14) כי נציגים מהקהילה הלהט"בית הגיעו לבית הספר של בתה ושוחחו עם התלמידים על מגדר. בתגובה אמרה גלבוע, "באיזה קטע אתם מכניסים למוח של הבת של דברים כאלה?" וגם סיפרה באותה נשימה כי הבת שלה יצאה מהארון, שהיא עצמה תומכת בטיפולי המרה וטענה כי "זכותו של כל אדם להחליט אם הוא רוצה לשנות את נטייתו".

הדברים המקוממים של גלבוע נותנים לגיטימציה להומופוביה ולטיפולי המרה. אך האם העדפה מינית היא אכן דבר נרכש? מה הם טיפולי המרה ומהי המשמעות של חוזר משרד הבריאות בנושא? כל התשובות בשורות הבאות.

האם נטייה מינית היא מולדת?

הדעה הרווחת כיום היא שנטייה מינית היא תכונה מולדת, עמדה שמגובה במחקרים כמובן. יחד עם זאת, קיימים מחקרים שמצאו כי יש גורמים נוספים שעשויים להשפיע על נטייה מינית אך אף לא אחד מהם הוא "בחירה נרכשת".

מחקר מהשנים האחרונות מצא כי יש קשר מובהק בין גנטיקה להומוסקסואלית. חוקרים מאוניברסיטת אילינוי בדקו דגימת דם ורוק של 800 אחים בעלי נטייה הומוסקסואלית. הדגימות הועברו לסריקת החומר התורשתי DNA. מהסריקות נמצא דמיון באזור שעל גבי כרומוזום X, ועל גבי כרומוזום 8 בקרב הנבדקים, מה שלא נמצא בקרב אוכלוסיה הטרוסקסואלית.

הומוסקסואליות

מחקר של אוניברסיטת קיימברידג' היוקרתית מצא חמישה סממנים גנטיים (שינויים קלים ושכיחים במקטעי הדנ"א בכרומוזומים מסוימים) אשר חזרו והופיעו בקרב הנדבקים שדיווחו על התנסויות חד מיניות. שניים מהשינויים זוהו אצל נשים וגברים כאחד, וסממן אחד זוהה אצל נשים בלבד. המסקנה העיקרית של המחקר היא שאין "גן הומוסקסואלי" אלא הרבה סממנים גנטיים, וריאציות שכיחות בגנום האנושי, שלכל אחד מהם השפעה מסוימת על התנהגות חד מינית.

מחקר מצא שגם הסביבה משפיעה על הנטייה המינית, אך לא במובן של גורמים חברתיים כמו מה ההורים מלמדים, אילו ילדים אתה מכיר, טראומות ועוד – הכוונה למרכיב "ביולוגי-סביבתי" שמתחיל עם התעברות האם.

רוב המחקרים החשובים בתחום הוכיחו כי גנטיקה משפיעה על כ-32% מהתשובה לשאלה מדוע אנשים נבדלים בנטיותיהם המיניות. על כ-70% משפיע הגורם הביולוגי-סביבתי.

מחקרים לאורך השנים דגלו במספר גישות לגבי הנטייה המינית. למשל, מחקר מ-1996 זיהה תופעה בשם "סדר הילודה האחאי-זכרי", שאומרת כי ככל שלגבר יש יותר אחים ביולוגיים זכרים, כך הסיכוי שיהיה הומוסקסואל גבוה יותר.

מחקר מתקדם יותר מ-2010 מצא כי בקרב נשים לסביות היחס בין האצבע המורה לקמיצה דומה יותר ליחס האצבעות בקרב גברים, ומחקר משנת 2000 מצא כי להומואים סבירות גבוהה בשיעור של 34% להיות שמאליים לעומת הטרוסקסואלים. בקרב לסביות, הסבירות גבוהה בשיעור של 91%.

מה למדנו עד כאן? נטייה מינית היא מולדת ולא ניתן לשנותה.  מחקרים הוכיחו שנטייה מינית היא גנטית ומשולבת עם גורמים פיזיולוגיים. ובמילים פשוטות: פשוט נולדנו כך - הנטייה המינית היא חלק משמעותי מאיתנו, בדומה לאיבר בגופנו. לכן, טיפולי המרה חייבים להיות מוצאים מהחוק וכמה שיותר מהר.

לסביות, נטייה מינית

מה הם טיפולי המרה?

טיפולי המרה הם שם כולל למגוון טכניקות פאסודו מדעיות, שמטרתן לשנות נטייה מינית הומוסקסואלית להטרוסקסואלית. הטיפולים מתבצעים במגוון דרכים נוראיות ולא הגיוניות, ביניהן צפייה בסרטים פורנוגרפיים, קיום יחסי מין עם נערות ליווי, הקזת דם, סירוס, היפנוזה, טיפול בקרני רנטגן, גירוש שדים ועוד. הרבה מהשיטות הללו יישמו במדינות רבות עד שנות ה-50 של המאה ה-20. כמה מהן מיושמות לצערנו עד היום.

המקרה המתועד הראשון של טיפול המרה התרחש ב-1899. הפסיכיאטר הגרמני אלברט פון שרנק-נוצינג טען שבעזרת עשרות שעות היפנוזה וכמה ביקורים בבתי זונות הוא הצליח להפוך מטופל הומוסקסואל להטרוסקסואל, וכבר אז התעוררה מחלוקת מדעית בנושא, כאשר פסיכיאטרים בני אותה תקופה טענו שמדובר במצב מולד.

נכון להיום, השיטה המרכזית לטיפולי המרה היא השיטה הרפראטיבית, המבוססת על שיחות בין מטפל למטופל. במסגרתן מנסה המטפל לרפא פצעים נפשיים מהילדות ומסייע למטופל לבנות קשרים רגשיים לא מיניים עם גברים. עם זאת, מטפלים מסוימים עדיין משתמשים בשיטות העתיקות, הכרוכות בכאב פיזי ונפשי.

מחירם של טיפולי ההמרה

טיפולי ההמרה לאורך ההיסטוריה נשענים על אותה הנחת יסוד, שאומרת שהומוסקסואלית היא מצב פתולוגי, מחלה, והיא אינה מולדת אלא מתפתחת אצל אנשים מסוימים בשל האופן שבו גדלו. כאמור, המדע הוכיח כי הנחה זו שגויה, ומכאן ניתן להבין שטיפולי המרה אינם אפקטיביים, משום שמצב מולד לא ניתן לשינוי.

טיפולי המרה עלולים לגרום למטופלים נזק פיזי ונפשי הכולל פוסט טראומה חמורה. יחד עם זאת, מחקרים הוכיחו שגם טיפולים שלא כרוכים בכאב פיזי עלולים להוביל לנזק נפשי ממשי, לדכאונות ולאובדנות.

בישראל, נשים וגברים רבים מקהילות דתיות וחרדיות שיתפו בראיונות תקשורתיים על הנזק החמור שטיפולי ההמרה גרמו להם ומדובר, ללא ספק, בהתעללות חסרת תקדים לנפש האדם.

האם טיפולי המרה הוכיחו הצלחה?

אין בנמצא מחקרים שהוכיחו כי טיפולי המרה יכולים להצליח, ומנגד, קיים מידע רב על טיפולים שכשלו ואף הותירו נזק בלתי הפיך בקרב מטופלים, שלקח שנים לשקם, אם בכלל.

לסיכום, הנטייה המינית שלנו היא חלק מאיתנו, ואף טיפול, קיצוני ככל שיהיה, לא יכול לשנות אותה. מה שנותר לנו לעשות זה לאהוב את עצמנו, יחד עם הנטייה המינית, ולא לתת יד לטיפולים ארכאיים ומזיקים.

חשוב לזכור: המדע הוכיח כי נטייה מינית היא מולדת וכי אין אף טיפול שיכול לשנותה. לכן, לטיפולי המרה אין שום מקום והם מועדים מראש לכישלון. אין שום סיבה "לטפל" באנשים בריאים שכל חטאם הוא אהבה ומשיכה לבן או בת מינם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום