לכבוד יום ללא עישון - 15 הסיבות שיעזרו לכם לבחור נכון

(2)
לדרג

לכבוד יום העישון העולמי שחל בתאריך ה - 31/5, לפניכם הסיבות הכי פחות מוכרות לכך שכדאי לכם להפסיק לעשן. אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מעישון והתמכרויות עם 38 שנות ניסיון ומייסד מכון אברהמסון ב-15 סיבות שאי אפשר להתעלם מהם להיגמל מהדחף לעשן כבר היום

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

1. חוש הריח ישוב אליכם

תוך יומיים תוכלו ליהנות סוף-סוף מטעמים וריחות אמיתיים. ידוע כי אנשים מעשנים זקוקים לגירוי חזק פי שלושה מזה של לא מעשנים כדי לחוש באותו טעם או ריח. 48 שעות לאחר גמילה מהדחף לעשן עצבי הטעם והריח חוזרים לתפקוד תקין.

2. הפחיתו את החשש מהתקפי לב

תוך 20 דקות מרגע הגמילה תוכלו לחשוש פחות מהתקף לב. עישון סיגריות הוא גורם סיכון משמעותי ביותר למחלות לב. מפתיע ככל שזה ישמע, 20 דקות מהפסקת העישון, לחץ הדם והדופק חוזרים להיות תקינים. לאחר 24 שעות, האיום המיידי על הלב חולף ויחד עמו פוחתים הסיכונים לחלות במחלות הקשורות בתפקוד הלב. בתוך שנה הסיכון לפתח התקף לב יורד ב-50% בהשוואה למעשנים.

3. תוך 8 שעות תרגישו את הריאות בעוצמתן המלאה

כבר בשבוע הראשון של הגמילה הריאות מתחילות להתנקות. תוך 8 שעות, רמת חד-תחמוצת הפחמן בדם יורדת לנורמה ורמת החמצן בדם עולה לנורמה. בתוך 27 שעות, מתרחשת הרפיית סמפונות ושיפור בנשימה. בתוך שבועיים תחול הקלה משמעותית בשיעול, וחודש לאחר הפסקת העישון יהיה שיפור של כ-30% בתפקודי הריאות. 3 חודשים ללא עישון, קל יותר ללכת והאוויר לא “נגמר” מהר. אחרי 9 חודשים של גמילה מעישון, חלה הפחתה ניכרת בשיעול, בקוצר נשימה ובגודש בסינוסים. לאחר 5 שנים נקיות מעישון הסיכון לחלות בסרטן הריאות פוחת משמעותית ולאחר 16 שנים, הסיכון לפתח סרטן ריאה זהה לאדם שמעולם לא עישן.

4. תפסיקו לחשוש מסרטן הריאות הקטלני

לאחר 11 שנים של גמילה מעישון התאים הפרה-סרטניים בגוף מתחלפים בתאים בריאים. 15 שנים לאחר גמילה, פוחת הסיכון לחלות בסרטן הלוע, הוושט, הגרון, שלפוחית השתן והלבלב.

5. לא תשקלו בוטוקס או ניתוח פלסטי בגיל צעיר

יש אנשים שהטיעון הזה בלבד יספיק להם! עישון סיגריות גורם להזדקנות מוקדמת של עור הפנים. הניקוטין בסיגריות גורם לכיווץ של כלי דם בפנים, ומביא להפרעה באספקת הדם והחמצן לעור הפנים. כמו כן, חשיפה ל-4000 רעלנים גורמת לפגיעה בחלבונים קולגן ואלסטין האחראים על חוזק וגמישות הרקמות. העור נפגם מהחזרתיות של כיווץ השפתיים ואפילו מהחשיפה ארוכת טווח לחום הסיגריה. ואם זה לא הספיק, העישון גורם להצהבת העור, למראה חסר חיים, לשינויים בצבע וליובש. ככל שמעשנים יותר סיגריות, למשך תקופה ארוכה יותר כך גובר הסיכון לנזקים בלתי הפיכים לעור הפנים ולהאצת ההזדקנות. גמילה מהדחף לעשן בגיל צעיר ככל האפשר מסייעת בשיקום העור ובהחזרת הגמישות והחוזק הטבעיים שלו. אם לא די בכך, הרי שהעישון פוגע קשות גם ביכולת השיער להתחדש, לצמוח והשיער אף מאפיר יותר מהר.

6. תוותרו על הצורך גם בהשתלות שיניים

הניקוטין והזפת שבסיגריות גורמים להצהבת השיניים, אך הנזק החמור יותר נגרם דווקא לחניכיים. העישון גורם לירידה באספקת הדם לחניכיים ולעצמות התומכות בשיניים, ופוגע בהגנה הטבעית של השיניים. פגיעת הסיגריות מתבטאת במחלות חניכיים, דוגמת נסיגת חניכיים, דימומים ובמקרים חמורים אובדן שיניים. עם גמילה מהדחף לעשן, יכולות הריפוי הטבעית של הגוף משתקמת ומסייעת להחלמת השיניים והחניכיים.

7. ריח הסיגריות לא יטריד יותר אתכם את סביבתם

גם כאשר המעשנים משתמשים בדאודורנט, בסוכריות מנטה או חופפים את שערם יום יום, ריח העישון נותר על השיער, על ריריות האף וכמובן על הבגדים.

8. תהנו מבריאות טובה יותר למשפחה

הריח המטריד של העישון הוא סימן אזהרה לכך שרעלני הסיגריות נמצאים על גופו ובגדיו של המעשן, ויכולים לעבור בקלות גם לתינוקות ולילדים. הורים מעשנים, או מטפלים מעשנים, מגדילים את הסיכון של תינוקם למוות בעריסה.

9. תהנו מרוגע ושלווה

מעשנים רבים אומרים שלעישון אפקט מרגיע, המסייע בהפחתת מתח וחרדות. אבל מדובר בתפיסה שגויה ונפוצה מאוד: מחקר רחב היקף שנערך בבריטניה מצא שלגמילה מעישון  יתרונות רבים בכל הנוגע להפחתת חרדה, דיכאון וסטרס. גמילה מהדחף לעשן תורמת גם למצב רוח חיובי, לבריאות הנפש ולאיכות החיים בכלל, בהשוואה למעשנים.

10. תחושו שיפור בתחושת הביטחון העצמית

אנשים שמצליחים להפסיק לעשן מעידים על החזרת השליטה העצמית לידיהם. ההתמכרות גרמה להם להרגיש מנוהלים על ידי הסיגריות ועם החזרת השליטה העצמית, הדימוי העצמי משתפר באופן ניכר.

11. תרוויחו יותר כסף

לא מעשנים הם נכס תעסוקתי! על פי מחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו מעסיקים במגזר הפרטי משלמים, בממוצע, כ-5,800 דולר יותר על כל עובד מעשן. הסיבות: היעדרויות מרובות, ירידה בפריון העבודה, הפסקות סיגריה וטיפולים רפואיים. בארץ, יש מקומות שאוסרים עישון, יש מקומות שמצ'פרים עובדים לא מעשנים ויש חברות כמו בזק, אגד, לוריאל, מולר ויורוקום, שמעודדים באופן אקטיבי את העובדים להיגמל מעישון.

12. תהנו מתשלום מופחת על הביטוח הרפואי

בגלל שעישון מהווה גורם סיכון גבוה לתחלואה ותמותה, מדובר בעניין מהותי עבור חשבי הסיכונים בחברות הביטוח. המשמעות היא שחברות הביטוח רואות במועמד המעשן, לקוח "מסוכן". לכן כשמדובר בפוליסת ביטוח, המועמד המעשן ייאלץ לשלם פרמיית ביטוח גבוהה בהרבה מזו של המועמד שאיננו מעשן.

 13. תחסכו כסף על הסיגריות

אם כל יום מבזבזים 100 ₪ על סיגריות. העלות השנתית מסתכמת ב- 36,500 ש"ח בשנה.

 14. תהווה דוגמא טובה לילדכם

לא רק שעישון פסיבי משפיע במידה רבה על בריאות הילדים, אלא שחלק מהילדים שנחשפו לעישון בגיל צעיר מסגלים לעצמם את ההרגל המגונה בבגרותם. ההסתברות שבני נוער יתחילו לעשן גדולה יותר כשאחד ההורים מעשן.

15. תהפכו לפעילים ספורטיביים בקלות רבה

העישון גורם לקשי נשימה. עישון קבוע גורם לעליה בהתנגדות דרכי הנשימה ולקושי בתנועת האוויר אל ומתוך הריאות. צריכת החמצן אצל מעשנים כרוניים יכולה להיות כמעט כפולה מזו של הלא מעשנים. תוספת החמצן שדורשים שרירי הנשימה כתוצאה מעישון כרוני עלולה לגרום לירידה משמעותית ביותר בכמות החמצן הזמינה לשרירים העובדים ולפגיעה בסיבולת לב ריאה. אם לא מעשנים כ-24 שעות לפני הפעילות הגופנית, תהיה דרישה קטנה יותר לחמצן, אך עדיין גבוהה בצורה משמעותית מזו של הלא מעשנים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום