כל הסטיגמות וכל האמת על שימוש בריטלין

(7)
לדרג
תוכן מקודם

אם הילד שלכם סובל מהפרעת קשב וריכוז, ייתכן כי הוא זקוק לריטלין. עכשיו, כשקצב הלימודים בבתי הספר צפוי להתגבר כדי להשלים פערים, האבחון והטיפול חשובים יותר מתמיד. מה חשוב שתדעו ומאילו סטיגמות מוטעות עדיף שתתעלמו

רופא פסיכיאטר
053-8096787 (מספר מקשר)

שנת הקורונה הקשתה על כולנו, אך בייחוד על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. היעדר השגרה המסודרת והמעבר ללימודים באמצעות הזום דרשו מכלל הילדים רמות ריכוז גבוהות במיוחד, והקשו שבעתיים על הילדים הסובלים מההפרעה. בנוסף, נוצרו השנה לא מעט פערים שאותם יבקשו בתי הספר להשלים, וילד שמתקשה מלכתחילה להתרכז בשיעורים ימצא עצמו מתמודד עם קושי רב מהרגיל.

רוב ילדי ישראל כבר חזרו לספסל הלימודים אך הלימודים בזום עדיין אינם נחלת העבר. לכן, חשוב יותר מתמיד לאבחן את ילדיכם במקרה של חשד להפרעות קשב וריכוז ולהבטיח להם את הטיפול המתאים. בנוסף, חשוב להזכיר כי ילדים מאובחנים ומטופלים, הנעזרים בריטלין כשהם מגיעים לבית הספר, זקוקים לתרופה במידה לא פחותה גם בימים של לימודים דרך הזום.

עובדות שחשוב שתדעו על ריטלין

ריטלין היא תרופה שנמצאת בשוק כבר 84 שנה, החל משנת 1937. החומר הפעיל בתרופה, השייך למשפחת המעוררים, נקרא מתילפנידאט, והאופן שבו הוא משפיע על מוליכים עצביים כמו דופמין ונוראדרנלין מסייע בצורה אפקטיבית ומהירה לשיפור התפקוד של מרכזי הקשב והריכוז במוח. התרופה פותחה על ידי מדען שוויצרי ונוסתה בהצלחה על ידי אשתו ריטה, שעל שמה היא נקראת.

הטיפול התרופתי בריטלין מיועד אך ורק לילדים (החל מגיל 6) או למבוגרים שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז, וניתן אך ורק במרשם רופא. אין כל סיבה לקחת ריטלין ללא הפרעת קשב וריכוז, כשם שאין ליטול כל תרופת מרשם ללא הוראת רופא מתאים.

ברוב המקרים יתבצע תהליך האבחון על ידי פסיכיאטר או נוירולוג. בשנים האחרונות, בשל ריבוי המקרים, ישנם גם רופאי משפחה שהוכשרו לספק מרשמים לריטלין, אך לרוב גם הם יתבססו על המלצה של פסיכיאטר או של נוירולוג.

ריטלין

חשוב לציין כי התופעות שמאפיינות הפרעות קשב וריכוז אינן ייחודיות רק להפרעה זו. קושי או ירידה בלימודים, בעיות התנהגות ו/או קשיים חברתיים עלולים להיווצר בשל הפרעת קשב וריכוז, אך גם בעקבות דיכאון, חרדה ואפילו פוסט טראומה לאחר התעללות. החשיבות של אבחון מלא ומקיף, אם כן, היא גדולה, שכן אם הילד יזוהה בטעות כסובל מהפרעת קשב וריכוז ויטופל בריטלין כשלמעשה הוא סובל מדיכאון או מחרדה, הוא לא יחווה כל שיפור ומצבו הנפשי עלול אף להחמיר כיוון שהוא אינו זוכה לטיפול מתאים.

בנוסף, הפרעות קשב וריכוז דורשות לרוב מענה מערכתי, והטיפול התרופתי הוא רק חלק ממנו. לצד הריטלין, לעתים קרובות יידרשו גם טיפול פסיכולוגי-התנהגותי, הדרכת הורים והדרכה של צוות בית הספר – כולם חלקים בלתי נפרדים ומהותיים בטיפול.

תרופה מצוינת עם יחסי ציבור גרועים

בשנים האחרונות ישנה מודעות גדולה הרבה יותר לבעיות קשב וריכוז, ולכן נוצרה גם עלייה במספר המטופלים בתרופה. עם העלייה במספר המטופלים, התרבו גם הסטיגמות והמיתוסים בנוגע לשימוש בתרופה. לרובם המוחלט אין כל בסיס:

ריטלין זה סם – הריטלין היא אמנם נגזרת רביעית של אמפטמינים אך היא אינה סם. לא זו בלבד, ילדים עם בעיות קשב וריכוז שאינם מטופלים כראוי נמצאים בסיכון יתר להתמכרות לסמים ולאלכוהול כיוון שהם צפויים לחפש חומרים שיסייעו להם להתפקס ולהתמקד ועלולים להגיע לחומרים הפחות רצויים. כמו כן חשוב לדעת, שילדים ומבוגרים שסובלים מבעיות קשב וריכוז ואינם מטופלים נמצאים ביתר סיכון גם לתאונות דרכים, תאונות בית ותאונות עבודה.

השימוש בריטלין עלול לגרום להתמכרות – הריטלין אינה גורמת להתמכרות. ההשפעה שלה נמשכת כמה שעות ואחריהן אין כל תופעות גמילה וכל תופעות התמכרות. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא החופשות שבהן על אף שנהוג לעשות הפסקה מהטיפול בתרופה, הילדים אינם מפתחים תופעות של גמילה או "קריז".

ישנן טענות, שגויות כמובן, לפיהן הצורך בהעלאת מינון הריטלין אצל ילדים רבים מעיד על ההתמכרות לתרופה ועל כך שעם הזמן המינון הקיים כבר חדל מלהשפיע. מדובר, כאמור, בטענה חסרת בסיס. ריטלין היא אחת התרופות הבודדות בעולם הרפואה שהמינון שלה נקבע על פי משקל הגוף של הילד. ככל שהילד גדל ומשקלו עולה, כך יידרש מינון גבוה יותר.

ריטלין גורם לילדים להיות אפאטיים – הריטלין אינו גורם לילדים להיות אפאטיים. בחלק מהמקרים ההורים כל כך רגילים להתנהגות תזזיתית והיפראקטיבית שברגע שהשפעת התרופה מתחילה והילד מתנהג בצורה נורמטיבית, הם אינם רגילים לכך. אם ישנם ילדים שבעקבות הטיפול בריטלין מתנהגים בצורה אפאטית, זה סימן שהם לא מאובחנים נכון, לא מטופלים נכון או לא מקבלים את המינון הנכון.

לריטלין יש תופעות לוואי קשות, בהן גם דיכאון – תופעת הלוואי השכיחה ביותר של הריטלין היא חוסר תאבון בשעות בהן התרופה משפיעה. בנוסף, ב-3 אחוז מהמטופלים הטיפול בריטלין עשוי לגרום לטיקים (תנועות לא רצוניות ובלתי נשלטות) או להחמיר טיקים קיימים. אין לתרופה תופעות לוואי קשות והשימוש בה אינו גורם לדיכאון, אך אם ילד מאובחן בטעות כבעל הפרעת קשב במקום לקבל אבחנה נכונה של דיכאון, הדיכאון שלו עשוי להחמיר כיוון שאינו מטופל.

לא באמת צריך את זה, פעם הסתדרו מצוין בלי – הורים רבים טוענים שריטלין או הפרעות קשב בכלל הם המצאה של העשורים האחרונים ושבדור שלהם לא היו דברים כאלה. אחרים אומרים שהם התנהגו בדיוק באותה צורה כשהיו ילדים ו"יצאו" בסדר גמור. חשוב לדעת שילדים עם בעיות קשב וריכוז הם בדרך כלל ילדים מאוד אינטליגנטים, אך על מנת לממש את הפוטנציאל שלהם במלואו הם זקוקים לטיפול. בלעדיו, ברוב המקרים יגיעו אותם ילדים בעתיד למימוש הפוטנציאל שלהם בשתי דרגות מתחת לרמה שאליה היו יכולים להגיע עם טיפול. אלה שיצליחו בכל זאת לממש את הפוטנציאל שלהם מבלי להיעזר בטיפול, יעשו זאת תוך הקרבה אדירה ומאמץ עצום.

ד"ר מיכאל ינקו הוא פסיכיאטר מומחה לילד ולמתבגר

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום