LONG COVID האמנם? מרבית מהמחלימים מקורונה מדווחים על תסמינים הנותרים זמן רב

(0)
לדרג

קרוב ל-90% מאלו שהחלימו מזיהום בנגיף הקורונה דיווחו על לפחות תסמין אחד של המחלה הזיהומית שנותר זמן רב לאחר ההחלמה, כך מדווחים חוקרים מארצות הברית. גם אצלנו בישראל עם סיום הגל השני הקשה, החלו מצטברות עדויות לתופעה. כל הפרטים בכתבה

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

התסמינים הנפוצים של נגיף הקורונה כוללים חום, עייפות ושיעול, אשר לרוב הוא יבש אך עשוי להיות גם מלווה בכיח. עוד ייתכנו קוצר נשימה, כאבי שרירים ומפרקים, כאבי גרון וכאבי ראש. שלשול מופיע באחד מכל עשרה חולים, לרוב יום-יומיים לפני הופעת התסמינים האחרים. אובדן או שינוי בחוש הטעם והריח הוא אחד התסמינים המאפיינים את הזיהום הנגיפי. מהנתונים עולה כי אין דפוס מסוים או סדר קבוע להופעת התסמינים. חלק מהחולים צפויים לסבול תחילה משיעול, אחרים יפתחו חום תחיל עם הופעת שיעול רק מספר ימים מאוחר יותר. עייפות וכאבים מפושטים מופיעים לרוב בתחילת המחלה.

 חולי קורונה "קלים" לעומת חולים במחלה חמורה

בחולים עם מחלה קלה, חום צפוי להיעלם בתוך מספר ימים ושיפור בתסמינים צפוי בתוך כשבוע. חלק מהחולים עשויים לסבול משיעול למשך מספר שבועות נוספים, אך שיעול לבדו אינו מחייב בהארכת משך הבידוד מעבר לתקופה המומלצת, מאחר והסיכון להדבקה של אחרים הוא נמוך מאוד.

בחולים עם מחלה חמורה יותר, קוצר נשימה צפוי להיות בולט יותר לאחר 7-10 ימים מהופעת התסמינים. קוצר הנשימה נובע מכך שנוכחות הנגיף בריאות מובילה להתפתחות דלקת הפוגעת ביכולת מעבר חמצן מהריאות לדם. במקרים אלו, התסמינים עשויים להתפתח במהירות, אפילו בתוך שעות, ולהחמיר בתוך דקות.

 (צילום: שאטרסטוק)

עוד באתר דוקטורס: טיפולים תרופתיים כנגד COVID-19: הבטחות מול אכזבות>>

נתוני מחקרים ממדינות בעלות תחלואה רחבה

מסקר שנערך מטעם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית שכלל 274 חולים שנדבקו בנגיף הקורונה ולא אושפזו עלה כי כשלושה שבועות לאחר קבלת תוצאה חיובית לנגיף, כרבע מאלו בגילאי 18-34 שנים לא שבו למצבם הבריאותי טרם הזיהום, כמו גם כשליש מאלו בגילאי 35-49 שנים וקרוב למחצית מאלו בגילאי 50 שנים ומעלה.

מנתוני סקר שנערך באיטליה וכלל 143 חולים עם אבחנה של זיהום בנגיף הקורונה עולה כי חולים רבים סבלו מתסמינים משנית לזיהום הנגיפי הרבה מעבר למספר ימים בלבד, כאשר 87% מהנשאלים דיווחו על לפחות תסמין אחד שנותר לאורך פרק זמן ממושך לאחר ההחלמה מהזיהום הנגיפי. החוקרים עקבו אחר חולים שאושפזו לבית חולים עם אבחנה של COVID-19, בהם תועדו שתי תוצאות שלילות לנגיף הקורונה בתוך 24 שעות ולא הייתה עדות לחום לאורך שלושה ימים עוקבים, לצד שיפור בתסמינים האחרים. במהלך האשפוז תועד שיפור בתסמיני דלקת ריאות ב-72% מהחולים, כאשר משך האשפוז הממוצע עמד על 13.5 ימים. מבין כלל המשתתפים במחקר, 15% נדרשו להנשמה לא-פולשנית ו-5% חוברו למכונת הנשמה.

החוקרים השלימו הערכה לאחר שחרור מבית החולים, אשר בוצעה 60 ימים לאחר הופעת תסמיני הזיהום בנגיף הקורונה. שאלונים שימשו לאיסוף נתונים אודות תסמינים ספציפיים של המחלה הזיהומית שנותרו לאחר ההחלמה. מהנתונים עלה כי רק 12.7% מהחולים לא סבלו כלל מתסמינים של הזיהום הנגיפי. יתר החולים דיווחו על תסמינים שונים שנותרו גם לאחר עדות להחלמה מהזיהום הנגיפי: כשליש דיווחו על 1-2 תסמינים, ולמעלה ממחצית (55%) דיווחו על שלושה תסמינים ויותר.

תוצאות המחקר והתסמינים מהם סבלו ועדיין סובלים החולים/מחלימים מן הנגיף

מהנתונים עלה כי למרות שכל החולים שללו חום או סימנים ותסמינים של מחלה זיהומית פעילה, למעלה ממחצית (53%) דיווחו על עייפות ממושכת, מעט פחות ממחצית החולים (43%) דיווחו על קוצר נשימה, כרבע (27%) סבלו מכאבי מפרקים ואחד מכל חמישה התלונן על כאבי חזה. קרוב למחצית מהחולים דיווחו על ירידה באיכות החיים בעקבות הזיהום בנגיף הקורונה.

ממצאים אלו מעידים כי התסמינים הממושכים לאחר זיהום בנגיף קורונה הרבה יותר חמורים בהשוואה למהלך לאחר הדבקה בשפעת. אמנם גם חולים הנדבקים בשפעת עלולים להידרש לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ, אך חולים אלו זוכים להחלמה מלאה ושיפור נשימתי מלא צפוי עוד לפני השחרור מבית החולים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום