פירות יבשים בטו" בשבט - יותר משמינים או יותר בריאים?

(11)
לדרג

ט"ו בשבט הגיע ולפני שנתחיל לזלול פירות יבשים, כדאי ללמוד על הקשר שבין פירות יבשים ובריאות, איזה מהם מומלץ לנשנש, איזה פחות ומהו ההבדל בין משמש לפפאיה

מאת: דניאל קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה

  • האם פירות יבשים בריאים לנו? לא כולם בריאים, חלקם מאבדים מערכם התזונתי ואף יכולים להיות משמינים מאוד, וזאת משום שבעת תהליך הייבוש מוסיפים להם המון סוכרים מלאכותיים, צבעי מאכל וחומרים משמרים.
  • 5 הפירות היבשים שאתם יכולים לאכול ללא ייסורי מצפון: ישנם פירות יבשים ששומרים על ערכם התזונתי בעת תהליך הייבוש, וביניהם: בננה מיובשת, משמש, תמר, חמוציות וצימוקים.
  • 3 הפירות היבשים שכדאי לוותר עליהם: כדאי שתוותרו על פפאיה, קיווי וג'ינג'ר בגירסתם המיובשת – הם מפוצצים בסוכר ובחומרים משמרים.
    ________________________________________________________

הרבה לפני ט"ו בשבט כבר תוכלו למצוא על המדפים ברשתות השיווק מגוון רחב של פירות יבשים במיני סוגים וטעמים. הם צבעוניים, יפים ומשווקים כ"פירות", אך יש הבדל מהותי בין פירות טריים שזה עתה נקטפו מהעץ, לבין פירות יבשים שלרוב "הועשרו" בסוכר, בצבעי מאכל ועוד מיני תוספות לא ממש בריאות. אבל אל דאגה, עדיין מצאנו לכם מספר פירות יבשים שתוכלו להתענג עליהם ללא ייסורי מצפון בכלל.

גם טעימים וגם בריאים: 5 פירות יבשים שלא מאבדים מערכם התזונתי

אז נכון שמאחורי הפירות היבשים מסתתר ריכוז גבוה של סוכר וחומרים משמרים, וזה משרת את מטרת היצרן מתוך ההיגיון הפשוט, שככל שהפירות טעימים יותר, כך הם נמכרים יותר. אך למרות זאת, הפירות היבשים עדיין יכולים להוות נשנוש בריא ומזין, וזאת במקרה שהמינרלים והוויטמינים נשמרים בעת תהליך הייבוש. הנה כמה פירות יבשים שאתם יכולים לנשנש בלי לחשוב פעמיים:

בננה מיובשת

הבננה המיובשת מלאה בוויטמינים, עשירה בויטמין B ובסיבים תזונתיים. גם האשלגן שהיא מכילה מסייע לגופנו לאזן את לחץ הדם ושומר על פעילות תקינה של הכליות וכן מסייע עם התמודדות של מצבי לחץ. כמו כן, הבננה מכילה חומצות אמינו רבות שהגוף שלנו לא מייצר בעצמו. תוכלו לשלב את הבננה המיובשת בתוך מוזלי, עם פירות נוספים ויוגורט, ותקבלו ארוחת בוקר נהדרת.

משמש מיובש

פצצת האנרגיה הכתומה עשירה באשלגן, סיבים תזונתיים וברזל שמשפיע רבות על נפח דם תקין, מונע אנמיה, ומשפר את יכולות הריכוז שלנו. הבשורה הטובה ביותר שמשמש מיובש לא מכיל תוספת סוכר מלאכותית, לכן זה הופך אותו לאופציה מעולה לנשנוש – שתיים עד שלוש חתיכות ממנו שוות למנת פרי אחת.

משמש מיובש

צימוקים

צימוקים נחשבים לפירות יבשים טעימים ופופולריים מאוד, ומתרבר שהם גם מאוד בריאים. הענבים המיובשים מלאים בוויטמינים ובמינרלים, בסיבים תזונתיים, בנוגדי חמצון ועוד. איגוד הלב האמריקאי קבע כי הם יכולים לשפר את מערכת הלב וכלי הדם. בנוסף, הם מסייעים לחילוף החומרים וכן מכילים ברזל שמחזק את המערכת החיסונית. מנגד, נסייג ונאמר שבצימוקים יש כמות גדולה של סוכר, אז מומלץ לצרוך אותם במתינות.

תמרים

ה"ממתק של הטבע", הלוא הוא התמר נמצא גם הוא בצלחת פירות ט"ו בשבט והסגולה שלו היא שהוא מתבייש באופן טבעי כחלק מתהליך ההבשלה שלו, ולכן לא מוסיפים לו סוכרים או חומרים משמרים. הוא כולל 80% סוכר, שומן, חלבון, מינרלים, ברזל, גופרית, מגנזיום וסידן. התמר מכיל כמות גדולה מאוד של סיבים ונוגדי חמצון ועשיר בויטמין E. כמו כן, כ-100 גרם תמרים מכילים 281.5 קלוריות, אז גם אותו כדאי לצרוך במידה.

חמוציות

הן חמצמצות וממכרות, ובעיקר מזוהות כמסייעות במניעה וסיוע של דלקת בדרכי השתן. בסוף לכך, הן מכילות ויטמין C בשיעור גבוה ומועילות לתפקוד הלב ביכולתן להעלות את הכולסטרול הטוב. את החמוציות אפשר לשלב באורז, בסלט ואפילו בבשר – הן מוסיפות טעם מדהים והן מגיעות יד ביד עם ערכים תזונתיים נהדרים.

3 פירות יבשים שכדאי לוותר עליהם

כאמור, יש פירות יבשים מסוימים שעמוסים בחומרים שלא כדאי שתכניסו לגופכם. הנה שלוש דוגמאות:

פפאיה מיובשת

נתחיל בבשורות הטובות: הפפאיה המיובשת שומרת על ערכים מסוימים של הפפאיה הטרייה, היא מכילה בטא קרוטן שתורם לבריאות העיניים ומסייע במניעת סוגים שונים של סרטן, וגם אשלגן ואנזים שנקרא פפאין שמסייע בתהליך חילוף החומרים. אך עם כל הסגולות הללו, כשהיא מיובשת, היא מכילה לרוב מגוון רחב של צבעי מאכל, חומרים משמרים וכמות עצומה של סוכר מלאכותי שנוסף לה בעת תהליך הייבוש.

פפאיה מיובשת

קיווי מיובש

עוד פרי יבש לא מומלץ הוא הקווי, שמכיל מעט מאוד סיבים ואשלגן. הגוון הירוק שלו נשמר בעת תהליך הייבוש משום שמוסיפים לו צבעי מאכל, בשילוב עם חומצה גופרתית. אם זה נשמע לכם נורא, אתם בהחלט לא טועים, מדובר במסיבת כימיקלים. ועם כל זה לא מספיק, הוא מכיל כמויות אדירות של סוכר מלאכותי.

ג'ינג'ר מיובש    

לג'ינג'ר המיובש מוסיפים כמות גבוהה של סוכר, שהופך אותך לנשנוש מתוק ופחות חריף. ג'ינג'ר במצבו הטבעי נחשב לתרופה טבעית עבור כאבי בטן, כאבי גרון ועוד. כמו כן, גם במצבו המיובש הוא שומר על חריפות, ולכן האפקט הבריאותי שלו עדיין נשמר. אנחנו, כמובן, ממליצים לצרוך את הגירסה המקורית והטבעית.

איך ניתן לזהות את המרכיבים שהוסיפו לפרי המיובש?

הדרך הטובה ביותר היא לבדוק את המרכיבים בגב האריזה, אולם אם רכשתם שקית של פירות יבשים מדוכן בשוק למשל, לא תהיה לכם דרך לגלות מה הם הרכיבים. כמו כן, תמיד תוכלו לייבש את הפירות בשיטת "עשה זאת בעצמך". כך תוכלו לבצע את התהליך בצורה בריאה וחכמה יותר, תוך שמירה על הערכים התזונתיים של הפרי, מבלי להוסיף לו סוכרים או צבעי מאכל.

אז מה למדנו? בננה מיובשת, תמר, חמוציות, צימוקים ומשמש הם פירות יבשים שמוסיפים ערך תזונתי חיובי למסיבת ט"ו בשבט וגם מבחינה קלורית, יש בהם פחות סוכרים.  מנגד, עדיף לוותר על הפירות המיובשים הבאים: פפאיה, ג'ינג'ר וקיווי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום