שוויון באורך הרגליים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך

(0)
לדרג
תוכן מקודם

האם ניתן להבטיח שאורך הרגליים יהיה שווה לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך וכיצד הניתוח עשוי אף לטפל בבעיות הקשורות לפער באורך הרגליים?

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9976169 (מספר מקשר)

ניתוח להחלפת מפרק הירך הוא ניתוח מורכב יחסית, המבוצע רק במקרים שבהם רמת התפקוד של המפרק הולכת ומדרדרת וניכרת השפעה ברורה על איכות החיים של המטופל. עד שמגיעים לשלב הזה, השאיפה היא להמשיך בטיפול השמרני שכולל הנעה רבה של המפרק, ביצוע של תרגילי פיזיותרפיה שונים, נטילת תרופות נוגדות דלקת, שימוש במקל הליכה ועוד. ההחלטה בנוגע לנחיצות הניתוח מתקבלת בשיתוף פעולה מלא בין המנתח למטופל. לאחר ההחלטה, יש צורך לבצע בירור נוסף לקראת הניתוח וההרדמה. בין השאר מדובר בבדיקת אק"ג, בדיקות דם שונות וצילום חזה.

השאלה שמעסיקה את רוב המטופלים עם קבלת ההחלטה

בדרך כלל כשמתקבלת ההחלטה לעבור ניתוח להחלפת מפרק הירך, המטופלים מעוניינים לקבל מידע הנוגע למספר נושאים חשובים כמו אופן ההכנה לניתוח או איכות החיים הצפויה לאחר תקופת השיקום. אך בראש ובראשונה מדובר בסיכוי שבעקבות הניתוח אורך הרגליים לא יהיה שווה. על פניו מדובר בתהייה לגיטימית לחלוטין: מפרק הירך הוא בין המפרקים הגדולים ביותר בגוף האדם ואי התאמה בין גודל המשתל לבין גודל המפרק הבריא, עשוי ליצור בעיות שונות ביציבה ובהליכה. למעשה אי שוויון באורך הרגליים הוא בין הסיבוכים האפשריים של ניתוח להחלפת מפרק הירך.

כיצד הכנה מתאימה מבטיחה שוויון באורך הרגליים לאחר הניתוח?

בעבר הרחוק, תהליך ההכנה לניתוח, שבמהלכו המנתחים בחרו את סוג וגודל המשתל, לא בוצע בצורה דיגיטלית. לפני פיתוח התוכנות המודרניות, הרופאים נעזרו בשקפים שהונחו על גבי צילומי הרנטגן וביצעו את תכנון הניתוח באופן ידני לחלוטין.

היום לעומת זאת, מדובר בסיפור שונה לגמרי. כיום תכנון הניתוח מבוצע באופן ממוחשב, כשהתוכנה הייעודית שמתבססת על צילומי הרנטגן, מסייעת למנתח לבחור את המשתל המתאים ביותר עבור המטופל באופן אישי. אך עוד לפני שהמנתח מזין את הנתונים לתוכנה, עליו לערוך מדידות בעצמו ולבדוק האם המטופל סובל מאי שוויון באורך הרגליים. במקרה שכזה, ניתן יהיה לתקן את הליקוי במהלך הניתוח.

בהקשר זה יש לציין כי לא אחת המטופלים מתלוננים על אי שוויון באורך הרגליים בזמן שבפועל אין כל פער באורך הרגליים. תופעה זו יכולה להתרחש כתוצאה מהתכווצות של רקמות רכות (שרירים ורצועות). צילום: שאטרסטוק. 

התאמת המשתל למטופל ממשיכה גם בזמן הניתוח עצמו

חשוב מאוד להדגיש שגם בזמן הניתוח עצמו, ניתנת תשומת לב רבה לשוויון באורך הרגליים. הכוונה היא לכך שהרופא המומחה לא יסתמך על המידע שסיפקה התוכנה הממוחשבת בלבד. תחת זאת גם במהלך הניתוח עצמו, המנתח ידאג לערוך השוואה בין המשתל הנבחר לבין המפרק או חלקי המפרק שהוסרו מגופו של המטופל. בהתאם לצורך, מבוצעות התאמות בזמן הניתוח, על מנת לנטרל לחלוטין את הסיכוי לאי שוויון באורך הרגליים. הבדיקות המבוצעות בזמן הניתוח, מאפשרות למנתח לבצע כוונון עדין (Fine tuning), כלומר ליצור התאמה לא פחות ממושלמת בין המשתל למטופל.

החלפת מפרק הירך בהתאמה אישית: מאמר מאת ד"ר לוין - לקריאה>>

פתרון בעיות הקשורות להתכווצות של רקמות בזמן הניתוח

כפי שציינתי, ישנם מקרים שבהם נוצרת במטופל תחושה של אי שוויון באורך הרגליים כתוצאה מהתכווצות של רקמות רכות. במקרים רבים מאוד, למרות שהתחושה אמיתית לחלוטין, מבחינה אובייקטיבית אין כל שוני באורך הרגליים. הבירור בנוגע לקיומה של התופעה מתנהל במהלך הבדיקות המקדימות שיש לבצע במסגרת ההכנה לניתוח. אם אכן המטופל סובל מהתופעה, המנתח יוכל לשחרר את הרקמות הרכות בזמן הניתוח ולנטרל את התחושה הכוזבת שלא אחת היוותה את מנת חלקו של המטופל במשך שנים ארוכות. כמו כן ניתן לטפל בבעיה באמצעות טיפולי פיזיותרפיה ואימונים גופניים אינטנסיביים שיבוצעו לאחר הניתוח.

השורה התחתונה

אין זה סוד שהפרש באורך הרגליים הוא בין הסיבוכים האפשריים של ניתוח להחלפת מפרק הירך. עם זאת, ניתן בהחלט למזער את הסיכוי לסיבוך זה על ידי בחירה במנתח מיומן המחזיק בניסיון של עשרות שנים בביצוע ניתוחים להחלפת מפרק הירך, הקפדה על ביצוע הבדיקות המקדימות המתאימות, תכנון נכון של הניתוח באמצעות תוכנה ממוחשבת ובחינת ההתאמה בין המשתל למטופל בזמן הניתוח עצמו.

  • צור קשר
ד"ר לוין דניאל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום