ממצאי מחקר: פי 7.7. פגועי פוסט טראומה בעקבות ירי טילים

(11)
לדרג

הר מירון, גבעת זאב, ירי טילים ומהומות בערים- איך זה משפיע עלינו? על רקע האירועים החמורים שהתרחשו אסון הר מירון וגבעת זאב, ירי הטילים והמהומות בערים המעורבות דיברנו עם הפסיכולוג הקליני ד"ר אריה מישקין, כדי שיסביר לנו האם אנחנו פוטנציאל לפוסט טראומה ברמה הלאומית

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

יותר מדי אסונות אירעו בזמן האחרון. אסונות גדולים וחמורים, אירועים יוצאי דופן המטילים אימה גם על מי שלא היה במקומות שהם אירעו. אסון הר מירון וקריסת בית הכנסת בגבעת זאב, אמורים לשמש כעת קריאת השכמה לציבור החרדי שמקים טריבונות על גבי טריבונות להתכנסויות המוניות ואלה- כמו שלצערנו קרה מובילות לאסונות.

ד"ר אריה מישקין:" האסונות הללו בהחלט עלולים לגרום לאנשים שהיו במקום, להימנע מלהגיע מעתה ואילך להילולות, תפילות המוניות וכל התכנסות שתציף את הטראומה שלהם. ברמה הלאומית אין להם נגיעה לכלל הציבור, אבל למהומות בערים המעורבות ולירי הטילים יש גם יש השפעה על עם ישראל. הם גורמים לרבים להישאר בבית, להימנע מיציאה החוצה בעיקר למקומות מסוימים. הם מחלישים אותנו".

58.9% מתושבי עוטף עזה ושדרות חוו מצוקה נפשית בצוק איתן

בשנים האחרונות מתמקדים חוקרים ורופאים בהיבט הפוסט טראומטי של אירועי אר"ן (אירוע רב נפגעים) כמו פעולות טרור ופיגועים וגם בפוסט טראומה של אזרחים הנחשפים לירי טילים. כבר אחרי מבצע צוק איתן נעשה מחקר במטרה לחקור את התופעה כדי למנוע את התפרצותה ממנו עלה כי בקרב תושבי דרום הארץ אשר נחשפו לירי מתמשך של טילים, יש רבים הסובלים מתסמיני הפרעת לחץ אקוטית. המחקר נעשה אז בקרב תושבי עוטף עזה ושדרות והוא החל במבצע עופרת יצוקה בדצמבר 2008. הממצאים הראו כי 58.9% ממשתתפי המחקר שכלל 194 נבדקים דיווחו על מצוקה נפשית, ו-35.2% דיווחו על תסמינים של דיכאון, 12% על הפרעת לחץ אקוטית אשר באה לידי ביטוי בחוסר התמצאות, ערפול, הלם שכחה, חוויה מחדש של אירועים מפחידים והימנעות ממצבים אשר מציפים את זיכרונות העבר. גם חצי שנה אחרי האירוע 13% מהם סבלו מתסמיני פוסט טראומה. עוד נמצא כי הסיכון עלה פי 2.4 בקרב אנשים שחוו מצוקה נפשית או דיכאון, ו-95% של סיכון לפוסט טראומה בקרב אנשים עם תפיסה אחראית בחייהם. האופטימיים הציגו 46% של סיכון לפוסט טראומה. נשים הדגימו סיכון פי 3.6%, דתיים 46% מעשנים 14% ואלכוהוליסטים 24%. פי 7.7. פגועי פוסט טראומה היו אחרי מבצע צוק איתן.

איך  מתנהל טיפול בטראומה והיכן?

טראומה הנו מונח המתייחס לתיאור מצב גופני ונפשי יחד. בדרך כלל אירוע רב נפגעים עלול להוביל גם לפגיעה טראומתית- לא רק פיזית אלא גם נפשית ואף לפוסט טראומה. ברמת הפגיעה הגופנית ישנם רמות שונות של פגיעה מורכבת וכאשר מדובר בפגיעה מסכנת חיים, יש צורך במענה רפואי מהיר.

ד"ר אריה מישקין:"ההגדרה של פוסט טראומה, היא כאשר אדם חווה מצב שמאיים על חייו. כל אירוע כזה עלול לגרום לפוסט טראומה, ככל שזה יותר ממושך, כך יש סיכוי להתפתחות ההפרעה. בנושא של הר מירון למשל, זה לא פגע באנשים שלא היו שם, אבל אלה שהיו בהחלט עלולים לראות מעתה ואילך בכל תפילה המונית או התכנסות טריגר להצפת הטראומה ולכן הם יימנעו מכך".

בואו נקווה שהימים הארורים יחלפו מהר, שעם ישראל יגלה את הכוחות הטמונים בו ויפתח דף חדש, בלי פוסט טראומה לאומית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום