מטיפול דינמי ועד דמיון מודרך: 4 גישות בפסיכותרפיה

(19)
לדרג
תוכן מקודם

גישה דינמית, גישה התנהגותית או טיפול באמצעות דמיון מודרך – כיום עומדים לרשות המטופלים מגוון סוגי טיפול רגשי המוצעים לטובת טיפול בבעיות שונות. המדריך הבא יעזור לכם להבין טוב יותר אודות כל אחת מהשיטות וגם להחליט איזה טיפול מתאים ביותר עבורכם

פסיכותרפיסטית
054-5807666

שעורי האבטלה הגבוהים, העלייה במקדם ההדבקה וגם מצב הרוח הלאומי שידע ימים טובים יותר – כל אלה עלולים להוביל לצורך מידי בעזרה נפשית. למעשה, כל אחד מאתנו עלול להתמודד עם קשיים רגשיים, עם תחושות של חרדה ואפילו עם דיכאון, בכל זמן נתון – ולא רק בתקופת קורונה.

החדשות הטובות הן שכיום ישנן מספר גישות תאורטיות שונות, המאפשרות להתמודד עם החוויה האישית, להבין את נפש האדם ואת מנגנון פעולתו, ללא צורך בתרופות ומבלי לבלות חודשים ארוכים על ספת הפסיכיאטר.

המדריך הבא מפרט מספר גישות טיפול פופולריות בפסיכותרפיה, אשר מבוססות על מפגשי שיחות בין המטפל למטופל. חלקן מעמיקות ודורשות השקעה נפשית גדולה - וחלקן ממוקדות יותר. לכל אחת מהן ישנם יתרונות אך גם חסרונות, וכל אחת עשויה להכיל מוטיבים שמשותפים גם לגישות אחרות.

הגישה הדינמית: יעילה אך דורשת משאבים נפשיים וזמן מצד המטופל

גישה זו נשענת על יסודות הגישה האנליטית שפותחה במקור ע"י אבי הפסיכואנליזה - זיגמונד פרויד, במטרה לאתר את המניעים הנפשיים והבלתי מודעים שמובילים את המטופל לביטויים חיצוניים שונים, כגון אמירות או מחוות. המטרה היא להבין טוב יותר אודות המקורות העמוקים בנפש האדם, שמובילים למצוקתו של המטופל באמצעות רצף טיפולי של שיחות עם המטפל.

היתרונות: השיטה מאפשרת להבין לעומק את הסיבה לבעיה הנפשית, ומאפשרת למטופל להכיר את דרך פעולתו, כדי שבסופו של דבר יוכל לבצע את השינוי ממקום של היכרות מעמיקה עם עצמו ועם רצונותיו.

החסרונות: מדובר בגישה הדורשת השקעת זמן ומשאבים נפשיים מצד המטופל.

הגישה ההתנהגותית (CBT): תכליתית ודורשת תרגול מעשי

גישה זו כוללת מספר טכניקות, שמטרתן לבחון את דפוס המחשבות ואת מגוון הפעולות, אשר גורמות למטופל לחוש ולפעול בצורה מסוימת. במהלך הטיפול שמתבצע על בסיס קוגניטיבי, מתקיים תרגול מעשי וחשיבתי, שנועד לבטל תגובות או התנהגויות בלתי יעילות או בלתי רצויות.

היתרונות: מדובר בשיטה תכליתית ומהירה, שאינה מצריכה מהמטופל זמן רב או מאמצים נפשיים רבים.

החסרונות: היא אינה מספיק יסודית ועמוקה ולכן מתאימה רק לסוג מסוים של בעיות.

אפשרויות הטיפול הפסיכותרפי. צילום: שאטרסטוק.

למאמרים נוספים בנושא בריאות הנפש>>

הגישה החווייתית: עבודה רגשית באמצעות דמיון

שיטות אלה פועלות לשם חיבור המטופל לחוויה המתרחשת בהווה. בין היתר, נהוג להשתמש בטכניקות כגון: דמיון מודרך, מיינדפולנס ועוד.

היתרונות: מדובר בגישה שמאפשרת לגשת לבעיות בצורה מקורית, חווייתית ומרגיעה.

החסרונות: לא כל אחד יכול ומעוניין להתחבר לחוויה.

DBT – ​כוללת קשר טלפוני עם המטפל בין המפגשים

הגישה אשר זכתה לפופולריות רבה לאחרונה, משמשת לטיפול בהפרעות התנהגותיות. זהו למעשה פיתוח של גישת CBT, המכוון לוויסות רגשי ביחסים בין – אישיים, באמצעות קשר דיאלקטי אינטנסיבי בין המטפל למטופל, לרבות קשר טלפוני בין המפגשים.

היתרונות: מדובר בשיטה יעילה במיוחד המאפשרת למטופל מרחב גדול יותר לפורקן אישי.

החסרונות: השיטה דורשת עבודה נפשית אינטנסיבית מצד המטופל.

אז איך בשורה תחתונה יודעים מהו הטיפול המתאים ביותר? ובכן, הדבר המומלץ ביותר הוא פשוט לנסות. כיוון שלכל מטופל יש מרכיבי אישיות משלו, וכל אחד עובר מסע אישי ייחודי, לא תמיד קל למצוא את השיטה הנכונה ביותר. הדרך הטובה ביותר היא להבין מראש שכדאי להשקיע זמן באיתור השיטה ולנסות מספר טכניקות עד שמוצאים את המתאימה ביותר לצרכים האישיים. אגב, ישנם מטופלים (וגם מטפלים) שמוצאים שדווקא שילוב בין מספר גישות הוא היעיל ביותר.

אילנה ולנסי היא פסיכותרפיסטית בעלת ניסיון רב בתחום

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום