הפרעת קשב? לא לילדים בלבד

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעשורים האחרונים אנחנו עדים לעלייה במודעות להפרעות קשב וריכוז במבוגרים. בניגוד לאמונה בעבר כי הפרעות קשב עוברות עם השנים, המציאות הפוכה לחלוטין ורוב הילדים שסבלו מהפרעות קשב יסבלו מהן גם בבגרותם. מה תרם לעלייה במודעות, מה ההבדל בין קשב לריכוז ומה הקשר להפרעות התנהגותיות ולהתפרצויות זעם? ד"ר אהוד רוזיצקי, רופא מומחה בפסיכיאטריה, מסביר

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
053-7105977 (מספר מקשר)

הפרעות קשב וריכוז הוא נושא שעלה למודעות המחקרית והציבורית רק ב-30 השנים האחרונות. אם בעבר ילדים שהפגינו התנהגות חורגת מן הנורמה תויגו כ"מופרעים", "מפוזרים", "חולמניים" או עם "קוצים בישבן", היום ככל הנראה הם יאובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז. את ההתעניינות הערה בנושא אנחנו זוקפים להייטק ולמדיה הדיגיטלית, שמחד הפכו את העולם לטכנולוגי ומאידך יצרו עולם מהיר יותר ורווי בגירויים המקשים על היכולת לעבוד לאורך זמן ופוגעים בתפקודי קשב וריכוז. הפרעת קשב היא מרכיב גנטי-תורשתי, והורים לילדים עם הפרעות קשב יכולים לסבול אף הם מהתופעה.

מהו קשב ומהו ריכוז?

היום אנחנו יודעים שטווח הפרעות הקשב והריכוז רחב מאוד. נתחיל מהפרעות קשב וריכוז במובן הפשוט ביותר – היכולת לשמור על רצף עבודה והקשבה לגירוי אחד שברקע ישנם מסיחים רבים. קשב היא היכולת לשים לב לגירוי אחד מתוך מכלול שלם של גירויים הנמצאים מסביב – התרעות מדיה, רעשים מהרחוב ומהסביבה הקרובה או הסחת דעת רגעית ולהמשיך בפעילות, ואילו ריכוז היא יכולת אנושית שמשתנה בדרגתה מאדם לאדם.

בעידן הקורונה ובמיוחד עכשיו שמרבית העיסוקים עברו למרחב הביתי, אנחנו נאלצים לעבוד, ללמוד ולהתרכז בפעילויות שקטות שמסביב יש גירויים רבים, כאשר כל אדם יכול להתמודד עם סף גירויים נתון ומעבר לעומס גירוים מסוים, הוא מגיע למצב של "אי-ספיקה".

קשב וריכוז הוא עניין סובייקטיבי, אשר משתנה מאוד מאדם לאדם, ולכן חשוב לשים לב להבדל בין העומס המנטלי לבין העומס הפתולוגי. למשל, מהו משך זמן היעילות בעת ביצוע מטלה (או במילים אחרות: כמה תהיו מרוכזים בשעתיים של למידה, וכמה פעמים תסיחו את דעתכם או תצאו להפסקה). יחד עם זאת, הפרעת קשב היא לא רק מוסחות רגעית שכן היא חלה על תחום שלם הנוגע לתפקודים ניהוליים וקוגניטיביים, שקשורים ליכולת לתכנן משימות, להגיע לשיא היעילות ואף לבצע תיעדוף – לדעת מה חשוב כרגע וכיצד ניתן "לפרק" משימה לגורמים שונים ולהאציל סמכויות. אנשים עם הפרעות קשב חווים קשיים רבים בתפקודים אלה.

כעס, רגזנות והפרעות קשב בקרב מבוגרים

אנשים עם הפרעות קשב מתוחים ומתקשים לווסת רגשות פנימיים ולהפגין התנהגות יעילה בחברה (בעגה המקצועית התופעה נקראת Emotional Regulation). לדוגמה, אדם שחווה מתח תמידי ומפגין עצבנות רבה עלול להגיב בהתפרצויות זעם, שיכולות להזיק לו ולסביבתו, בין אם הוא מתפרץ על אדם קרוב או זר מוחלט. ההתפרצויות הללו קשורות להערכת סיכונים אל מול הצורך בריגוש. שני קצוות אלה קיימים בטווח ההתנהגות האנושי, והרצון לשמור על עצמנו, על שלמותנו הפיזית, הנפשית ועל רכושנו, מתנגש עם הצורך לחוות שינויים, לרצות להרגיש את האדרנלין באוויר ולפעמים לרצות לחוות תחושה של סכנה, ממש בדומה לילד היפראקטיבי, שנמצא באי-שקט אל מול גירוי ולא יכול להרגיע את עצמו.

הפרעת קשב בבגרות מורכבת יותר מהפרעת קשב בילדות.

המחקרים מלמדים שקיים שוני בין הפרעת קשב וריכוז במבוגרים לבין הפרעת קשב וריכוז בילדים. בעוד שילדים עשויים לחוות את הפרעת הקשב כהתנהגות היפראקטיבית או לחלופין כ"חולמנות" או "פיזור דעת", הרי שמבוגרים יחוו את מלוא עוצמתה של הפרעת הקשב דווקא בתפקודים יומיומיים הנורמטיביים בהיבטים של עבודה ותעסוקה, למידה ושילוב חברתי.

קשיים בעבודה ותעסוקה בעקבות הפרעת קשב

החברה מצפה שהאדם הבוגר ידע לפרנס את עצמו ולעבוד בעבודה יציבה ומסודרת. אנשים עם הפרעות קשב מתקשים להתמיד בעבודות אלו, משתעממים מהר מאוד, ולכן מחפשים ריגושים חדשים ונוטים להחליף עבודות. כמו כן, הסובלים מהפרעות קשב מתקשים להתרכז לאורך זמן ונוטים לעשות טעויות. מהיבטים של תפקודים ניהוליים, הם מתקשים לנהל זמן ולכן נוטים לאחר, חווים קשיים מול סמכות וחוקים בעבודה ואף נוטים לחיכוכים עם עמיתים ומנהלים. ורבים מהם מספרים כי העבר התעסוקתי שלהם מאופיין הן בחוסר יציבות תעסוקתי והן בהחלפת מקצועיות ובבחירת תחומי עניין.

קשיים בלימודים גבוהים בעקבות הפרעות קשב

הקשיים שנחוו בתיכון נחווים ביתר שאת גם בתקופת הלימודים האקדמיים או הלימודים המקצועיים. ומה ש"עבד" בעבר וגושר על ידי האינטליגנציה, כבר "לא עובד" בהווה. בעיקר כאשר נדרש להתמודד עם למידה דחוסה בלחץ של זמן – דבר שמביא לקשיים רבים, לבלבול ולתחושה של חוסר תוחלת. תופעה זו חוזרת על עצמה גם כאשר מגיעים לתפקידים מרכזיים שמאופיינים בעומס רב שחוצה את הרף הסובייקטיבי של רמת הגירויים עימה האדם יכול להתמודד.

הפרעות קשב וריכוז

קשיים בחיי החברה הבוגרים בעקבות הפרעות הקשב

אנשים הסובלים מהפרעות קשב חווים קשיים בזוגיות ונוטים לגירושין. כמו כן, הם מתמודדים עם קשיים חברתיים, שמתבטאים בקושי להתמיד בטיפוח חברויות ובכלל בקושי להתמודד עם אתגרי החיים – הם מעורבים יותר בתאונות דרכים, כי הם מוסחים בקלות יתרה ונוטים יותר להסתבך עם החוק, ובאופן כללי חווים קשיים רבים ביחס לאוכלוסיה שאינה סובלת מהפרעות קשב, ולכן רבים מהם חולים "בתחלואה כפולה": מצד אחד הם חווים הפרעות קשב ומצד שני הם חווים הפרעות נפשיות, שנובעות הנזקים שנוצרו עם הזמן.

מחקרים מראים כי 70% מהמבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז יחוו הפרעה נפשית כזאת או אחרת בשונה שונה מילדים ונוער שסובלים מהפרעת קשב גולמית.

אם אתם או קרובי משפחתכם חווים אחת מהתופעות הללו, או מזדהים עם הנכתב בכתבה ­ – יש מקום לטפל בבעיה באמצעות שיטות אסטרטגיות ויעילות ומומלץ להגיע לתהליך אבחון ראשוני לצורך התאמת שיטת הטיפול הנכונה.

ד"ר אהוד רוזיצקי רופא פסיכיאטר מומחה, מתמחה גם בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים, מנהל את המרכז לבריאות הנפש של שירותי בריאות כללית במודיעין ובעל קליניקה פרטית בראשון לציון. לפרטים, צרו קשר בטל': 054-998824

  • צור קשר
ד"ר רוזיצקי אהוד
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום