ראש השנה 2022: אוכלים ביחד עם המשפחה

(12)
לדרג

ארוחות משפחתיות הן תמיד אירוע חגיגי, על אחת כמה וכמה כשמדובר בארוחה הראשונה של השנה החדשה. כעת, תוסיפו דבר טוב נוסף לערך של אכילה משותפת בערב החג: הרגלי תזונה בריאים יותר. כיצד זה ייתכן? ענת מן מסבירה מדוע ממש כדאי לנו לאכול ב-י-ח-ד בערב החג.

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

ביררנו עם ענת מן - MBA, מדריכת הורים ומאמנת אישית, מנחת קבוצות ומרצה מה היתרונות והיכן מסתתרים המוקשים בארוחת חג משותפת. מן אומרת שבשל סדר היום העמוס של רוב המשפחות בישראל, כשכל אחד מבני הבית מגיע בשעות שונות, הטמעת ההרגל הזה אינה פשוטה, בוודאי לא כאשר גם ארוחות הערב המשפחתיות הן טקסים בפני עצמם. "לאחד יש חוג, השני בצופים והשלישי אצל חבר. כך שמי שמגיע פותח את המקרר, מכין איזה כריך, שניצל, או פותח את מגרת הממתקים" – היא מסבירה, ומשתפת כי גם משפחתה הפרטית התקשתה בקיום ארוחות משפחתיות. אולם מאז שבנותיה קטנות היא הקפידה שהן תאכלנה יחד ובסופי שבוע, הם מצאו את השעה שנוחה לכולם וכך כולם מתכווננים אליה הרבה יותר מוכנים. "אצלנו זה בחמש בערב ביום שישי. כך שהגדולות יכולות לצאת אחר כך והקטנה חוזרת מהצופים", היא מספרת ומוסיפה כי ככל שמתחילים מוקדם יותר, זה משתרש ובני הבית יודעים שהם צריכים לחזור. הנה לנו טיפ ראשון מועיל אל הורים לילדים.

אילוסטרציה: שאטרסטוק

היתרונות התזונתיים

"בעולם שבו אנחנו כל הזמן מול מסכים, נוצרת התניה. אם אני רואה טלוויזיה אז אני אוכל. ממש כמו שנכנסים לקולנוע וקונים פופקורן. כך מוטמע הרגל לא בריא ומשמין. ארוחות משפחתיות מונעות את זה. בנוסף, ילדים לפעמים בררנים מאד באוכל. בארוחה משפחתית אנחנו מניחים על השולחן מגוון גדול יותר מאשר את כריך הגבינה הצהובה והילדים נחשפים לעוד מאכלים ומתנסים בטעמים וערבובים חדשים", אומרת ענת מן. "סביב השולחן נוצרת גם סוג של נדיבות. צלחת הצ'יפס היא לכולם. כך שמצד אחד הילדים לומדים לחלוק ולכבד את האחר ומצד שני, לשים כמות הגיונית בצלחת ולא להפציץ אותה. ארוחה מסודרת מייצרת גם יציבות מסוימת ומונעת מהילד לחטוף משהו".

היתרונות הפסיכולוגיים

"ארוחה משפחתית מייצרת סוג של גיבוש משפחתי. מדברים על הקשיים, מכילים אותם. מכירים יותר לעומק, שומעים על דברים שקרו במהלך היום. היא מאפשרת לילדים לשמוע דעות נוספות על מה שקרה לו. העובדה שכולם מתעניינים יוצרת תחושה של אכפתיות, של – אני מעניין. הוכח שזה משפיע על כל תחומי החיים, אפילו על הציונים – אם לילד קשה בלימודים, אחיו שכבר היה שם יכול לייעץ. זו גם הזדמנות לדבר על מה שמפריע לנו כמשפחה וללבן אותם מצד אחד ולהודות למישהו מבני המשפחה על עזרה למשל. בארה"ב נעשו מחקרים שהראו שארוחות משפחתיות מצמצמות את הסיכוי להתנהגות סיכונית ולהריונות בלתי רצויים – בגלל המעורבות. ההתנהגות הסיכונית מגיעה פעמים רבות מחוסר מעורבות משפחתית ומצורך לקבל תשומת לב ושייכות. כשבבית זה חסר – מחפשים את זה בחוץ". כדי להגביר את תחושת הנחיצות והשייכות מציעה ענת מן לערב את הילדים בעשייה. "אם ילד יודע שרק הוא מתבל כל כך טוב את הסלט, והשני עורך את השולחן זה מייצר נחיצות. כי אם אני לא אתבל, הסלט לא יהיה טעים ואם אני לא אערוך, איך יאכלו. לפעמים צריך להחליף תפקידים כדי שזה לא ימאס ושכולם ירגישו שותפים בכל השלבים. גם להורים זה מייצר תחושה טובה. פעמים רבות הורים מגיעים אליי להדרכה ואומרים שהם מרגישים כמו משרתים. עשייה שיתופית מונעת תסכולים מהסוג הזה". ענת מן מדגישה גם כי בארוחה משפחתית ההורים מניחים קודם את האוכל לילדים בצלחת וזה מראה משהו על דחיית סיפוקים, הנדיבות כלפי האחר והאכפתיות. "זה יכול להיות קופי פייסט לחיים עצמם".

איזה בעיות יכולות לצוץ

"אם הבסיס המשפחתי הוא פחות טוב, ארוחות משפחתיות יכולות דווקא לפגום בביטחון העצמי. למשל אם יש ילדה שהיא קצת מלאה וההורים מעירים לה ליד כולם זה עלול לפגוע עד כדי בעיות חמורות יותר. במקום זה, אפשר פשוט להגיש לשולחן גם מזונות בריאים. זה גם סוגר כבר את הפינה של מה הילדים שלי מכניסים לפה". אומרת ענת מן. "אם במשפחה יש בסיס של כבוד והקשבה, הסערות הן לא כאלה בעייתיות. רבים, משלימים, מדברים על זה וממשיכים הלאה כמשפחה. כשהיחסים יותר קונפליקטואליים הסעודות האלה יכולות להציף בעיות. אבל אם למשל יש ילד מתבגר שרב עם כולם ולצידו אח או אחות שיודעים דווקא להרגיע את הרוחות זה מתאזן. יש בזה גם אמירה – נכון, אני רב איתכם, אבל רוצה להיות חלק מהארוחה. מכם. זו סיטואציה שמאפשרת לשים את הקונפליקטים בצד.

התדירות הרצויה

"הכי כיף אם אפשר היה לעשות ארוחה משפחתית כל יום. אבל לרוב זה לא מתאפשר. אני הייתי ממליצה לשמור את סוף השבוע – שישי ושבת ובנוסף ארוחה אחת באמצע השבוע. חשוב מאד למצוא את היום והשעה שמתאימים לכולם כדי שלא יהיה מאוחר מדי לקטנים או מוקדם מדי לגדולים ולהקפיד מגיל קטן שהאחים יאכלו יחד. זה מייצר ביניהם קשר".

ענת מן מסכמת ואומרת שלארוחת ערב משפחתית יש השפעה על הרווחה הנפשית והבריאותית. היא מחזקת קשרים, את הביטחון העצמי בזמן הארוחה, מאפשרת להכיר מקרוב, לחלוק בעיות ולהעלות רעיונות לפתרונות ומחזקת את תחושת השייכות והקרבה.

אז נכון שבסרטים הן תמיד מתפוצצות, אבל היתרונות בחיים האמיתיים משמעותיים מדי בכדי שנוותר עליהן. השנה החדשה היא הזדמנות מצוינת להתחיל בהרגלים משפחתיים חדשים ובריאים כדי שתהיה לנו שנה טובה, קרובה ומאוחדת.

אז נא לא לשכוח: בערב ראש השנה, כל המשפחה סביב שולחן אחד; אוכלים, נהנים, שומרים על הקשר ואיך לא, גם על התזונה שלנו. בסוף גם נבין, שארוחה משפחתית היא לא כזו נוראה...

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום