אקנה בפנים – לפני הטיפול, אלה הדברים החשובים שצריך לדעת

(2)
לדרג
תוכן מקודם

80% מהאוכלוסיה הצעירה סובלת מאקנה. כיצד ניתן לטפל בתופעה, ממה היא נובעת והאם אפשר למנוע אותה מראש? הקוסמטיקאית אתי אשכנזי עם כמה עצות חשובות להורים ולבני הנוער הסובלים מתופעה זו

שירותי הסרת שיער
053-2467861 (מספר מקשר)

אחת מבעיות העור השכיחות ביותר היא אקנה. למרות שנוהגים להגדיר את התופעה כ"פצעי בגרות", היא עלולה להופיע אצל כלל האוכלוסיה ובכל גיל. כמה התופעה נפוצה? מעל ל-80% מאנשים בגילאים 12 עד 24 סובלים מאקנה ומעל ל-30% בגילאים מבוגרים יותר. הפצעים נוצרים בגלל גורמים שונים הקשורים בלחץ נפשי, תזונה, הורמונים ועוד. מראה עור עם אקנה גורם לעיים רבות לדימוי עצמי נמוך ולעתים לוקח זמן רב להיפטר מהפצעונים.

מהי אקנה?

אקנה היא מחלת עור שכיחה הפוגעת בעיקר במתבגרים (Acne Vulgaris). האקנה הנגרמת ע"י חיידק (ה-P. Acne) בבלוטות הסבום, שהן בלוטות שומן שדרכן העור מפריש עודף שומניות הגורם לפצעים. לרוב, המחלה נקראת בקרב הצעירים "פצעי בגרות" או "חצ'קונים". אולם, הפצעים המציקים והמביכים שמאפיינים את האקנה - עלולים להופיע גם בשלבים מאוחרים יותר במהלך החיים. כאשר יש טריגר להפרשות שומן הגורמות לפצעים, וללא התייחסות וטיפול , עלולים לסבול מהתופעה לאורך שנים רבות.

חשוב לציין שלא כל פצע בפנים מגדיר את העור  כ"אקנה". ישנה תופעה שנראית כמו אקנה, אבל זה בעצם רוזציאה - עור בגוון אדמומי עם פצעים אדומים וללא נקודות שומן. בדרך כלל במקרים כאלה הפצעים ייראו שטחיים, אך הגירודים והחיטוטים גורמים לצלקות. "במצב הזה אני מטפלת בקוסמטיקה טבעית. בסך הכל צריך להבין שהכל פנימי", מסבירה אשכנזי.

מה גורם לאקנה?

האקנה בדרך כלל נובע מגורמים פנימיים. הוכח מדעית שגם לחץ גורם להורמון הסטרס להפרשת שומן עודף. עם כל אלה, ישנם גורמים נוספים שעלולים להתפרצות האקנה: תזונה לקויה היא סיבה נפוצה, פעילות גופנית בעצימות מוגברת, חיידקים שמסתובבים בדרך כלל במקומות כמו חדר כושר או בחוגים שונים בגילאים צעירים יותר.

טיפול קוסמטי לאקנה

לעיתים רחוקות אקנה יכולה לנבוע ממחלות, כמו שחלה פוליציסטית. אקנה יכול לקרות גם אצל נערות בגלל מחזור לא סדיר. גם חיילים וסטודנטים עלולים לסבול מאקנה בעקבות לחצים כאלה ואחרים שהם סובלים מתופעה זו. בגילאים קצת יותר מתקדמים (סביבות גילאי 45-55) היא יכולה להופיע בקרב נשים בגיל המעבר – מנאופוזה.

סוגי אקנה

אקנה בתולי – בילדים, מתחילה בגיל צעיר יחסית 11-12. "יש הרבה אמהות שלא אוהבות לטפל בילדים צעירים בתכשירים, אבל אני חושבת שסבון-פנים וקרם לחות זה המינימום. בנוסף לכך, בגילאים האלה ילדים מסתובבים הרבה בחוץ, והשמש עושה נזקים לכולם מהיום הראשון שאנחנו נחשפים אליה. לכן אני ממליצה להימרח בקרם הגנה בכל יום ובכל גיל".

אקנה הורמונלי – מתחיל בסביבות גילאי 13-18. האקנה נגרמת לרוב בגיל ההתבגרות כשיש פעילות בהורמוני הגוף כמו הורמון גדילה, הורמון הסטרס שמופרש מבלוטת האדרנל ולעתים עלול לגרום בגילאים אלו לחוסר איזון הורמונלי. גם האוכל מכיל הורמונים המשפיעים על התפתחות ההורמונלית בגוף. כיום, לדוגמה, בנות צעירות מקבלות מחזור כבר בגיל 12.

כיצד מטפלים באקנה וכיצד לא?

"יש כל מיני גישות לטיפול: גישה אחת היא לייבש את הפצעים ואת הפרשת השומן בעור, לעשות פילינגים חזקים. גישה שנייה היא לפני הטיפול הראשוני חשוב לשקם את העור, למשל בקוסמטיקה הטבעית, תחום שאני מתמחה בו.

"חשוב להשתמש בחומרים עם חומצות שומן חיוניות, אומגות, ויטמין  ויטמין E ויטמין C, תה ירוק, ויטמין B7 ,B3, אבקת חלב עיזים, חימר ירוק, חימר כחול ומיצוי צמחים שונים. כיום אני כמעט לא עושה פילינגים הגורמים לקילוף ולהשלת העור. לפי החוק, אסור לקוסמטיקאית לבצע פילינג עמוק. פילינג עמוק אמיתי - זהו תחום שמיועד רק לרופאים מוסמכים ברפואת העור, וכירורגייה פלסטית בלבד!", מדגישה אשכנזי.

"הקוסמטיקאיות אמורות לעבוד רק על שכבת העור העליונה של העור (אפידרמיס). ככל שמייבשים את העור, השמן הסובל מאקנה מפריש יותר שומן ופצעים נוספים עלולים להיווצר. אחת הטעויות הגדולות והנפוצות היא ייבוש העור! זה יכול להיגרם מסיבות רבות: שטיפות פנים מרובות במי ברז במהלך היום ללא שימוש בקרם לחות מתאים, או בגלל מחסור בנוזלים. מים חמים במקלחת גורמים לאדים, להזעה ולאיבוד הלחות מהעור. אחרי מקלחות כל אחד יכול להרגיש שהעור מתוח ויבש, לכן חשוב להשתמש בקרם לחות.

"יוצא לי להיתקל בנערות שמשתמשות בסבון פנים פעמיים ביום. לדעתי, זו טעות שעלולה גם היא לגרום לייבוש העור. גם מי שעושה טיפול פנים ולא דואגת לשיקום יכולה לסבול לאחר מכן מפצעים. כיום מבינים בקוסמטיקה מתקדמת שייבוש העור לא גורם לעור להבריא במהירות".

כיצד ניתן לטפל בצלקות האקנה?

"כשהאקנה פעילה, אי אפשר לטפל בצלקות, אלא שקודם חייבים לטפל בפצעים ובהפרשת השומן. המזותרפיה עובדת על צלקות. צלקת כשמה כן היא, אין שם עור חי, אלא רק תאים מתים שלא עובדים. אי אפשר להעלים אותה ולהחזיר את התאים לחיים. מה שעושים בצלקות הוא לנסות לצמצם את העומק שלהן. יש מצבים שהמזותרפיה גורמת לתוצאות מדהימות וסוגרות את העומק, ויש צלקות שרק מתעדנות והשוליים מצליחים להצטמצם ואז הן פחות נראות לעין. צלקות יכולות להיגרם מחיטוטים וגירודים - כשבן אדם מפוצץ לעצמו את הפצע והמוגלה, עלולה להיווצר צלקת במקום".

כיצד משמרים את התוצאות אחרי טיפול?

"כשלקוחה מטופלת באקנה, או בכל בעיה קוסמטית אחרת, היא זקוקה למוצרים פעילים נלווים. יש מקרים שהקרמים הרגילים שלנו לא מתאימים ולא עוזרים. אני יודעת שיש קוסמטיקאיות שממליצות לשטוף את הפנים עם סבון מיוחד פעמיים ביום, אך מניסיוני הרב, אני ממליצה על ניקוי עור הפנים רק פעם אחת ביום – בערב. הניקוי הוא עם סבון שמתאים לעור הפנים, עם רמת חומציות 5.3. בבוקר שטיפה במים מספיקה, אפשר לוותר על קרם לחות ולהסתפק בקרם הגנה ללא שמן מינרלי".

האם ניתן למנוע אקנה?

"אני טוענת שמגיל צעיר צריך לפתח הרגלים בריאים לעור. סבון פנים בערב, קרם לחות אחרי מקלחת וקרם הגנה בבוקר זה חובה מבחינתי. וכמובן, לשתות הרבה מים".

האם יש תרופה לאקנה?

"כשמדובר באקנה בינונית צריך ללכת לרופא עור. בדרך כלל נותנים תרופות על בסיס אנטיביוטי, לדוגמה מינוצין או טטרציקלין. במקרים קשים ממש צריך את הרואקוטן ("תרופת הקסם"). זו תרופה שאחרי חצי שנה צריך לעשות בנטילתה הפסקה של מינימום חודשיים, כי אחרי חצי שנה היא לא עובדת. אחת החסרונות בתרופה הזו היא השפעתה על כל הגוף. היא מייבשת מאוד את הגוף והעיניים, אסור לעשות שעווה במקביל ומריטות ולא לייזר. מותר להשתמש רק בפינצטה ובעדינות רבה. גם צריך לעשות כל חודשיים בדיקה לתפקודי כבד.

"משחה טיפולית בקליניקה לקוסמטיקה שעשויה להחליף את הרואקוטן היא אזילקוטן – פורמולה גאונית מבית KB PURE. הפורמולה מגיעה בצורה של תכשיר המתנהגת כמו תרופת הרואקוטן, המשפיעה רק במקום מריחת התכשיר על הפנים בלבד. היתרון המשמעותי מול התרופה הרואקוטן הוא שהיא אינה משפיעה על כל הגוף, כמובן שגם איתה יש להימנע משעווה וצריך הגנה מפני השמש".

כיצד בוחרים קוסמטיקאית מתאימה לטיפול באקנה?

"בפגישה הראשונה, קוסמטיקאית מקצועית צריכה לפתוח כרטיס לקוח/ה עם כל פרטי הלקוח/ה ולעשות אבחנה מקיפה על מצבו של הלקוח או על הלקוחה ולשאול את כל השאלות הנכונות: "ממה היא סובלת? מה היא אוכלת? באיזה מוצרים היא משתמשת כיום? ולאבחן כמובן ממה נגרם האקנה. אצלי יש שאלון מקיף לכל לקוחה חדשה, ולקוחות רבות סיפרו לי שמעולם לא שאלו אותם את השאלות הללו. זה עשוי לקחת קצת זמן, אבל זה חשוב והכרחי לשאול את כל השאלות על מנת לא לעשות נזקים ולתת עצות וטיפים בהתאם".

אתי אשכנזי, אשר מתמחה בטיפול באקנה, טיפולי פנים, קוסמטיקה טבעית אורגנית, אנטי אייג'ינג, מזותרפיה, גלי רדיו, הסרת שיער בלייזר ואפילציה, נהנתה כנערה מעור יפה, אך לאחר שירותה הצבאי התחילו לגדול פצעים עמוקים וקשים אשר ליוו אותה כ-15 שנה. הקוסמטיקה הקלאסית לא עזרה לה ומשם החליטה להפוך את עולם האסתטיקה לייעוד ומקצוע:

"הנטייה הקלאסית באקנה היא לייבש את הפצעים ואת העור, אך מסתבר שזה לא עוזר יותר מדי. היום אנחנו מדברים על ריפוי ושיקום, ולא על ייבוש הפצע. בצעירותי, כמות המוצרים לא הייתה רחבה כמו היום, ובתחילת שנות ה-2000 מוצרים המכילים חומצות אלפא-הידרוקסי, חומצות בטא-הידרוקסי וכל הרטינולים התחילו לחדור לאט לאט לשוק הישראלי. כשהתחלתי באופן אישי להשתמש במוצרים האלה, זה מה שעזר לפנים שלי. ואז התחלתי להכניס את זה לקליניקה שלי.

"בתור אחת שעברה הרבה טיפולים בחייה, היום אני יודעת שהזמן המינימלי לטיפול אצל רוב הקוסמטיקאיות הוא שעה-שעה וחצי. עור שהוא מלא שחורים ושומנים, אי אפשר להציל אותו בחצי עבודה. יש כאלה שאמרו לי שזה לא כלכלי, אבל אני באופן אישי, בתור לקוחה למודת טיפולים, רוצה לקום ממיטת הטיפולים ולראות עור נקי משחורים ושומנים. ברור שזה המקצוע שלי והפרנסה שלי, בגלל שהטיפולים אצלי הם ארוכים (מינימום שעתיים טיפול) אני לוקחת קצת יותר. אמנם אני לא זולה, אבל הטיפול היסודי, החומרים המעולים, העצות והטיפים המקצועיים - הלקוחות יוצאות מרוצות ומחייכות.

"במשך 30 שנה אני עושה טיפולים ארוכים, לפחות שעתיים לטיפול ונותנת את כל כולי ואת כל הידע שלי בטיפול ובשיטה שלי. אני מסתכלת על מי שבא אלי כבן-אדם ולא על עוד לקוח מתחלף. יש לי מוצרים של קוסמטיקה קלינית המבוססת על מרכיבים שעברו מחקרים מדעיים, וגם מוצרים טבעיים-אורגנים בגישה מהפכנית".

השאלות עושות את ההבדל

"ישנם מצבים מאוד קשים שבהם הליווי צמוד מאוד. הרבה לקוחות אומרים לי שמעולם לא קיבלו טיפול כזה. יחד עם זאת, אני תמיד אומרת שאם יש בעיה, אפשר להתקשר אלי או להשאיר הודעה. מכל לקוח/ה חדש/ה שמגיע/ה בפעם הראשונה, אני מבקשת להביא את כל המוצרים שהוא/היא משתמש בהם. ממש את כל השולחן. אכפת לי מהלקוחות שלי ואני עובדת מכל הלב - קוסמטיקה עושים באהבה - או לא עושים בכלל.

"מדע הקוסמטיקה כל הזמן מתפתח, בפרט בעשור האחרון, ואני כל הזמן מתעדכנת בכנסים, קורסים, מאמרים והעשרת הידע. החומרים איתם אני עובדת הם הטובים ביותר, תמיד בודקת כל תכשיר על מרכיביו השונים, עומדת על איכות המוצרים למתן תוצאה מיטיבה, מביאה מוצרים של קוסמטיקה קלינית המבוססת על מרכיבים שעברו מחקרים מדעיים והוכחו כיעילים. בנוסף, כאמור, גם מוצרים טבעיים-אורגנים ייחודיים מהפכניים המתאימים לעור הרגיש ביותר. בטיפול אני תמיד משלבת בין כל המוצרים ומתאימה את הטיפול המדויק לכל לקוח/ה בהתאם למצב עור הפנים. לכן, כל טיפול אינו דומה לטיפול הקודם שעשיתי".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום