7 מזונות שעלולים לפגוע בבריאותכם בפסח הזה

(6)
לדרג

שמחה רבה ואוכל תמיד הולכים ביחד, בייחוד כשמדובר במאכלי חג טעימים כמו שיש בפסח. אך מי מאתנו לא מכיר את תחושת הכבדות, העצירות והגזים שמגיעים אחרי ליל הסדר? פרופ' אולגה רז מונה את ששת סוגי המאכלים הנפוצים שעלולים לגרום לבעיות שונות. צרכו מהם מעט כדי שתוכלו ליהנות מפסח בריא ומהנה

מאת: מיכל הלפרין מערכת דוקטורס

היציאה מהסגרים הארוכים, האביב המתעורר ותחושת ההקלה שמתאפשרת לאור גרף התחלואה הנוסק: נראה שהפסח הזה יש לנו סיבות טובות במיוחד לחגוג ולשמוח - וכידוע, אין כמו אוכל טוב וקצת יין כדי לשמח לבב אנוש. אולם, בעוד שתבשילים מסורתיים, מצות ושאר מאכלים טעימים מכניסים אותנו לאווירת החג ותורמים לתחושת ההנאה, חלק גדול מהם גורם לבעיות: כאבי בטן, גזים, תחושת כבדות וכן - גם לא מעט קלוריות. פרופ' אולגה רז, מומחית לתזונה ודיאטה, מרצה בכירה באוניברסיטת אריאל, מונה את המזונות מהם כדאי להישמר במיוחד. רשמו לעצמכם, ונסו שלא לצרוך מהם הרבה.

מצה:

אמנם קשה מאוד להימנע מאכילת מצה בחג הפסח, אבל צריך לזכור שמעבר לעובדה שהיא מכילה לא מעט קלוריות (מצה 1 = 2 פרוסות לחם), היא גם גורמת לרבים מאתנו לבעיות עיכול כמו גזים, כאבי בטן ועצירות.

מה עושים? טועמים מעט, לא מתייחסים למצה כתחליף ללחם ומעדיפים למלא את הצלחת במאכלים מזינים וידידותיים יותר.

עוגיות של פסח:

העוגיות הטעימות שנהוג לאכול בפסח מבוססות על שקדים, בוטנים או קוקוס. לכאורה, נראה שמדובר במזונות די מזינים. הבעיה היא שאלה לרוב מכילות כמות גדולה של סוכר, וקשה מאוד לאכול מהן מעט. מעבר לכך, חשוב לזכור שגם רכיבים מזינים יחסית כמו שקדים או בוטנים מכילים כמות נאה של שומן, והתוצאה יכולה לעלות לנו בקלוריות רבות.

מה עושים? מציעים למארחים להניח מעט עוגיות על השולחן, כך שכל אורח יוכל להתכבד בעוגייה אחת ולא יותר.

חרוסת:

החרוסת המסורתית מכילה רכיבים מזינים כמו: תמרים, אגוזים ותפוחים. הבעיה היא שכאשר טוחנים אותם, כפי שמתבקש כשמכינים חרוסת, העיסה הופכת להיות כל כך טעימה שמתחשק לנו לאכול ממנה הרבה וכך לצרוך הרבה קלוריות מבלי שנשים לכך לב.

מה עושים? מעדיפים חרוסת טחונה גס שמכילה תפוחים ואגוזים, ומחליטים מראש שלא אוכלים מעבר לכף עד שתיים.

קניידלך:

באופן כללי, הקניידלך המסורתיים אינם מהווים בעיה עבור שומרי המשקל. הם מורכבים בעיקר  מקמח, מים ושמן. הבעיה היא הכמות – אם אוכלים מהם יותר מידי, כמות הקלוריות עולה, בלי שנרגיש בכך.

מה עושים? מסתפקים בשניים - שלושה קניידלך קטנים ומסרבים לקבל עוד, גם אם הדודה שמארחת בחג לוקחת את העניין באופן אישי.

מאכלים מטוגנים:

אין ספק שמצייה וקובה מטוגן הם מאכלים טעימים במיוחד. אבל השילוב של הפחמימות שהם מכילים ביחד עם השמן ופעולת הטיגון, גורמים לכך שתיספג כמות גדולה במיוחד של שומן.        בפועל אכילתם עלולה לגרום לתחושות לא נעימות כמו צרבת, תחושת כובד ואף להוביל להשמנה.

מה עושים? שולחן החג לרוב מלא במאכלים טעימים אחרים שלא עוברים טיגון. נסו להעדיף אותם וכך לא תתפתו לנשנש עוד ועוד מהמאכלים המטוגנים. אם ממש קשה לכם, החליטו מראש עם עצמכם שאתם מסתפקים במאכל מטוגן קטן אחד.

בשרים שמנים:

ארוחות החג מסמלות שפע, ולכן רבים בוחרים להכין מספר מנות עיקריות שחלקן עשויות מבשרים שמנים, כמו כבש או צלעות. לצערנו, אף שאלה טעימים לחיכם של רבים מאתנו, הם אינם בריאים ללב, גורמים לתחושת כבדות, לצרבת, לישנוניות אחרי הארוחה ומאוחר יותר גם לבעיות שינה; בעיקר כשהם נאכלים בשעות הערב המאוחרות. יתרה מכך, הם פוגעים בפעילות חיידקי המעיים הטובים וגם משמינים מאוד.

מה עושים? מעדיפים מנות עיקריות שמבוססות על עוף, דגים, או על חלקי בשר רזים כמו סינטה, וויסברטן, צ'אך.

אלכוהול: למרות כמות קטנה של נוגדי החמצון שמכילה כוס יין, לא מומלץ להפריז בשתייתו, שכן אלכוהול מכל סוג מהווה גורם סיכון לסוגים שונים של סרטן, לכבד שומני, ויין מתוק גם מכיל לא מעט סוכר.

מה עושים? תוכלו ליהנות מארבע כוסיות קטנות, אך לא מומלץ לצרוך ממנו מעבר לכך או להרבות בשתייתו במהלך ימי החג.

"אני נתקלת באנשים רבים שמדווחים על תחושות לא נעימות לאחר ארוחות החג הגדולות. מעבר לבעיות עיכול כמו גזים, צרבת וכאבי בטן; רבים מרגישים תחושות אשם על הקלוריות הרבות שבזבזו. לכן, חשוב להגיע לארוחת החג לא מאוד רעבים וכדאי לאכול פרוסה עם ממרח או משהו קטן לפני הסעודה, כדי להימנע ממצב של 'התנפלות' על אוכל. בנוסף, תמיד אפשר לבחור במאכלים מומלצים יותר כמו גפילטע פיש, מרק או סלטים שאינם שמנים. כמו כן, מומלץ לנצל את מזג האוויר האביבי לטיולים ברגל ולפעילות גופנית, אותה מומלץ לבצע לא מיד אחרי הארוחה", מסכמת פרופ' רז.

חג שמח!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום