עונת הנחשים: כך תימנעו מסכנת מוות

(0)
לדרג

האביב המציץ מכל פינה, הוא גם שעתם היפה של הנחשים. איך תזהו אם מדובר בנחש ארסי, מה עושים כדי להימנע מסכנה ומהו הטיפול הרצוי במקרה של הכשה? פרמדיק של מד"א מפרט את כל המידע שיעזור לכם לשמור על עצמכם ועל היקרים לכם

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

עוד בתקופת המקרא סימל הנחש עבור בני האדם סמל ליצר הרע, לסכסכנות ולפיתוי; ולפי תאוריות שונות, הופעתו בחלום חלום עשויה לרמז על מוטיבים פאליים הקשורים באיבר המין הזכרי. אולם מעל לכל אלה – נחשים היו מאז ומתמיד מסוכנים לבני האדם. ארס הנחש מורכב בעיקר מחלבונים וממינרלים הגורמים לתגובות קשות, ותפקידו הטבעי הוא למעשה לשתק את הקורבן. הכשה של נחש ארסי שאינה מטופלת במהירות עלולה לגרום להתנפחות, לכאבים עזים, לכאבי בטן, לשטפי דם - וללא טיפול מהיר ונכון גם למוות.

"בתקופה הנוכחית גוברת פעילותם של הנחשים הארסיים ובראשם הצפע הארץ ישראלי, שמצוי באזור ההררי ובשפלה ברוב אזורי הארץ", אומר דוראל ארזואן, פרמדיק במד"א, לוכד נחשים מוסמך ומדריך מקצועי בתחום הכשות נחשים; שמפרט מה צריך לעשות כדי לצמצם את הסיכוי להכשה ומה עושים במקרה שהיא מתרחשת, שימו לב:

איך למנוע הכשה?

"ראשית, חשוב להימנע מהפיכת סלעים ואבנים, ולנקוט משנה זהירות ובעיקר ערנות בזמן ישיבה על מדשאות וקרקע חשופה בטבע. במקומות אלה יש להצטייד בנעליים סגורות ובשום אופן לא ללכת יחפים. כיוון שהנחשים עלולים להופיע גם בחצרות הבתים, חשוב להקפיד על גיזום הצמחייה ועל פינוי האשפה. חשוב להימנע משמירת ציוד וחפצים שיכולים לשמש כמקום מסתור נוח לנחשים כמו: צינורות גינה שאינם בשימוש, משפכים שבהם ילדים יכולים לשחק ועוד.

מה עושים במקרה של הכשה?

במקרה של הכשה ארזואן ממליץ לפעול בדרכים הבאות:

  • וודאו שאכן מדובר בהכשה וחפשו את סימניה. תמיד יש לחשוד כי מדובר בנחש ארסי.
  • הימנעו מטלטול הנפגע ומנעו תזוזה של האיבר המוכש, על מנת למנוע את פיזור הארס בגוף.
  • הזעיקו מיד וללא דיחוי את מד"א בטלפון החירום 101. בחדרי המיון בישראל מצוי אנטי-ונום נגד ארס של צפע המיועד לטיפול מידי בנפגע ולהצלת חייו.
  • הרחיקו את הנפגע מהשטח והעבירו אותו למקום בטוח ומוצל.
  • דאגו למנוחה מוחלטת של הנפגע ולהרגעתו.
  • הסירו בגדים ותכשיטים מהאיבר המוכר.
  • אם ניתן, צלמו בזהירות את הנחש, כדי לסייע בזיהוי ובטיפול. אם לא ניתן לעשות זאת - נסו לשחזר את מראהו.

מה אסור בשום אופן לעשות?:
 
· אל תחתכו את מקום ההכשה
· אל תמצצו את הארס
· אל תניחו חסם עורקים
· אל תקררו את מקום ההכשה
· אל תתנו לנפגע מזון או שתייה
· אל תרדפו אחרי הנחש
 
ניתן להוריד את יישומון "מד"א שלי", המסייע לחובשים ולפרמדיקים במוקד 101 של מד"א ובאמבולנס לאתר את המיקום המדויק וכן לשלוח תמונות רלוונטיות מהשטח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום