עבודה מול מחשב- כל מה שיעזור לכם לשמור על עיניים בריאות

(2)
לדרג
תוכן מקודם

עובדים מול מחשב וחווים יובש בעיניים, ראיה מטושטשת, עייפות כללית וצריבה? אתם לא לבד. ילדים ומבוגרים מבלים מול מסך המחשב כ -7 שעות בממוצע. כיצד מטפלים? ואילו שינויים ניתן להכניס לשגרה על מנת לשמור על בריאות העיניים? כל הפרטים בכתבה

אופטומטריסט
077-9966233 (מספר מקשר)

אנחנו חיים בחברה טכנולוגית ומעל ל-80% ממשקי האב מחזיקים במחשב ביתי בנוסף ל- 40% המחזיקים במסכי טאבלט. עם פרוץ מגפת הקורונה יותר ויותר פעולות שעד כה בוצעו באופן פרונטלי עברו למחשב: תקשורת עם בני המשפחה, למידה, עבודה וקניות. אם בעבר צפינו במסך מרחוק, הרי שהיום הוא קרוב יותר מתמיד, החל מהרגע שאנו פוקחים את עיננו ומניפים את הנייד ועד הצורך להתקרב ולמקד את המבט כדי לראות טוב יותר. על אף שהמחשב פותח צוהר לעולם מרתק ואינסופי הוא עלול להביא לבעיות רפואיות ביניהן תסמונת ראיית המחשב Computer Vision Syndrome. מני בן-חיים, מייסד רשת אופטיקה מני בירושלים, ואופטומטריסט מומחה בעל תואר שני באופטומטריה קלינית מרחיב בנושא.

מהם התסמינים של תסמונת ראיית המחשב -CVS?

תסמונת ראיית המחשב נובעת מהאופן בו אנו מבצעים שימוש במסך- בעוד שבקריאת ספר אנו מתבוננים מלמעלה למטה במנח בו העפעף העליון מכסה את מרבית גלגל העין ובכך שומר הלחות שלה הרי שבעבודה מול מחשב אנו זקוקים למבט רחב יותר, החושף שטח גדול יותר מגלגל העין ומביא ליובש. מאפיין נוסף הוא ההבדל בין קריאת ספר או מגזין, שבו האותיות קבועות לעומת מסך המחשב, המחייב קריאת אותיות או צפייה בתמונות מוקרנות על גבי פיקסלים הדורשות בכל עת מיקוד מחודש. בנוסף, הצפייה בכל מסך ואין זה משנה אם מדובר על טלפון נייד או מסך מחשב, חושפת את הצופה לגלי אור כחול, שמופיעים גם במרחק של חצי מטר ומובילים לתופעות הבאות:

  • תחושה של צריבה בעיניים
  • עין יבשה כתוצאה מהיעדר מצמוצים
  • עייפות הנובעת ממאמץ העין להתמקד
  • ראייה מטושטשת או ראייה כפולה הנובעת אף היא מתופעת היובש
  • ראיה בלתי ממוקדת למרחק

עובדים שעות רבות מול המסך? כדאי שתיגשו להיבדק. צילום: שאטרסטוק. 

מי נמצא בקבוצת סיכון לתסמונת ראיית המחשב?

כל אדם שעובד מול מחשב שעות רבות ובתנאים שאינם נאותים, גם אם ראייתו טובה והוא בריא בדרך כלל צפוי לסבול מתסמונת זו. מחקרים מצביעים על כך שעבודה ממושכת מול מסכים עלולה להביא לנעילה בשרירי ההתמקדות ולפגיעה בראיה לרחוק, מעבר לכך רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לקוצר ראיה סביבתי, אך קיים קשר בין עבודה מרובה מול מסכים לבין היווצרות קוצר ראיה מדומה, שמצריך מספר גבוה יותר במשקפי הראיה. (ומספיק להיווכח כמה מהנדסי מחשב מרכיבים משקפיים) 

כיצד ניתן להתמודד עם המצב? לפניכם מספר פעולות יום יומיות, שניתן ליישם כבר מעכשיו ולצמצם את תסמיני התופעה:

מצמוצים תכופים- מצמומים הן מסוג הפעולות, שאנו מבצעים באופן בלתי רצוני, יחד עם זאת, כאשר עובדים מול מחשב קיים צורך נמוך למצמץ ולכן חשוב ללמד את הגוף לתרגל מחדש את יכולת המצמוץ. בצעו הפסקות מצמומים יזומים בנות שתי דקות על מנת להעלות את רמת הסיכוך על פני גלגל העין ובכך להפחית את תופעת היובש.

תרגול ראיה לרחוק- אם תתבוננו על אדם העובד מול מסך בוודאי תבחינו שהוא שרוי מול מתח. הוא נדרש לעמוד בקצב, אובייקטים ויזואליים קופצים אל מול עיניו והוא דרוך. כשם שאנשים אינם מבחינים בצורת ישיבתם ונוטים לעקל את הגב, כך הם אינם מבחינים, שהם מאמצים את עיניהם. כדי להפחית מרמת המתח והדריכות מומלץ לבצע את עיקרון ה 20:2:6 – לעצור כל 20 דקות את העבודה מול המחשב ולהתבונן באובייקט המרוחק כ-6 מטרים למשך כשתי דקות. יכולת זו ניתנת לתרגול ותורמת רבות להפחתת התופעה.

עוד בנושא: 

קוצר ראייה בקרב ילדים: האם ניתן למנוע אותו? 

עבודה בתאורה מאוזנת- עודף תאורה עלול להביא לסנוור וחוסר תאורה עלול להביא לכך שמקור האור המרכזי בחדר הוא המסך- בשני המקרים העיניים מתאמצות יותר מבדרך כלל ועלולות להתעייף. הכינו את תנאי העבודה הנאותים ביותר על מנת למזער הסחות דעת הנובעות מסנוור או מהיעדר אור: הצטיידו בווילון הצללה אם המסך פונה אל אור שמש מסנוור, הוסיפו מנורת שולחן עם תאורה המדמה אור יום טבעי, כאשר העבודה נעשית בחלל חשוך.
כיצד תדעו שאתם עובדים בתאורה שאינה מאוזנת?
כסו את העיניים בכפות הידיים וגלו אותן שוב? האם המצב נח? בצעו בדיקה נוספת, כשהידיים מכסות את צדי העיניים- האם הצל נח לכם? אם עניתם לחיוב באחת משתי התשובות, הרי שצריך להפחית את רמת הסנוור במרחב שלכם.

נטרול האור הכחול- האור הכחול מביא להפרשה פחותה של הורמון המלטונין, הידוע גם כהורמון השינה, ולכן מומלץ להתנתק ממסכים כשעה לפני השינה (ומטיבי הלכת אף יתנתקו ממסכים עם רדת החמה) יחד עם זאת אלו שאינם מעוניינים להתנתק מהמסך ובכל זאת לשמור על איכות השינה יוכלו להתקין פילטר לסינון האור הכחול, או להפעיל "מצב נוחות לעניים": במערכת ההפעלה במחשב שלהם או במסך הטלפון שלהם, אשר יוסיף סנן עם אור צהבהב וינטרל אל האור הכחול היוצא מהמסך. בנוסף, כיום קיימות עדשות משקפיים המצוידות במסנן אור כחול (בלו פרוטקט) אשר מפחית את עוצמת האור הכחול,  ב-40% יש לציין שגם אנשים ללא מספר, המעוניינים לנטרל את האור הכחול יכולים לקבל את העדשה הייחודית.

התאמת מרחק העבודה מהמסך- רוב העובדים מול המסך נוטים עם הגוף מצב זה לא קר שמזיק לעיניים אלא גם לעמוד השדרה, מומחי ארגונומיה ממליצים ובצדק על ישיבה ישרה בזווית של 90 מעלות למסך ובמרחק של 60-70 ס"מ (ובאשר למחשב נייד- 50 ס"מ) - כך שהראש ממשיך בקו ישר את עמוד השדרה ויתאים גם לאלו הסובלים מקוצר ראיה.

התאמת גובה המסך – כאשר המסך נמצא בגובה העיניים הרי ששטח רב מגלגל העין נותר חשוף ולכן סובל מיובש. במצב זה ננסה "להתחקות" אחר מנח הקריאה מספר או ממגזין. ונמקם את המסך כאשר הוא נמוך בכ- 15 מעלות ממצב בו הראש ישר- כך ששטח רב יותר מגלגל העין מכוסה והעיניים זוכות לסיכוך טבעי.

אם עיניכם יבשות על אף שביצעתם מהלכים אלו מומלץ לפנות לאופטומטריסט המומחה בגילוי ואבחון מחלות עיניים על מנת שזה יתאים לכם משקפיים נכונות בעלות מרשם המותאם לעבודה מול מסכים לרבות מסננים המונעים השתקפויות, חשמל סטטי קרינה אולטרה- סגולה ומסנני אור כחול בלו פרוטקט).

מני בן-חיים, מייסד רשת אופטיקה מני בירושלים, ואופטומטריסט מומחה מזה כ-25 שנים. מני בעל תואר שני באופטומטריה קלינית ולרשותו ניסיון קליני עשיר בביצוע בדיקות ראייה מכל הסוגים ובכל גיל, וכן בהתאמת כל סוגי עדשות המגע.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום