המדריך המלא לניקוי רעלים: עשו את זה נכון!

(24)
לדרג

ניקוי רעלים, שתי מילים שאין סיכוי שהצלחתם לפספס, הוא אחד ממגוון טרנדים בריאותיים ששוטפים את הרשת ואמורים לעודד את הגוף שלנו להתחדש, להתרענן ובקיצור, להיות בריא יותר. אז מה זה בעצם ניקוי רעלים, איך עושים את זה ולא פחות חשוב – איך עושים את זה נכון? באנו לעשות סדר

מאת: מערכת דוקטורס

הטרנד הבא מדובר בכל הרשתות החברתיות, נכתבו לגביו אין ספור כתבות והוא לא פסח גם על כמה כוכבות שכולנו מכירים. הגוף שלנו נחשף לרעלים כל הזמן. הם יכולים להימצא במזון שאנחנו אוכלים, במוצרי קוסמטיקה שאנו משתמשים בהם ואפילו באוויר שאנחנו נושמים. עם הזמן, הרעלים הללו עשויים ליצור בעיות בריאותיות ולכן חשוב שהם לא יישארו בגופנו לאורך זמן. באופן טבעי, בגוף האדם קיימים מנגנונים שתפקידם לנטרל את הגוף ולאפשר לו להתנקות. אולם במציאות שבה אנו חיים היום, בה הרעלים האלו יותר ויותר נפוצים וזמינים עבורנו, לא תמיד הוא מצליח לעמוד בקצב.

פותחים את האביב עם אנרגיות מחודשות

ניקוי רעלים, או "דיטוקס" בלעז, הוא שם כולל לכל מיני תהליכים שנמשכים בין כמה ימים לכמה חודשים, שמטרתם לסייע לגוף להתנקות מרעלים בצורה יעילה ולשפר את הבריאות. לעתים ניקוי רעלים מקושר גם לירידה במשקל ותורם לכך, על אף שזו לא מטרתו המרכזית. פעמים רבות מומלץ לבצע ניקוי רעלים בעונת האביב. לפי הרפואה הסינית, בתקופה זו של השנה חשוב לעזור לגוף שלנו לשחרר את האנרגיה הטבעית שאצורה בו ולאפשר לה לזרום, וניקוי הרעלים מסייע במשימה זו.

איך עושים את זה? על ידי הפניית חלק מהאנרגיות (הרבות) שהגוף משקיע בעיכול מזון ובחילוף חומרים, למנגנוני ניקוי הרעלים שקיימים בו. יש כל מיני סוגים של שינויים תזונתיים, דיאטות אם תרצו, שאמורים לתרום לתהליך הזה. בדרך כלל, כצעד ראשון, דיאטות ניקוי רעלים מבוססות על תפריט דל קלוריות כדי שהגוף יוכל להשקיע פחות אנרגיות בעיכול. אבל על מנת שהתהליך יהיה מיטבי, חשוב שהמזונות שכן נכנסים לתוך הגוף שלנו יהיו כאלה שמרוכזים בהם כמה שפחות רעלים.

בשר – אאוט, מוצרים מן הצומח – לגמרי אין

באופן כללי, התפריט בתקופה של ניקוי רעלים יהיה מבוסס על תזונה טבעונית בלבד. מזונות מן החי כמו בשרים, דגים, ביצים, חלב ועופות משופעים ברעלים יחסית למזונות אחרים, ולכן אלו המוצרים הראשונים שתיאלצו לוותר עליהם, כמו גם על מוצרים מעובדים שרחוקים מלהיות טבעיים. נוסף על ההיבט התזונתי, בזמן שמבצעים ניקוי רעלים נהוג לערוך שינויים מסוימים באורח החיים, לדוגמה לישון שעות רבות יותר ולהקפיד על תנועה. לאורך השנים התפתחו שלל שיטות לניקוי רעלים ושתיים מהנפוצות שבהן יפורטו כאן.

השיטה הנפוצה ביותר כיום היא שיטה של ניקוי רעלים כללי והיא נמשכת 3-5 שבועות. במהלך תקופת הניקוי יש להימנע ממזונות שמכילים כמות גדולה של רעלים וכן מכאלה שעלולים להוביל לתגובות אלרגיות שונות. שיטה זו מתבצעת בצורה הדרגתית כך שלאט לאט מתווספים עוד ועוד מרכיבים לתפריט. בשל ההדרגתיות של השיטה, אנשי מקצוע רואים בה דרך טובה לזהות רגישות אפשרית למוצרי מזון מסוימים. נוסף על התפריט הייחודי, במסגרת ניקוי רעלים בשיטה זו ממליצים מומחים בתחום להימנע גם מאלכוהול, מעישון ולעתים גם מתרופות מסוימות.

שיטה נוספת ואינטנסיבית יותר נמשכת מספר ימים בלבד ומבוססת על צום. לעתים הצום מתבצע תוך שתיית מים, ולעתים ניתן להוסיף לתפריט גם מיצים שמבוססים על פירות, ירקות ועלים ירוקים, ואז להאריך את משכו של הצום. מכיוון ששיטה זו נחשבת קשה יותר, בעלי המקצוע ממליצים להאט משמעותית את אורח החיים בזמן הצום ובנוסף מדגישים את החשיבות הרבה של ליווי צמוד על ידי מומחה לאורך הצום.

ניקוי רעלים עושים באחריות או לא עושים בכלל!

האינטרנט מוצף במדריכים של אנשי מקצוע בנושא של ניקוי רעלים ובסיפורים של לקוחות מרוצים. בינתיים, נראה כי לא מדובר באופנה חולפת ושניקוי הרעלים כאן כדי להישאר. אולם בכל זאת מדובר בשינוי תזונתי דרסטי, גם אם הוא זמני, ומן הסתם עשויות להיות לתהליך השלכות שונות על אנשים שונים.

אנשי מקצוע מסבירים שניקוי רעלים כרוך לעתים בסיכונים. לכן אם אתם חושבים לבצע תהליך של ניקוי רעלים, התייעצות עם רופא היא חיונית. במיוחד אם אתם סובלים ממחלות ומצב הבריאות שלכם אינו מיטבי, לא כדאי לקחת סיכונים וחשוב לבצע את כל הבירורים הנדרשים לפני שמתחילים תהליך כזה. בעל מקצוע יוכל להתאים לכם את שיטת הניקוי שמתאימה למאפייניכם הבריאותיים, לצרכים וליעדים שלכם, ולהכווין אתכם בדרך שתאפשר לכם לנקות את הגוף שלכם מבלי, חלילה, לפגוע בו.

במקרים מסוימים, יש צורך להכין את הגוף ואת הכבד (האיבר המרכזי שאחראי על ניקוי רעלים בגוף) לפני שמתחילים תהליך של ניקוי רעלים. גם לשם כך חשוב לקבל הדרכה מקצועית. בנוסף, חשוב לבצע את ניקוי הרעלים עצמו בצורה מבוקרת ומפוקחת תוך ליווי צמוד של אנשי מקצוע. בעיקר כשמבצעים ניקוי רעלים אינטנסיבי, כמו צום למשל, מומחים מדגישים כי הליווי הוא לא פחות מהכרחי. החלטתם ללכת על ניקוי רעלים? עשו זאת נכון ובאחריות. בהצלחה!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום