גלולות למניעת הריון ואקנה

(16)
לדרג

אקנה היא תופעה שכיחה שפוגעת במראה החיצוני של מתבגרים רבים. עתה מתברר כי לצד הטיפולים הייעודיים למחלה, גם הגלולה למניעת הריון עשויה למנוע אותה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

אקנה היא תופעה נפוצה הידועה יותר בזכות הכינויים 'חצ'קונים' או 'פצעי בגרות'. ד"ר צחי שלקוביץ, מומחה לרפואת עור ודרמטולוגיה אסתטית, מציין כי "השם 'פצעי בגרות' מבוסס על טעות נפוצה בתפיסת האקנה ובהתייחסות אליה כאל מחלה המופיעה רק בגיל ההתבגרות. אמנם בקרב 85%-90% מהסובלים מאקנה התופעה מתחילה בגיל בהתבגרות, אך בקרב 10%-15% הנותרים היא מתחילה בגיל 30".


מחלת האקנה מופיעה בעיקר בגיל ההתבגרות. צילום: שאטרסטוק

פעילות הורמונאלית מוגברת

ד"ר שלקוביץ מסביר את התהליך הדלקתי שגורם לאקנה: "זקיקי השיער ובלוטות החלב מעורבים בתהליך הופעת האקנה. בלוטות החלב מפרישות שומנים רבים הבאים במגע עם מגוון מזהמים וסותמים את זקיקי השערות. תהליך זה גורם לדלקת בבלוטות החלב ובזקיקי השערות, המתמלאים בחיידק האקנה, ויוצרים פצעים על פני העור. פצעי האקנה מופיעים על פי רוב על עור הפנים, הצוואר, חזה עליון וגב עליון ולעיתים נדירות יותר על הכתפיים, הזרועות והישבנים".

כאמור, מחלת האקנה מופיעה בעיקר בגיל ההתבגרות. לדברי ד"ר דוידי עופר, גניקולוג מומחה: "בגיל ההתבגרות מתרחשת בגוף האדם פעילות הורמונאלית ערה והיא גורמת, בין היתר, גם להתפתחות של אקנה.

פעילות הורמונאלית עשויה לנבוע גם מצריכת הורמונים חיצונית דרך מזון או תרופות. וכן, מתח נפשי יכול גם הוא להגביר את הפרשת ההורמונים.

לצד הגורמים ההורמונאליים קיימים גורמים משניים נוספים שמעודדים התפתחות אקנה, ביניהם, פעילות יתר של בלוטות החלב, אלרגיה, והצטברות תאי עור מתים.

הקשר בין הורמונים לאקנה מתגבר עוד יותר בעת הופעת המחזור החודשי. יש נערות שצפויות לסבול מאקנה בכל מחזור חודשי, לא רק במהלך נערותן אלא גם בבגרותן ולאורך כל ימי חייהן.

טיפול באקנה

מחלת האקנה פוגעת באיכות החיים. "מעבר לפן האסתטי אשר מצריך טיפול עם הופעת הפצעים, קיים גם חשש מצלקות", אומר ד"ר שלקוביץ. "מחלת האקנה, בכל דרגות החומרה, ניתנת לטיפול ואפשר להבטיח שהיא לא תותיר צלקות. במקרים בהם יש צלקות, הן בוודאי נובעות מהזנחה פושעת של המטופל, שלא השכיל לטפל בתופעה וחיכה שתחלוף לה לבדה".

דרכי הטיפול באקנה רבים ומגוונים, מפרט דר שלקוביץ: "החל בטיפול קוסמטי המטפל באקנה המופיעה בצורה קלה ומתבטאת בקומדונים- פצעונים בעלי ראשים שחורים או לבנים. קוסמטיקאיות מוסמכות מוציאות את הדלקת מאותם קומדונים. במקרים חמורים יותר יש צורך בהתערבות רפואית. רופאי עור מציעים מגוון טיפולים באקנה, החל מתכשירים קוסמטיים, סבונים, תכשירי ניקוי ומשחות שונות וכלה בטיפול תרופתי, הכולל אנטיביוטיקה ו/או ראקוטן".

גלולות למניעת הריון מפחיתות או מפסיקות לגמרי את התהליך ההורמונאלי מחולל האקנה. צילום: שאטרסטוק

טיפול לנערות בלבד

נערות מעניקות חשיבות רבה מאד למראה שלהן בגיל ההתבגרות, ולכן אקנה עלול להסב להן סבל רב. בנוסף לטיפולים המוצעים, קיימת דרך טיפול נוספת המתאימה לנערות בלבד. לשינויים ההורמונאליים שחוות נערות בגיל ההתבגרות תפקיד מכריע בהתפתחות האקנה", מסביר ד"ר דוידי. "לפיכך, טיפול השולט בהפרשה ההורמונאלית מסייע לטיפול באקנה".

הטיפול ההורמונאלי אשר ניתן לנערות מתבגרות הינו גלולות למניעת הריון, כפי שמפרט ד"ר דוידי: גלולות למניעת הריון מפחיתות או מפסיקות לגמרי את התהליך ההורמונאלי מחולל האקנה. למעשה, בגופה של נערה מתבגרת הנוטלת גלולות למניעת הריון משתנה הפרופיל ההורמונאלי כך שלא נוצרת אקנה.

ד"ר דוידי מציין: שיש הרבה גלולות למניעת הריון. לכל מטופלת מתאימים את הגלולה האופטימאלית עבורה בהתחשב במאפיינים שונים. כאשר נערה נוטלת גלולות למניעת הריון בנוסף למניעת ההיריון, היא נהנית גם מטיפול באקנה. כמו כן ישנן השפעות מיטיבות נוספות כגון הפחתה של כמות הדימום הווסתי; מניעת "כאבי מחזור" ומענה לתסמונת הקדם וויסתית".

עוד הוא אומר: "הטיפול באקנה על ידי גלולות למניעת הריון ניתן גם לנערות בתולות אשר לא קיים חשש שיהרו. כל הגלולות מסייעות בהפחתת האקנה, למשל גלולות 'דיאנה', ובשמה הגנרי 'אסטל', וכן, 'יסמין'. לאחרונה נוספה גלולה חדשה לשוק התרופות הנקראת "יאז". ייחודה נעוץ בכך שבנוסף למינון הורמונאלי נמוך והיותה גלולה למניעת הריון, אושרו לה שתי אינדיקציות נוספות על ידי משרד הבריאות - טיפול באקנה בינוני וטיפול בתסמונת קדם ווסתית. גלולה זו נלקחת ברצף של 24 טבליות פעילות ועוד 4 טבליות ללא חומר פעיל. כך שלמעשה הגלולות ניתנות ברצף ללא צורך בהפסקה בין חפיסה אחת לשנייה וכך יורד הסיכוי לשכוח גלולה".

לסיכום, יש לזכור שהגלולה למניעת הריון, החוגגת יובל להמצאתה, מהווה פיתרון טוב למגוון בעיות מלבד מניעת היריון לא רצוי, למשל אקנה ותסמונת קדם ווסתית. תופעות הנמנעות תוך מיעוט תופעות לוואי ומבלי לפגוע בפריון עתידי. יחד עם זאת הגלולה הינה תרופה לכל דבר ובדומה לתרופות אחרות יש נערות שאסור להן ליטול גלולות למניעת היריון ולכן חשוב להתייעץ עם רופא/ת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום