השלכות הסגר: כך תצילו את עיניי הילדים מנזקי המסכים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הסגר הממושך, השעות הרבות בזום והשעמום ההולך וגובר גורמים לילדים לשבת במשך שעות רבות מול המסך. הבעיה: פעולת הצפייה עלולה לגרום לבעיות שונות ובעיקר לפגיעה בעיניים. החדשות הטובות: יש מה לעשות כדי למזער את הנזקים

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
053-9426252 (מספר מקשר)

כל הורה שמבלה עם ילדיו בבית בתקופת הסגר האחרונה, מכיר את הסיטואציה: הילדים נאלצים לשהות שעות רבות מול המסכים, בין היתר כדי לצפות בשעורי הזום או סתם כדי להפיג את השעמום שמתעורר עקב השהייה הממושכת בין כתלי הבית. כידוע, לצפייה ממושכת במסך ישנן השלכות רבות גם על בריאות העיניים וגם על הבריאות הכללית. אז איך בכל זאת אפשר לעבור את התקופה המאתגרת עם כמה שפחות נזקים? שימו לב להסבר המלא.

מדוע בכלל צפייה ממושכת במסכים משפיעה לרעה על העיניים?

לצפייה ממושכת במסך יכולה להיות השפעה רבה על בריאות העין ועל הבריאות הכללית. בין היתר, היא עלולה לגרום לתופעות כמו: יובש או גירוי בעיניים עקב ירידה בתדירות המצמוץ, כאבי ראש, טשטוש בראייה, כאבי שרירים עקב תנוחת ישיבה לא תקינה ואפילו לגרום להפרעות שינה, בייחוד אם הילד צופה במסך בסמוך לשעת השינה. במקרים מאוד נדירים, צפיה ממושכת מקרוב יכולה אפילו לגרום לפזילה פתאומית.

כיצד תצמצמו נזקים?

כאמור, בהחלט יש מה לעשות כדי לצמצם את הנזק שעלול להיגרם. הנה כמה טיפים שיעזרו במשימה:

בקשו מהילד למצמץ: הצפייה במסך גורמת לכך שהילד ימצמץ פחות. כיוון שמדובר בפעולה הכרחית על מנת לספק לחות לעין, מצב כזה עלול להוביל ליובש ולרגישות בעיניים ואפילו לטשטוש בראיה. לכן, כדאי לבקש מהילד למצמץ באופן מודע מידי פעם במהלך הצפייה.

וודאו שהמסך מספיק רחוק: צפייה קרובה מידי עלולה לאמץ את העיניים ואת שרירי העיניים, מה שעלול לפגוע בסופו של דבר באיכות הראייה. צפיה ממושכת מקרוב, אף עלולה לגרום לפזילה פנימה באופן פתאומי וזה עקב התכווצות יתר של שרירי העיניים. לכן, כדאי להעדיף צפייה במסך במרחק של לפחות 40-60 ס״מ מהעיניים. כמו כן, אם יש לכם אפשרות לבחור בין צפייה במסך קטן כמו נייד לבין צפייה במסך מחשב גדול או בטלוויזיה – עדיף לבחור בגדול. הסיבה היא שצפייה במסך קטן מאמצת יותר את העיניים, מה שעלול לגרום לעייפות.

למדו אותו להתמקד בנקודה רחוקה: מומלץ להציע לילד להסיט את המבט מידי 20 דקות, ולהביט בנקודה רחוקה יותר – לפחות 6 מטרים למשך 20 שניות לפחות. פעולה כזאת תסייע לעין לנוח מעט ולהרפות את שריריה.

וודאו שהוא יושב בנוח: כאמור, צפייה ממושכת במסך עלולה לגרום לכאבי שרירים ולאי נוחות. לכן, כדאי לוודא שהילד יושב בתנוחה מתאימה ונוחה.

דאגו לתאורה נכונה: הימנעו משימוש במסך מחוץ לבית או בחדר עם תאורה חזקה מידי – אור שמש ותאורה חזקה יכולים לגרום לסנוור יתר מיותר.

הימנעו מצפייה במסך לפני השינה:

מסכי הטלפון והמחשב מדמים אור שמש  ומכילים  אור כחול. אור זה למעשה פוגע בייצור המלטונין – הורמון שאחראי בין היתר על מעגל השינה הטבעי,  המאפשר לנו להבדיל בין יום ללילה. חשיפה לאור מהסוג הזה משבשת את הפרשת ההורמון ולכן בעצם גורמת להפרעות שינה ופגיעה באיכותה.  לכן, אם  הילד יצפה במסך בסמוך לשינה, תתרחש פגיעה באיכותה ואף ייתכן שיהיה לו קשה יותר להירדם. לפיכך, נסו להגביל את שעות הצפייה במסכים עד לשעות אחר הצהריים המוקדמות בלבד.

הגבילו את זמן המסך:

אחרי כל הכללים שצוינו, ייתכן כי זהו הכלל החשוב ביותר: נסו להגביל את זמן המסך ואפשרו לילדים לצפות כמה שפחות. ילדים מתחת לגיל שנתיים מומלץ לא לחשוף כלל למסכים. ילדים בגיל 4-3 מומלץ עד שעה או לכל היותר שעתיים ביום ורק אם זה אם הכרחי. אם בכל זאת הילד נאלץ לצפות, כדאי לנסות לקחת הפסקות מידי פעם כדי להרפות את שרירי העיניים.

לסיכום: אין ספק שההסתגרות בבית בהחלט מאתגרת עבורנו ההורים ובעיקר עבור הילדים שאינם מורגלים לכך. אם הילדים נאלצים לבזבז שעות ארוכות בצפייה במסכים, נסו לעזור להם להימנע ככל שניתן מהנזקים שכרוכים בפעולה כזאת: גרמו להם למצמץ, בקשו מהם לשבת רחוק מהמסך והעדיפו צפייה במסך גדול, אל תאפשרו צפייה לפני השינה והגבילו את שעות הצפייה היומיות. מעבר לכך,  צריך לזכור שיש עוד המון דברים שאפשר להציע לילדים חוץ מצפייה במסכים.  אפשר למשל לנצל את מזג האוויר היפה ולאת עם הילדים לחצר או אפילו למרפסת. אפשר להציע להם ספרים מעניינים, משחקי קופסה או להתנסות איתם במתכונים חדשים.

ד"ר עורואה נאסר הוא רופא ומנתח עיניים מומחה הנושא בהתמחות על מארה״ב במחלות והשתלות קרנית, קטרקט וניתוחי לייזר להסרת משקפיים, ובעל התמחות על מארה״ב ברפואת עיניים ילדים, פזילה וניסטגמוס.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום