שתהיה לנו שנה דבש

(47)
לדרג

ראש השנה מבשר לא רק את תחילתה של שנה חדשה ובתקווה, מתוקה הרבה יותר, אלא גם את תחילת עונת הדבש. טל מנחם, מייסדת שיטת eatright, נטורופתית ומטפלת בתזונה ובארומתרפיה מקיסריה, מספרת לנו הכל על הדבש ועל העוקץ

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

כ- 2000 טונות של דבש ימכרו בחגי תשרי ואין כמעט משפחה בארץ שלא תקנה לפחות צנצנת אחת של דבש. אין רגע שמזוהה יותר עם ארוחת ראש השנה מאשר זה שבו המשפחה מסבה סביב השולחן, כל אחד נוטל פלח של תפוח וטובל אותו בדבש המתוק, הנוזלי, הסמיך. אבל אולי תתפלאו לדעת, שלמרות שיש משפחות רבות שצורכות דבש לאורך כל השנה מסיבות בריאותיות ועל אף שהסבתות מתות עליו, הכוכב הגדול של ראש השנה, לא תמים כמו שאתם חושבים.

דבש כתחליף לסוכר?

"דבש מכיל שני סוגים של סוכרים", אומרת טל מנחם, "גלוקוז ופרוקטוז. הוא מתוק פי 1.5 יותר מסוכר! בנוסף, דבש מכיל כמות מזערית של נוריאנטים שיש בהם ויטמינים החיוניים לגוף כשהם לא נצרכים בהגזמה. אולם לעיתים יש הפרזה בשבח האיכויות התראפויטיות שלו. הרכיבים האנטיספטיים – נוגדי הזיהום של הדבש הם מעטים יחסית ומיוחסים בעיקר לדבש המיוצר באופן טבעי, ללא התערבות האדם בטיפול בכוורת שנעשה על ידי חומרים אנטיביוטיים או פמפום הכוורת על ידי מי סוכר", מסבירה טל מנחם ומסיפה כי הדבש הנמכר במרכולים הוא ברובו דבש מטופל ומחומם, נתון הפוגם משמעותית בערכיו התזונתיים ומתכונותיו הבריאות.

על העוקץ

"הגלוקוז המצוי בדבש מעלה את רמות הסוכר שבדם בדיוק כמו סוכר לבן והפרוקטוז עלול להשפיע לרעה על הרכב שומני הדם ולגרום לעלייה של טריגליצרידים ואף לתנגודת אינסולין שמביאה לסוכרת ולהשמנה", אומרת מנחם ומדגישה כי סוכרתיים מוכרחים למתן מאד ואף להימנע לחלוטין מאכילת דבש בשל השפעתו על רמות הסוכר.

בנוסף, מסבירה טל מנחם כי מאחר והדבש מגיע מגופה של הדבורה, הוא מכיל גם רכיבים מזיקים כמו חומרי הדברה המצויים בפרחים ועלול להימצא בו גם חיידק הבוטולינום הרעיל, העלול להיות מסוכן מאד לילדים מתחת לגיל שנה, כיוון שהמערכת החיסונית שלהם טרם התפתחה. "על כן, כדאי שכל מי שנמצא בקבוצות אלו ימנע מצריכת דבש לחלוטין", היא מסכמת.

על הדבש

"אבל, לדבש יש גם סגולות שבאות בעיקר לביטוי בסיוע בהגלדה ובחיטוי פצעים כגון פצעי לחץ, אקנה, חתכים וכוויות", מעודדת אותנו טל מנחם. "ישנם מחקרים המראים שיפור משמעותי בטיפול בכיבים ופצעי לחץ על ידי שימוש בדבש וחולי סוכרת שלא יכולים לטעום ממנו וסובלים מכיבים ברגליים יכולים למצוא פתרון מצוין לבעיות אלו על ידי מריחה של דבש על הפצע".

מנחם מסבירה כי ריכוז הסוכר הגבוה בדבש אינו מאפשר התפתחות של חיידקים. "הדבש סופג לחות ולכן חיידק שבא במגע עם הדבש מאבד מהנוזלים שלו ונכחד, כך שדבש למעשה מכחיד חיידקים".

הסבתות מתות עליו

אי אפשר להתווכח עם עובדות. הדבש היה ונותר אחד מחומרי הגלם הנפוצים ביותר בטרנד הפופולארי של ריפוי המכונה "תרופות סבתא".

מנחם מציעה לנו ארבעה סוגים של תרופות סבתא המבוססות על דבש שכדאי לנסות.

לבעיות אקנה – אפשר למרוח שכבה דקה של דבש על פצעי האקנה. הדבש מונע דלקת וגירוי ומייבש את הפצעים.

לבעיות טחורים – מריחת דבש טבעי (מנחם מדגישה – דבש טבעי! כך שכדאי לרכוש את הצנצנת מכוורן אמין) על טחורים, יכולה לעזור מאד בטיפול בהם. מנחם ממליצה להדביק פד לתחתונים.

שיעול וצינון – מנחם מגישה לנו מתכון בדוק לסירופ מצוין לטיפול בצינון ושיעול. קוצצים לצנצנת מעוקרת פרוסות של בצל לבן או סגול עד שהיא מתמלאת ומוזגים מעל בין שלוש לארבע כפות דבש טבעי – שוב, רצוי מאד לא דבש רגיל מהסופר אלא צנצנת שכתוב עליה שהדבש לא עבר חימום. לסגור את הצנצנת ולהמתין 24 שעות לפני הפתיחה. "כאן הדבש למעשה משמש חלק מתהליך המיצוי של הבצל ולכן הסירופ שנוצר הוא מצוין לצינון ושיעול".

פילינג – קראתם נכון! אם אתם רוצים עור חלק כמו דבש, ערבבו בקערה כפית דבש, כפית מלח, כפית סודה לשתייה וכפית מיץ לימון. ערבבו היטב ובעדינות ואז עסו את הפנים ושטפו אותם. "תופתעו מהתוצאות", מבטיחה מנחם.

אז כן, אפשר ליהנות בהחלט מתפוח בדבש בחיק המשפחה. אפשר לחגוג איתו בשמחה את ראש השנה ולייחל לשנה מתוקה הרבה יותר. "אבל אל תהפכו אותו לבריאותי יותר מסוכר", מזכירה מנחם. "דבש בסופו של דבר הוא כמו כל סוכר אחר וכך צריך להתייחס אליו כשצורכים אותו באכילה".

שנה טובה ומתוקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום