סובלים מאסתמה? הכינו את עצמכם לקיץ

(0)
לדרג

החום הכבד מקשה על כולם, כשהאוויר עומד וקשה לנשום. נוטים לחשוב שאסמתים סובלים יותר בחורף בשל הווירוסים המשתוללים, אך מתברר כי אין זה נכון, דווקא הקיץ עלול להחמיר את הסימפטומים של האסתמה. ד"ר לירן לוי, מנהל היחידה להשתלות ריאה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר – מסביר הכל

מאת: נעמי נתן - מערכת זאפ דוקטורס

מדוע הקיץ קשה לאסמתים?

"למרות שבאופן קלאסי יש התפתחות של אסתמה שנגרמת מזיהומים ויראליים במהלך החורף, יש הרבה חולים שסובלים מאסתמה בקיץ כתוצאה מתופעות אלרגיות בתקופה זו", אומר ד"ר לוי. "הטריגר העיקרי של האסתמה הוא כתוצאה מחשיפה לאלרגנים שלעיתים מזוהים דווקא עם עונות מעבר. אולם צריך לזכור שאנחנו מדינה חמה ובקיץ יש צמיחה רבה והרבה אבקנים – ולכן זו עונה שבהחלט רואים בה החמרה של אסתמה ובעיקר אסתמה אלרגית שנקראת גם קדחת השחת. עוד מרכיב משמעותי הוא שפעמים רבות חולי אסתמה וחולים במחלות ריאה כרוניות סובלים מקשיי נשימה כאשר הם נחשפים לאובך וכשכמות החלקיקים באוויר גבוהה וזה קורה בעיקר בקיץ", מסביר ד"ר לוי.

האם האסתמה של המאמץ גוברת בקיץ?

ד"ר לוי מספר כי באסתמה של המאמץ הטריגר הוא המאמץ עצמו ולכן לא בהכרח נראה שהיא גוברת בקיץ. "יכול להיות שיהיה לחולי אסתמה של המאמץ הרבה יותר קושי בגלל עומס החום והחלקיקים באוויר כך שבנוסף לטריגר הרגיל שיש לחולים האלה, הקיץ מוסיף קשיים. אבל זה לא בהכרח שהאסתמה שלהם גוברת בגלל המאמץ בקיץ".

כיצד להימנע ככל הניתן מהתקפי אסתמה כשחם?

"הדרך הכי טובה להימנע זה לנסות ולעשות את המאמץ לא בשעות השיא של החום, אלא בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב כשעומס החום נמוך. בנוסף, חשוב לקבל טיפול מונע כך שהחולים לא יגיעו למצב של התקף חוסר נשימה. הגישה קצת השתנתה לאורך השנים, ואפילו לחולי האסתמה הקלים שסובלים רק מאסתמה של המאמץ אנחנו ממליצים לקחת משאף שיש בו מרכיב של סטרואידים כי הוא מטפל בדלקת שבדרכי האויר וזה הוכח מחקרית כמונע התלקחויות ומקטין את עוצמתן", אומר ד"ר לוי ומוסיף כי "פעילות גופנית מומלצת גם לחולי אסתמה. הם רק צריכים לדאוג שהאסתמה תהיה מאוזנת ותאפשר להם את הפעילות הגופנית הזו".

זה בכלל לא החום

"הקיץ מזמן שלל גורמים אלרגנים שנובעים כאמור מהפריחה השופעת ומשיבוש השגרה – אבקנים ופריחות, זיהום אוויר ועקיצות של חרקים – למשל עקיצות של דבורים יכולים להתבטא בסימפטומים חריפים של אלרגיה. בקיץ גם התזונה משתנה, בעיקר בקרב ילדים ושם יכול להיות קשר אלרגני גם כן, אם ילד רגיש למזון מסוים והוא משנה מסגרת מהצהרון שמכיר אותו ואת צרכי התזונה שלו לקייטנה ששם לא מכירים את הילד, יכולה להיווצר חשיפה של רגישות למזון". ד"ר לוי ממליץ להורים לילדים עם רגישות למזון ונטייה אלרגנית לוודא לפני תחילת הקיטנה כי הם ערוכים ומודעים לרגישויות, לברר מה המזון המוגש שם ולהקפיד על מניעה של חשיפה למזון האלרגני ובכל מקרה לצייד את הילד במזרק אפיפן אם יש צורך וליידע בכך את הצוות.

עונת הקיץ, אם כך, אינה עונה שיש בה פחות התקפים אסמתיים, היא מעוררת התקפים לפחות כמו העונות האחרות. עם זאת, ד"ר לוי מרגיע - הקיץ לא צריך להיות לא נעים ומסוכן. יש להיערך מראש עם תרופות מונעות ומטפלות, להתאים את אורח החיים אל מזג האויר בחוץ. פעילות גופנית למשל, לעשות בשעות בהן עומס החום פוחת ולהקפיד על שתייה מרובה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום