מנפלאות הקורונה: עלייה בהתמכרויות- וגם מכורים לחל"ת ולחופש!

(4)
לדרג

מכורים חדשים בגלל הקורונה- לאלכוהול, קנאביס, תרופות הרגעה, פורנוגרפיה ועוד. מחקר חדש חושף עליה בהתמכרויות ומכורים חדשים. אצלם המלחמה בקורונה רק מתחילה. ראיון עם ד"ר אורית פנט פסיכיאטרית, מומחית לטיפול בהתמכרויות

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

מחקר חדש של המרכז הישראלי להתמכרויות בראשותו של פרופ' שאולי לב רן, חושף את הנתונים המדאיגים של עלייה בהתמכרויות בעקבות הקורונה. החמרה של 38% בקרב מכורים כאשר 12.6% מהם פיתחו התמכרות נוספת. 31% העלו את המינון לחומרים ממכרים. 2% התמכרו לכדורי הרגעה ושינה. נוספו 3.1%  מכורים חדשים לאלכוהול ולקנביס, 6.2% התמכרו לפורנוגרפיה. כמו כן נמסר כי הייתה עליה של 44% פניות לער"ן בשל דיכאון וחלה עלייה של 3.5% בפנייה לקווי חירום.

הנתונים הללו לא מפתיעים. אחרי שנה של סגרים, פחד מהדבקה ושיבוש השגרה, חדשות קשות ברצף על מספר החולים והמתים, עם ישראל נתקף באימה. בעיקר סבלו מכך האוכלוסיות בסיכון ובכלל זה גם מכורים שכבר "נפלו" לאיזו התמכרות בחפשם אחר "מזור מדומה". המגפה החמירה את הבעיה, עיכבה או הרסה את ההישגים שלהם. במלחמה כמו במלחמה יש קורבנות וגם בנפש.

באיזה מצב מכורים מוסיפים עוד התמכרות?

ד"ר אירית פנט, פסיכיאטרית מומחית לטיפול בהתמכרויות: "בדרך כלל זה נובע מלחץ חברתי. למשל הם יושבים יחד עם מכורים נוספים, מה שכמובן בטח גם קרה בסגרים. אנשים מיעטו לצאת ונשארו בבית, ואז יושבים ומתחילים לנסות כל מיני חומרים נוספים, אולי זה יוריד את רמת החרדה שלהם, יקל עליהם. האלכוהוליסט ינסה סמים ולהיפך, כאשר השאיפה של כל מכור היא להגיע לאיזו שלווה שלמעשה הוא אף פעם לא מצליח להגיע אליה".

ד"ר פנט עובדת במרכז התמכרויות לנשים "לצדך" וכן בחדר מיון פסיכיאטרי, בו נתקלה במראות קשים מאד בתקופת הקורונה. "בעבודתי בחדר המיון נוכחתי בעלייה גבוהה של שימוש בקנאביס בזמן הקורונה, גם מבחינת תכיפות השימוש וגם מבחינת המינון, מה שגרם להתקפים פסיכוטיים, חרדות ודיכאונות".

האם התמכרות לאוכל היא כמו התמכרות למשל לאלכוהול?

"כל התמכרות היא התמכרות, ואין הבדל מבחינת התלות הפיסית והרגשית בין התמכרות לאוכל או לאלכוהול, סמים, הימורים ועוד. מי שיש לו נטייה להתמכרות יחליף אותה בהתמכרות אחרת. הוא ישתמש בקנאביס אבל גם יכניס את עצמו לאימוני ספורט מתישים. בשני המקרים הוא זקוק לחומרים של מרכז ההנאה במוח אשר משתחררים בזמן סיפוק ההתמכרות. בעצם מדובר בחיפוש אחר משמעות, אבל מתחתיה יש בעיה שאותה יש לפתור, ויש כל מיני סיבות למה אנשים מתמכרים".

שיבוש השגרה גרם גם לריגרסייה אצל המשתקמים. ד"ר אירית פנט: "אין ספק שחוסר הרצף הטיפולי אשר נגרם מהפסקת תפקוד מרפאות לטיפול במכורים בתקופת הסגרים, מחסור ככח אדם ועוד, גרמו לריגרסייה בהישגים של המטופלים שהפסיקו "לעבוד" על עצמם. התמדה ושימת גבולות הם מרכז הליבה של הטיפול במכורים".

סוגי התמכרויות- מהירואין עד סמארטפון

לפי הנתונים המעודכנים, יש היום בארץ 120,000 מכורים כאשר ההתמכרויות הכי שכיחות הן לסמים – (הירואין, קיסטל מאת', קוקאין ) גראס, אלכוהול ויש גם התמכרויות התנהגותיות כמו למשל התמכרות למין, הימורים, אהבה, עבודה, אינטרנט, טלוויזיה, בורסה, קניות, שוקולד, פחמימות וגם סמארטפון, ריטלין וקופאין.

האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה מגדירה את ההתמכרות כתופעה בה אדם עושה משהו שהוא מודע לכך שהוא מזיק לו, אבל לא מצליח להפסיק לעשות אותו. בעגה הרפואית קוראים לזה קומפולסיה- כפייתיות וחזרה על הרגל מסוים או צריכת חומרים ממכרים  ההבנה כי מדובר בהתמכרות נובעת מהופעת תסמיני גמילה  בזמן הניסיון להפסיק את ההתמכרות וכן בתלות הפסיכולוגית והגופנית שלו במושא ההתמכרות. מכורים לרוב החלו לצרוך או לסגל התנהגות ממכרת מתוך בחירה, אולם ההתמכרות עצמה איננה בחירה והיא הופכת להיות ברירת מחדל. רק אחר כך הם מפתחים תלות לחומרים שהגוף משחרר בזמן ההתמכרות כמו אדרנלין, אקסוטוצין, דופמין, אנדרופינים ועוד. כל אלה גורמים להרגשה טובה ולתלות הפיזית.

התמכרות לחל"ת- כן יש דבר כזה והוא נוח!

מסקר שנעשה על מקומות עבודה עלה כי רק 5% מהישראלים אוהבים את עבודתם ומעורבים בה רגשית. 22% שונאים אותה. זה אולי מסביר את המצוקה אליה נקלעו כעת המסעדנים, שאומנם פתחו את העסקים שלהם אבל לא מצליחים לגרום לעובדים לחזור לעבודה גם לא עם מענק של 5,000 ₪.

בעוד שהמומחים מזהירים כי בטלה גורמת לפגיעה בדימוי וירידה בתחושת הערך העצמי, מסתבר שיש אנשים שהחל"ת בקורונה עלול להכניס אותם למעגל קסמים מסוכן- זה כל כך ימצא חן בעיניהם עד כדי כך שהם יאבדו את הדרך חזרה לעבודה. זה כבר עלול ממש לחזור אליהם בבומרנג.

מסתבר שכאשר מרחיקים לכת ויושבים בבית הרבה זמן, מדובר אפילו בהפרעה אנטי חברתית שיש לה גם תסמינים של פרזיטיות וחיים על חשבון אחרים, שקרים, בזבוז כסף, ועזיבת הרבה מקומות עבודה ללא תחליף. תגמול עצמי וגם ניהול זמן הוא התרופה למלחמה באנטי חברתיות. ואל תיקחו את זה בקלילות, זה עלול להיגמר רע.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום