בחג השבועות תעשה לך: מתכוני בריאות

(11)
לדרג

חג השבועות. הוא מלא בגבינות שמנת, עוגות ומוצרי חלב עתירי קלוריות המלווים בבצקים עמוסי שומן. למרות זאת, רובנו מחכים לו כל השנה כי הוא מאפשר חגיגת שחיתות. אולם המחיר עשוי להיות כבד נוכח הכולסטרול והסוכר הנוסקים בדם, ותחושת הכבדות המיידית. ריכזנו לכם מספר עקרונות ומתכונים שיככבו על שולחנכם ללא צורך בשאיבת שומן

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

המון גישות – אמת אחת?

טל מנחם, נטורופטית ומטפלת בתזונה טבעית מקיסריה, שמחה לעשות לנו סדר. לדבריה, טבעוניים, יאמרו שכדי לשמור על הבריאות יש לצרוך מזון ללא מוצרים מהחי. לעומתם, הקטוגנים יעידו כי מאז שהם צורכים חמאה ותועפות של בשר שמן וביצים - הם מרגישים טוב מתמיד. "כדי למצוא עקרונות לתזונה בריאה, יש למצוא את המכנה המשותף לגישות השונות", מסבירה מנחם ומוסיפה – "תתפלאו, יש כאלה".

עקרונות מנחים

"כולנו מסכימים", אומרת מנחם, "כי סוכר מעובד, קמח לבן ושמנים מזוככים מזיקים לבריאות. לעומתם, מזון המכיל לפחות 5 גר' חלבון ל – 100 גר' – תורם לבריאות. ופחמימות... מהן, מומלץ לצמצם מעט. אנו צורכים מהן המון". לקראת חג השבועות, מציעה מנחם להחליף מרגרינה ושמנים כגון שמן קנולה, חמניות וסויה - בשמן קוקוס שטעים בעוגות ובשמן זית, שנפלא במתוקים ואינו מותיר טעם לוואי. גם חמאה מהווה תחלופה מצוינת כיוון שהיא מכילה חומצה בוטירית ואת הויטמינים A,D,E,K.

מנחם מנפצת את המיתוס לפיו דבש או סילאן טובים יותר לגוף מסוכר. "סוכר הוא סוכר, גם אם הוא נעשה בצורה טבעית. אפשר להחליף חצי מכמות הסוכר הכתובה במתכון בתחליף של סוכר אלכוהולי שאיננו ממתיק מלאכותי: אריתריאול. בארץ משווקת אותם חברת – סוויטנגו. אף אחד לא ירגיש בהבדל".

"רבים חושבים שאם ימירו את הקמח הלבן בכוסמין, המתכון יבריא. אבל לצערי, למן הרגע שהוציאו מהכוסמין את הסובין (קליפת הגרעין), שני הקמחים זהים, אלא אם כתוב כי הקמח נטחן מגרעין החיטה בשלמותו. אז, הכוסמין הופך לקמח מלא. הבעיה, שגם קמח מלא מכיל המון פחמימות ולכן אפשר להחליף חלק מהכמות בקמח שקדים, קוקוס או טף. זה ידרוש ניסוי וטעיה, אבל זו דרך מצוינת להבריא מתכון".

הנה שלושה מתכונים שיככבו על שולחן החג שלכם ללא רגשות אשמה.

אילוסטרציה/הפודינג המושלם

פנקייק גבינה בריא ועשיר בחלבון

1 כוס קמח שקדים

1/2 כוס אריתריאול

3 ביצים

1 כוס חלב או סויה

1/2 כוס ריקוטה

1 כפית תמצית וניל

1 כפית א. אפייה

קורט מלח

2 כפות שמן קוקוס / שמן זית

לערבב הכל יחד ולתת לבלילה לנוח כעשר דקות. במידה והבלילה דלילה מידי להוסיף מעט קמח שקדים.

לטגן עם מעט חמאה במחבת נון סטיק

אילוסטרציה/אל תתנו לסוכר להטעות אתכם

עוגת גבינה דלת פחמימות

500 גרם גבינה לבנה 5%

1 גביע ריקוטה

1 גביע שמנת חמוצה

4 כפות קמח שקדים

4 ביצים מופרדות

1/2 כוס אריתריאול

1/2 כוס סוכר

אופן ההכנה:

לחמם תנור ל 180 מעלות ולהניח תבנית עם מים בתחתית.

להקציף את החלמונים יחד עם הסוכר והאריתריאול לקצף יציב, לערבב את שאר הרכיבים יחד בקערה נפרדת, להוסיף את הקצף בתנועות קיפול עדינות ולערבב .

לשפוך את הבלילה לתבנית עגולה בקוטר של 24 ולאפות 20 דק' ראשונות בחום של 180 מעלות, 20 דק' נוספות ב 150 מעלות ועשרים דקות אחרונות ב 120 מעלות. לכבות את התנור ולהשאיר סגור כשעה לפחות.

ניתן להקציף שמנת מתוקה עם 2-3 כפות פודינג וניל ולצפות את העוגה.

אילוסטרציה/רוח החג

פודינג צ'יה מפתיע

5 כפות זירעי צ'יה

700 מ"ל חלב / חלב קוקוס/ חלב שקדים / חלב סויה

2 כפות מייפל

תפוח חתוך לקוביות קטנות

3 תמרים חתוכים לקוביות

חופן אגוזי פקאן קצוצים

חופן שקדים קצוצים

לערבב הכל יחד ולמזוג לחמש צנצנות קטנות. להכניס למקרר לשעתיים לפחות ואפשר ללילה. זירעי הצ'יה יתנפחו ויהפכו את הנוזל לפודינג.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום