החלפת מפרק הירך בהתאמה אישית

(4)
לדרג
תוכן מקודם

מפרק הירך נושא עומס רב - ולעתים נשחק עד שמתעורר צורך בהחלפתו. ניתוח בהתאמה אישית מאפשר בחירת סוג המשתל והגישה הניתוחית, באופן שיתאים למטופל הספציפי

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9976169 (מספר מקשר)

כ-4,000 ניתוחים להחלפת מפרק הירך מתבצעים בכל שנה בישראל. התאמה אישית של טכניקת הניתוח וסוג המשתל מבטיחה תוצאות טובות בניתוח הנפוץ, שאחוזי הצלחתו משתפרים בכל שנה - בזכות טכניקות ניתוחיות מתקדמות ומגוון משתלים חדשניים. הכל על ניתוח מפרק הירך - במאמר זה.

מי זקוק לניתוח החלפת מפרק הירך?

מפרק הירך הוא מפרק מרכזי וגדול, הנושא משקל רב; הוא מחבר בין הירך לאגן - וכולל ראש כדורי, המשתלב בעצם האגן במעין גומחה המכונה "אצטבולום". במצבים מסוימים של מחלה במפרק, נגרמים תסמינים הפוגעים באיכות החיים, לרבות כאבים וקושי תפקודי - קושי בהליכה, ריקוד, תנועה, פעילות גופנית וכו'.

ברוב המקרים, תסמינים אלה נגרמים על רקע שחיקה של הסחוס המקיף את חלקי המפרק, עקב תהליכים ניווניים או דלקתיים או בשל עיוותים שנגרמו למפרק בילדות, חבלה, שבר וכו'.

במצב כזה, נשקל ביצוע ניתוח להחלפת מפרק הירך במפרק מלאכותי המכונה "משתל". אין מדובר בניתוח מציל חיים או מאריך חיים, אלא בניתוח המשפר את איכות החיים באופן משמעותי - ומאפשר למטופל לשפר את תפקודו ולחזור לפעילות גופנית מלאה ואף ספורטיבית.

מתי שוקלים החלפת מפרקים? אילוסטרציה: שאטרסטוק
מתי שוקלים החלפת מפרקים? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה נעשה במהלך ניתוח להחלפת מפרק ירך?

הניתוח נעשה בהרדמה אזורית או כללית, נמשך כשעה וחצי - ובמהלכו מוסר המפרק החולה ומוחלף במשתל חדש.

לאיזה תוצאות ניתן לצפות מניתוח להחלפת מפרק הירך?

ניתוח להחלפת מפרק ירך נחשב לאמצעי היעיל ביותר להתמודדות עם מפרק ירך חולה. ניתוח זה הינו ניתוח נפוץ ביותר, אשר מתבצע כבר כמה עשורים - ונחשב לניתוח ותיק ומוצלח. עם הזמן, סיכויי הצלחתו של הניתוח עולים בהתמדה. ניתוח מוצלח מבטיח הפחתה בכאבים, שיפור טווחי התנועה ושיקום יכולת התנועה: המטופל יכול שוב ללכת, לרקוד, לנוע, לרוץ ולתפקד באופן מיטבי. כמו כן, תוצאותיו של הניתוח נשמרות לעשרים שנים לפחות.

מה מוביל לשיפור העקבי בהצלחת הניתוח?

הניסיון הרב בביצוע הניתוח, בשילוב החדשנות בעולם הרפואה - הם אלה שמובילים לשיפור בסיכויי הצלחת הניתוח. עם השנים התפתחו טכניקות הניתוח, שהפכו יעילות יותר - ובמקביל גדל מאד מגוון המשתלים. עובדה זו מאפשרת "לבצע בקרב כל מטופל "ניתוח בהתאמה אישית", שמשפר מאד את סיכויי ההצלחה של הניתוח.

מהו ניתוח בהתאמה אישית?

התאמה אישית של הטיפול, משמעה בחירת טכניקת הניתוח והתאמה מיטבית של סוג המשתל למטופל. המנתח בוחר את הטכניקה הניתוחית ואת סוג המשתל בו יעשה שימוש; השאיפה היא לבצע את הניתוח עם כמה שפחות פגיעה באזור המנותח. ככל שיותר שרירים, סיבים וגידים ישמרו ותיגרם פחות פגיעה סביבתית באזור המנותח - כך סיכוייו של המנותח להשתקם יגברו ויכולת התפקוד שלו תשתפר.

מפרק ירך. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מפרק ירך. אילוסטרציה: שאטרסטוק

אילו משתלים קיימים?

כאמור, בעת תכנון הניתוח, בוחר המנתח באיזה משתל להשתמש. כיום ישנו מגוון רחב של משתלים; ההבדל ביניהם הינו החומר ממנו עשוי המשתל - והמכניקה שלו. בעבר המשתלים היו עשויים מפלסטיק ומתכת, אך כיום ישנם יותר חומרים והם יותר איכותיים, לרבות טיטניום, מתכת מסוג כרומיום קובלט, חימר, פלסטיק, קרמיקה ועוד.

לכל סוג משתל יתרונות וחסרונות, הנובעים מהמאפיינים של כל משתל. מאפייני המשתל, שיילקחו בחשבון בעת בחירת המשתל האידאלי למנותח: גמישות, הישרדות, יכולת תנועה, רכות / נוקשות, נטייה לגרום תגובה דלקתית ועוד.

בנוסף להתרחבות במגוון המשתלים, התרחבו גם אפשרויות החיבור של המשתל. ישנן טכניקות מגוונות ויעילות למיקום, חיבור וקיבוע המשתל - וניתן לבחור בטכניקה שתקל על המטופל ותתרום להצלחת הניתוח.

אילו טכניקות ניתוחיות קיימות?

כאמור, תכנון הניתוח כולל גם את בחירת טכניקת הניתוח; כיום ישנן שיטות ניתוחיות שונות, כגון גישה ניתוחית קדמית, גישה מיני-אחורית וגישה עילית.המנתח יתאים את השיטה הניתוחית היעילה ביותר, שגם תתרום לתוצאות טובות ובמקביל תועיל לקיצור תקופת ההחלמה וצמצום הסיכון לסיבוכים.

הסיבוכים של ניתוח החלפת מפרק ירך כוללים: זיהום, דימום, פקקת ורידית, התרופפות המשתל, הפרש באורך הרגליים ועוד. בזכות ההתפתחות סביב ניתוח זה, שכיחות הופעת הסיכונים ירדה - וממשיכה לרדת בהדרגה, באופן מתמיד.

כיצד בוחרים את טכניקת הניתוח ואת המשתל?

על מנת להתאים את הניתוח למנותח, בוחן המנתח שלל נסיבות, לרבות גיל המנותח, מצבו הבריאותי, צרכיו התפקודיים, משקלו, עיסוקו, אורח חייו, מבנה העצם, הבעיה במפרק, הדרישות האנטומיות ועוד. בחירת המשתל משפיעה על אופן החיבור של המפרק ועל הטכניקה הניתוחית. בכל מקרה, ייבחרו המאפיינים האידאליים שיתרמו באופן מיטבי להצלחת הניתוח - והגישה הכירורגית שתיבחר היא זו שתקטין את הנזק הכירורגי ותשמור עלהרקמות הרכות מסביב למפרק. עוד נלקחות בחשבון השאיפות להקטין את הצלקות, לקצר את תקופת ההחלמה ולאפשר שיקום מיטבי בזמן קצר.

מפרק ירך שהוחלף, משמאל. אילסוטרציה: שאטרסטוק
מפרק ירך שהוחלף, משמאל. אילסוטרציה: שאטרסטוק

הצלחת הניתוח קשורה גם לאיכות המשתלים: המשתלים המודרניים שורדים זמן רב יותר, הם עמידים יותר ואיכותם מאפשרת תפקוד מצוין של המטופל, לאורך זמן. בזכות כך, תוצאות הניתוח נשמרות לזמן רב יותר. התרופפות, שחיקה או פגיעה במשתל - מתרחשים במידה פחותה, הודות לחידושים בתחום ובזכות בחירת המשתל והטכניקה המדויקים הנחוצים. בעבר היו תוצאות הניתוח נשמרות לעשרים שנים - והצורך בניתוחים חוזרים היה גדול יותר, אולם כיום ניתן לצפות להישרדות ארוכה יותר של המשתל.

מה צפוי לאחר הניתוח?

תקופת ההחלמה מניתוח החלפת מפרק ירך אורכת מספר שבועות - ובמהלכה נדרש המטופל לעבור פיזיותרפיה ולהשתקם באופן הדרגתי עד לחזרתו לתפקוד מלא. האפשרות להתאמה אישית של הניתוח תרמה גם למלאכת השיקום ממנו - הודות ליכולת לבחור משתל וטכניקת ניתוח, תקופת השיקום התקצרה והמנותח יכול לחזור לפעילות תוך זמן קצר.

ד"ר דניאל לוין הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית, משמש כרופא בכיר במחלקת אורתופדיה ומנהל השירות לכירורגיה של המפרקים ומומחה בניתוחי החלפת מפרק הירך, בקריה הרפואית רמב"ם.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר לוין דניאל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום