תרופה נגד קורונה - פייזר ומרק

(8)
לדרג

נגיף הקורונה הוא כבר בלתי נפרד מחיינו ועימו הוריאנטים שצצים כפטריות אחרי הגשם. אחרי החיסונים, כבר פותחה תרופה נגד קורונה, אך האם התרופה נגד קורונה בטוחה לשימוש?

מאת: דניאל קורן - מערכת זאפ דוקטורס

נגיף הקורונה פרץ לחיינו בסערה לפני שנתיים לערך, ומאז עברנו חמישה גלים של התפרצות תחלואה, ובמקביל נחשפנו לזנים נוספים של הנגיף המידבק. האחרון שהתגלה הוא זן האומיקרון שמוסיף להתפשט בישראל ובעולם בקצב מטריד. בעקבות התמשכות המגיפה, חברות התרופות פייזר (Pfizer) ומרק (Merck) פיתחו תרופות נגד הנגיף, שאושרו על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA). התרופות נמצאו יעילות במניעה של מחלה קשה, ומשלוח מאסיבי שלהן כבר נחת בישראל. אז מי צפוי לקבל מרשם, מהן תופעות הלוואי ולמי אסור לצרוך אותן? כל הפרטים בכתבה!

מהי מטרת התרופות?

נגיף הקורונה מגיע עם קשת רחבה של תסמינים, אולם יש חולים אסימפטומטיים שלא חווים כלל תסמינים, ומנגד הנגיף עלול לגרום לתחלואה קשה מאוד ואף למוות. תזכורת: בשיא המגיפה, מספר החולים הקשים בישראל חצה את ה-1,000 חולים קשה, מערכת הבריאות התקשתה לספק טיפול ראוי ושיעורי התמותה עלו. בשלב הבא נכנסו התרופות לקורונה לתמונה במטרה למנוע מחלה קשה.

כאמור, שתי תרופות נגד קורונה אושרו כבר על ידי ה-FDA והגיעו כבר לישראל:

תרופת פקסלוביד (Paxlovid) של פייזר

התרופה הציגה יעילות בשיעור של 89%-83% במניעה של מחלה קשה. היא ניתנת למטופלים שנדבקו לאחר הופעת התסמינים. בסקר שערכה מכבי שירותי בריאות בקרב משתמשי התרופה עלה כי כ-74% מהמטופלים בה חשו בשיפור לאחר נטילת התרופה, כ-25% לא חשו בשינוי, ואילו אחוז אחד מהמטופלים חווה החמרה. כ-850 מאומתים לנגיף טופלו בתרופה בקופת חולים מכבי.

הטיפול בתרופה מורכב משתי תרופות אנטי ויראליות, שניתנות יחד – תתבקשו ליטול שתי טבליות של התרופה נירמטרלוויר וטבליה אחת של התרופה ריטונאוויר. לפי המרשם הבסיסי, תתבקשו ליטול אותן יחד פעמיים ביום למשך חמישה ימים, בסך הכל 30 טבליות. לפי הוראות היצרן, תתבקשו לבלוע את הגלולות בשלמותן – כלומר, אסור לחצות את הגלולות לשניים או לכתוש אותן. לא חייבים לאכול לפני נטילת התרופה. כמו כן, אם החמצתם מנה בטווח של שמונה שעות מהרגע שבו נטלתם את התרופה, יש ליטול אותה מיד כשנזכרים. אולם, אם פספסתם מנה וחלפו יותר משמונה שעות, יש לדלג על המנה שנשכחה.

תרופת מולנופיראוויר (Molnupiravir) של מרק

התרופה, שמשלוח ממנה הגיע כבר לישראל, מפחיתה תחלואה קשה בשיעור של עד 50%, ואת שיעורי התמותה ב-90%. הטיפול של מרק הוא פשוט יותר: תתבקשו ליטול ארבע קפסולות של 200 מיליגרם כל אחת, פעמיים ביום, במשך חמישה ימים מרגע אבחון המחלה.

תרופה נגד קורונה

מטרת העל של שתי התרופות היא לעכב את הנגיף שחדר לגוף, למנוע ממנו להשתכפל ולעצור התפרצות של תהליכים דלקתיים הגורמים למחלה קשה. כאמור, התרופה של פייזר ניתנת יחד עם תרופה אנטי ויראלית בשם ריטונאוויר, ומטרת הטיפול המשולב היא לחסום מנגנונים שונים בהתפשטות הנגיף בגוף האדם. כמו כן, בדומה לחיסונים, התרופות אינן מונעות הדבקה.

מי זכאי לקבל מרשם לתרופות?

חולי קורונה בסיכון (עם מחלות רקע ומעל גיל 60) שנמצאים בשלב מוקדם של המחלה הם המטופלים המיועדים לתרופה. התרופה של פייזר מותרת לשימוש מגיל 12, עם משקל של 40 קילוגרמים לפחות. לעומתה, התרופה של מרק מותרת לשימוש מגיל 18 ומעלה.

קופות החולים שולחות את התרופות לבתיהם של חולי הקורונה המתאימים לפרופיל שתיארנו מעלה. הקופות פיתחו אלגוריתם מיוחד שמסייע להן לאתר חולי הקורונה שנמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלה קשה. לאחר האבחון, רופא מתאים את התרופה הרלוונטית ביותר למצבו של המטופל.

לאחרונה עלה לכותרות נושא רכישת התרופות בשוק השחור. חשוב לציין שרכישה של התרופות באופן הזה היא עבירה על החוק – התרופות ניתנות באופן חוקי על ידי מרכזי הקורונה של קופות החולים בלבד.

למי אסור ליטול את התרופות?

יש תרופות מסוימות שלא ניתן ליטול יחד עם תרופות נגד קורונה ומדובר ברשימה די ארוכה. נטילת התרופה יחד עם אחת מהתרופות ברשימה עלולה לגרום לתופעות מסוכנות ובלתי הפיכות. לכן, לפני שאתם מתחילים ליטול את התרופות, כדאי לעדכן את הרופא המטפל בכם אילו תרופות נוספות אתם נוטלים. בנוסף, התרופות לא מומלצות לנשים בהריון ולנשים מניקות.

זיכרו, התרופות, יחד עם החיסונים, נועדו לסייע להורדת התחלואה הקשה וכן להגן על החולים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום