לעבור את החורף בשלום – תזונה נכונה וגם מתכון כתום

(6)
לדרג

עונת החורף מציבה בפנינו אתגרים בריאותיים וביניהם התמודדות עם הצטננויות, שפעת וגם השמנה. אם נכין את גופנו אל העונה הקרה וגם נשלב תזונה לחיזוק המערכת החיסונית בתפריט היומי, נוכל להתמודד טוב יותר עם הסכנות העונתיות. הנה עצות ממומחית וגם מתכון מנצח

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

גם לכם נדמה שאתם רעבים יותר בחורף, שאתם עולים במשקל ושהתחושה הכללית שלכם היא פחות חיונית ויותר מתכנסת? אתם לא לבד. בחורף יש לנו נטייה להתחפר ולאכול יותר. כדי לעבור את החורף בשלום, גם מבחינת היקפי המותניים וגם מהזווית הבריאותית, כדאי להבין מה נחוץ באמת לגוף שלנו בתקופה הקרה. מתברר שישנם מזונות שיכולים לסייע לנו לעבור את החורף בשלום ולייתר את הצורך להחליף מלתחה אחריו.

טל מנחם, מייסדת שיטת eatright, נטורופתית ומטפלת בתזונה ובארומתרפיה מקיסריה, מציידת אותנו בעצות חמות במיוחד.  לדבריה, "ישנם מספר אתגרים שאנחנו מתמודדים איתם בחורף. קיצור אורך היום משפיע ישירות על הורמונים בגוף, מזג האוויר גורם לנטייה לדכדוך, פחות יוצאים החוצה בשל הירידה בטמפרטורות וגם הקור – כל אלה גורמים לאנשים מסוימים לפגיעה בחוזק מערכת החיסון, לצינון ולשפעת. הרצון להתחמם ולהתנחם גורם לנו פעמים רבות לצרוך סוכרים ופחמימות. זה נעים, טעים וחמים אמנם, אבל פחות טוב לגוף והתוצאה תהיה לעיתים קרובות עלייה במשקל, בלי שום שיפור בחיסוניות של הגוף", היא מסבירה.

הוויטמינים החשובים

"חשוב לצרוך בחורף מספיק ויטמינים ומינרלים כדי לא ליצור חסך שעלול להחליש את המערכת החיסונית ולהגביר את הסיכון לזיהומים ולתחלואה.

ויטמין D - חשוב מאוד למערכת החיסונית. הוא קשור למאות תהליכים שונים במערכת החיסון. תוכלו למצוא אותו בחלמון של ביצה, באיברים פנימיים ובעיקר, בחשיפה לאור השמש.

ויטמין B – צריכה שלו חיונית לתפקוד מערכת העצבים. הוויטמינים בקבוצה זו הם בעלי תפקיד חשוב בתהליכים של יצור וחלוקת תאים, בעיקר תאי דם אדומים. תוכלו למצוא אותם בדגנים מלאים, בגריסי פנינה, בבטטות, בבננה ובירקות ירוקים.

ויטמין  A- חשוב לחיזוק מערכת החיסון ונחוץ לצמיחה ולהתפתחות תקינות, לראיית לילה טובה ולבריאות העור. הוא גם ממלא תפקיד חיוני בשמירה על הרקמות הריריות בגוף באיברים שונים כמו העיניים, הריאות והקיבה.

ויטמין C - עוזר חלקית למניעת מחלות החורף, מסייע נגד אלרגיות, דלקות וריפוי של פצעים ומהווה נוגד חמצון ששומר על בריאות העור, השיניים, החניכיים וכלי הדם. אפשר לצרוך אותו דרך אכילה של תפוזים, פלפל אדום, תפוחים, אשכוליות, קולורבי, כרובית, גזר ומנדרינות

בכל מקרה, אומרת טל מנחם, בבישול נפגעת חלק מתועלת הויטמינים ולכן חשוב לצרוך אותם בתצורתם הטבעית.

מרק – המנה המושלמת לחורף

החורף הוא זמן מעולה ליהנות ממרק. מרקים אינם מסובכים להכנה ופותרים לעתים קרובות את ההתעסקות בהכנת ארוחת ערב. הם גם משביעים מאד ולא משמינים. לדברי מנחם, מרקים מומלצים הם מרק בטטה שעשירה בבטא קארוטן, מרק ברוקולי, מרק כרובית וכמובן, תרופת הסבא הידועה – מרק עוף. "מרק עוף מכיל פוטסיום, ירקות ועוד מינרלים והוא מנחם ומחמם את הגוף. מומלץ מאוד להוסיף לו ירקות שורש שמעשירים את הטעם וגם את הערכים התזונתיים", מציעה מנחם ומספקת מתכון מעולה למרק כתום העשיר בויטמין A.

מצרכים למרק כתום: 2 כפות שמן זית, 2 בצלים קצוצים, 1/4 דלעת, 1 תפו"א, 1 כפית מלח, 1/2 כפית פלפל שחור, 1 כפית ג'ינג'ר מגורר, 1/2 כפית אגוז מוסקט, 1 כפית פפריקה, 1 כפית כורכום, 1 כפית שום קצוץ,  3-2 ליטר מים וקרטון חלב קוקוס.

אופן ההכנה: מטגנים את הבצלים, חותכים את שאר הירקות ומקפיצים קלות בסיר, מוסיפים את התבלינים והמים ומרתיחים במשך 40 דקות עד להתרככות. מתקנים תיבול ומוסיפים את חלב הקוקוס ואז טוחנים את הכל בבלנדר ידני.

תבשיל קדרה מנחם

מי שאינו אוהב מרקים יכול להתנחם בתבשיל קדרה. כל בשלן יודע שאין כמו להכניס לסיר גדול ירקות, בשר וקטניות, להניח על אש קטנה או בתנור בחום נמוך למשך הלילה ולקצור מחמאות בצהריים. תבשילי קדרה מצוינים לכל ימי השבוע ולצד סלט טרי הם מהווים ארוחה מושלמת ומזינה.

וגם שיבולת שועל

שיבולת שועל הוא דגן מחמם ומנחם, שעוזר בהעלאת מצב הרוח בכך שהוא מעלה את הסרוטונין. הוא מכין ויטמיני B, חומצות אמינו וסיבים תזונתיים והוא מצוין וטעים בדייסה וגם משפר את האנרגיה.

לשתות והרבה

טל מנחם ממליצה לשתות הרבה. "בחורף אמנם קר, אך אנו עדיין מתייבשים מהמזגנים מבלי לשים לב. לכן חשוב מאד לזכור לשתות. כדאי לדעת, כי כשאנחנו לא שותים מספיק, אנחנו מתבלבלים בין תחושת הרעב לצמא. אנחנו מרגישים רעבים למרות שלמעשה, כל מה שהגוף מבקש מאיתנו הוא נוזלים. מומלץ לשתות כוס מים לפני שניגשים לאכול. זה גורם לתחושת שובע ומונע את הבלבול".

חליטות תה לחורף

מנחם ממליצה להרבות גם בחליטות – "הן נהדרות, במיוחד בחורף כדאי לשתות מהן כי הן מחממות את הגוף וחלק מתכונות הצמחים עוברות למים החמים ומוסיפות טעם ובריאות".

תה ירוק - מכיל את החומר ECGC, נוגד חמצון החשוב מאד לתפקוד מערכת החיסון. הוא מוריד את הסיכון למחלות לב וכלי דם ואף מונע סוגים שונים של סרטן.

חליטת קמומיל - יכולה להרגיע ולהפחית התכווצויות בטניות. הקמומיל מצוין לדרכי העיכול, מפיג גזים ומצוין לכאבי בטן. מנחם ממליצה לקנות את פרחי הקמומיל בחנויות הטבע השונות.

חליטת מקל קינמון - מחממת, מפיגה גזים ובעלת השפעה טובה על רמות הסוכר בדם. הקינמון הוא ארומטי ומשתלב נהדר עם עוד תבלינים וצמחים. טל מנחם ממליצה לרכוש קינמון ציילון, שהוא למעשה הקינמון האמיתי ומציעה להכין חליטה של מקלות קינמון עם קוביות תפוח עץ ומעט דבש – "מאד טעים ומרגיע", היא מבטיחה.

צ'אי הודי - מורכב מקינמון, פלפל שחור, ג'ינג'ר, ציפורן, הל, מעט ורדים וחלב שקדים. "החליטה הזו תעניק לכם תחושה נעימה בבטן. היא ממריצה את מחזור הדם, התבלינים שבה מחטאים, אנטי בקטריאליים, מפיגי גזים ומצוינים לעיכול אחרי ארוחה".

חליטת ג'ינג'ר ודבש - מצוינת נגד בחילות, יש בה מרכיבים אנטי דלקתיים, נוגדי חמצון והיא יעילה לטיפול בכאבי בטן ולטיפול בהצטננות, שפעת, שיעול ונזלת.

לסיכום, מזג האוויר הקודר גורם לשינויים התנהגותיים ותזונתיים שלא תמיד טובים לנו והשמירה על הבריאות, מצב הרוח, המשקל וההתמודדות עם נגיפי החורף השונים יכולה להיעשות על ידי תזונה מותאמת ומאוזנת, עם ויטמינים ואבות מזון חשובים. זה קל, מנחם וטעים. זיכרו: שינויים קטנים יכולים למנוע מהחורף להוציא אתכם מאיזון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום